Motorsåg och handhållet

Köpa Röjsåg!

57 inlägg 25657 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
peter399  
#10485
Skogshuggarn skrev:Tack för svar Peter & Valmet.

Någon som vet vad det blir/är för modellbeteckning på nya sågen?,,,,


Nej jag kommer inte ihåg det nu. Men som sagt, den verkade riktigt riktigt nice. Den stod ganska väl synlig i HVA montern, inte långt från den nya 346:an. Min handlare har också bekräftat att det kommer en ny i höst. Jag kommer helt klart vara aspirant på en sån. Mina 2 244RX:or har gått länge nu. Någon som vet mer?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11027 Lånar tråden lite

Har blivit erbjuden att köpa en beg Stihl FS555
Den har gått som skogsröjare i ett skogsbolag

Som den är nu så är tändhatten av alltså kabeln därimellan och plastlocket över där borta

är den värd 700-800kr i detta skick?

Innan den gick så var de jag som körde den förra sommaren och ovis som man var gick man på fulla varv tills den blev för varm och tändhatten gick av när jag peta på den

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11031 Det kostar ju inte så mycket att fixa detta. Tycker nog att du skall betala lite mer än 700-800 kr. För så sleten kan den väl inte vara förutom tändkabeln.
Men det är ju helt klart en bra såg i övrigt. Så den 550 kommer nog att hålla länge.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11032 okej :)
det var så att en som jag känner fick dom för att det var en som hade eget bolag och han tog dit dom och sen efter 2år nu med pårigningar det första året så hämta han dom inte

så nu tog han över dom då

om tändkabeln gick av, är det risk för att den skar då?

jag har fixat hans partner, satt i snöret(krångligt som bara den på den..)
och filat kedjan, tagit bort grader på svärdet, fyllt den full med bränsle/olja, kollat luftfilter, tändstift och blåst rent den

och sen har jag ett par huggarbyxor han e intresserad av, kan tänka mig att han får jobbet+byxorna och en 400-500kr kontant

kompis pris då

eftersom om han ska fixa den måste han lämna in den o de kostar minst 500kr

och jag har fixat lite annat åt han med ibland

sen undrar jag var jag hittar en nyckel/verktyg som passar till vinkelväxelfetts pluggen på den för jag har aldrig sett en så konstig förut

om någon vet så säg gärna så köper ja 2 så kan han få ena som betalning

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11036 Torx har jag för mig att verktyget som man öppnar vinkelväxeln med heter.
För pluggen är väl sexkantig med en pig i mitten eller hur. Vet i fan hur man får tag i just det verktyget skulle också vilja veta detta. För att jag åker till min återförsäljaren skall han fylla på detta. Frågade honom om jag kunde få verktyget men då svarade han att de haft så många vinkelväxlar som gått sönder pga av att folk fyllt på för mycket fett. Då börjar man ju fundera på hur det är tänkt det är lite dumt att behöva åka till han varenda gång man skall kolla fettet.
Var det bara tändkabeln så tror jag att det bara skall vara och trä på en så är det bara att ge järnet igen.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11038 Det finns inga garantier att den går med ny tändkabel!
Jag känner inte till denna såg, men hade aldrig gett så mycket om jag inte hade behov/avsättning för delarna eller tittat på den först.

Vad som helst kan vara fel, den kan ju vara repig sen innan etc...

Att köpa en röjare eller såg så här ska vara för priset man tycker den är värd som delar!

Att köpa grisen i säcken blir aldrig bra......

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11039 Torx är det i änden på kombinyckeln som följer med sågen. Finns säkert nya med..

Jag har flera set med Torx. I mitt tycke det bästa som finns, praktiskt omöjlig o runda om man har rätt storlek.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11042 Torxmejsel kan man köpa i vilken välsorterad bygghandel som helst. Ta med dig pluggen och pröva!

Avatar Fallback
HP  
#11158 För min del löste sig behovet av ny röjsåg genom att hustrun vann en Hva 252 rx på Sydveds skogsdag i Hässleholmstrakten i våras! Den går väldigt fint och räcker utmärkt för mina behov.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11292
Mangan skrev:Torxmejsel kan man köpa i vilken välsorterad bygghandel som helst. Ta med dig pluggen och pröva!

varför sådant snacl om torx hela tiden det funkar att öppna den med en tänssifts nyckel som har 13 i ena änden

Avatar Fallback
peter399  
#11379
Skogshuggarn skrev:Någon som vet vad det blir/är för modellbeteckning på nya sågen?,,,,


Nu är HVAs nya röjsåg uppe på deras hemsida!
355Fxt är modellbeteckningen. Som sagt, verkar väldigt nice...
En 345:a men med mer kraft plus lite nya smarta detaljer.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11386 355FXT
Verkar riktigt nice

Vi har 252RX och 345FXT i skolan

Om jag köper en så blir det 355FXT för att röja lite sly i sommarstugan, kanske lite gräs också

Vore kul att få prova den mot 345an eller 252an, tycker 252an är aningens rappare än 345 vid röjning av även klent

Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11388 355FXT:n verkar fin. men är den inte ganska tung jämfört med föregångarna?? Men det kanske inte spelar nån roll? Hur funkar skogsröjarna till gräsröjning? Är vinkeln på klingan nåt problem jämfört med gräsröjarna (de har ju inte samma vinkel)?

HAr ju ingen röjsåg så nu har jag en fin kandidat till röjningsarbetet....

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11392
knaggen skrev:
Mangan skrev:Torxmejsel kan man köpa i vilken välsorterad bygghandel som helst. Ta med dig pluggen och pröva!

varför sådant snacl om torx hela tiden det funkar att öppna den med en tänssifts nyckel som har 13 i ena änden


För att Torx är överlägset vad gäller skruvar. Enkla att automatmontera, svåra att förstöra.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11393 En röjsåg har lite för kort riggrör för att bli en riktigt bra gräsröjare. Vid gräsröjning vill man ju oftast ha klingan/tråden nära marken och då behöver man sänka fästet. Eftersom styret inte är tillräckligt högt blir det lät att man böjer ryggen lite felaktigt, och får därmed ofta ont efter en tids körning. Jag tyckte det var ett klart lyft att gräsröja med en HVA335 i.s.f. min gamla 244rx med gräsklinga, den är numera hänvisad bara till ungskogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).