Motorsåg och handhållet

Husqvarn 353 problem oljesmörjning

12 inlägg 8213 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarn 353 problem oljesmörjning

Gustav-vasa  
#129451 Finns det nån som har nåt tips , vad det kan vara för fel på smörjningen av kedjan. Vore tacksam om nån har en sprängskiss på sågen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarn 353 problem oljesmörjning

Phantom  
#129454 *Oljefiltret är igensatt
*Smörjkanalerna vid svärdsfästet och i svärdet är igensatta
*Avluftningen till tanken funkar inte kan vara tät
*Oljepumpen har gett upp
*Oljepumpsdrevet slitet/trasigt sitter bakom kopplingen

Har sågen stått oanvänd en längre tid, främst med bio olja, så kan det ha klibbat igen och tank och kanaler bör rengöras.

Det var väl lite tips från mig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarn 353 problem oljesmörjning

totte  
#129456 Ganska heltäckande från Phantom. Prova att hälla ut oljan ur tanken och häll i en skvätt diesel. Kör sen sågen ett tag, se till att ge kedjan lite olja med en kanna under tiden. Är det igenkorkat i kanalerna så kan det hjälpa. Om inte, dags att börja skruva. Men kolla först vid svärdsfästet om du inte redan gjort det.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarn 353 problem oljesmörjning

Gustav-vasa  
#129457 Har kollat svärdfästet, kör inte med bio olja, använder sågen nästan varje dag. Glad för alla förslag som ni kommer med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarn 353 problem oljesmörjning

Kjell S  
#129458 Sök efter 353 på den här sidan, pdf-filer. Jag hittade den..

http://www.servicecentralen.se/se/katal ... _id=211273

Användarvisningsbild

Re: Husqvarn 353 problem oljesmörjning

totte  
#129491
Gustav-vasa skrev:Har kollat svärdfästet, kör inte med bio olja, använder sågen nästan varje dag. Glad för alla förslag som ni kommer med.


Skulle jag nog närmast kolla drevet till pumpen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarn 353 problem oljesmörjning

asseasse  
#129520 Jag hade samma fel på Jonsered 2152, som är samma såg som 353 tror jag. Ta bort kedjedrevet och skruva loss täckplåten därunder. Sitter ett plastdrev till oljepumpen där som på min såg hade blivit utnött. Ett nytt sådant kostade max 70 spänn. Jag har mest använt bio olja så det kan ju ha berott på det. Själva pumpen var det inte något fel på efter rengöring. Lycka till!

/andreas.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarn 353 problem oljesmörjning

Gustav-vasa  
#129521 Var plast drevet hos mig med som , var trasigt. Bara att skaffa ett nytt. Så Jonsereds 2152 är samma såg som Husqvarna 353 , bara färgen som skiljer dom åt då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarn 353 problem oljesmörjning

Phantom  
#129522 Skönt att det var en enkel och billig lösning :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarn 353 problem oljesmörjning

totte  
#129524
Gustav-vasa skrev:Var plast drevet hos mig med som , var trasigt. Bara att skaffa ett nytt. Så Jonsereds 2152 är samma såg som Husqvarna 353 , bara färgen som skiljer dom åt då.


Bra, kul att det löste sig. Jo det är väl i stort sett samma under skalet, olika främre handtag och oftast lite skillnader i utseende på kåpor och sånt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarn 353 problem oljesmörjning

Gustav-vasa  
#129529 Man får tacka för hjälpen å stödet, för attt hitta felet.tur det finns människor som har hjälp att ge. Bugar ödmjukast för den hjälp man fått.Mvh Gustav

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarn 353 problem oljesmörjning

Valmet 820  
#130308 Du kan testa att slå i lite aspen med oljan nästa gång du ska använda den. Efter som oljan och annat skit kan sätta igen i kanalen, och särskilt viktigt om man har nån sån miljövänlig olja. Vet inte vad det är för nån men den är ljus. Den klibbar igen om sågen står ett tag. Jag brukar ha för vana att slå i lite aspen efter ett par tankar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).