Motorsåg och handhållet

Skillnad på två röjsågsmodeller

26 inlägg 12601 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnad på två röjsågsmodeller

Dane  
#129302 Hej.

Jag undrar om det är någon som vet vad som skiljer röjsågarna Hqa 245/R respt. 245/RX.

Har själv en 245/RX.
Handboken är för bägge sågmodellerna men jag kan inte trots lusläsning se vad det är som skiljer dessa båda modeller annat än att 245/R levereras med grästrimmer och 245/RX med röjklinga (åtminstone på bilderna) samt att RX är 2 hg lättare än R.

Det måste rimligtvis finnas någon skillnad eftersom det är olika modellbeteckningar. :roll:

//Dane



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

Phantom  
#129304 Kan det vara så att det är olika längd på riggrören och olika vinklar på vinkelväxeln...

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129307 Styret och längden på röret växlarna är lika
R = Gräsröjare
RX = skogsröjare :grin:

Avatar Fallback

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

Phantom  
#129324 Är det bara nyare modeller som har olika vinklar på vinkelväxeln?

Avatar Fallback

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

Dane  
#129327 "Styret och längden på röret växlarna är lika
R = Gräsröjare
RX = skogsröjare
"

Jo så har jag också uppfattat det med anledning av leveransutrustningen.

Men alla tekniska specifikationer är ju exakt lika inkl. motorstorleken, så varför skulle den ena modellen vara avsedd för skogs respt. gräs för den andra.

Jag har aldrig blivit riktigt klok på Hqa:s motorsågsbeteckningar och det verkar vara lika med röjsågar.
Man tycker ju att en modellbeteckning borde syfta på något ex. proffs respt hobbymaskin eller konstruktionsskillnader.
Vet dock att motorsågar med bara tresifferbeteckning utan xp eller xpg har en förenklad spolkonstruktion som ger en större råstyrka men ej lika "rapp" som xp modellerna.

Sågarna verkar vara uppdelade i tre klasser, hobby, (tvåsiffrig mod.) farmar (halvproffs tresiffrig mod.) och helproffs tresiffrig + xp.
Men ibland stämmer det inte heller.
Hur det är med röjsågarna vet jag ej därav frågan.

Jag avser nat. endast Husqvarna.

//Dane

   TS
Avatar Fallback

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

Rosen92  
#129328 Det kan bero på värme i handtagen det väger 200ggr ialla fall på deras hemsida

//Robin

Avatar Fallback

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

Phantom  
#129338 På äldre modeller fanns ingen handtagsvärme på röjsågarna, utan har kommit på senare år.

Du får en annan arbetsställning med olika långa riggrör och olika styren, därför avsedda för olika behov.


Hobbysågar har även de tre siffror t.ex 236e, 240e som är hobbysågar.
XP sågar är proffssågar och brukar ha ett vevhus i hållbarare material och en annan karaktär i gången. Det som skiljer är främst i konstruktionen på motorsågarna, och de är anpassade att klara ett visst olika antal gångtimmar.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

vetinte  
#129377 En fråga berörande detta ämne.
Har en huskvarna 232 har jag för mig den heter med tråd. Funkar bra.
Men vill ha en för kligga oxå o tycker den den jag har värkar för klen.
O nu till frågan.
Vad ska jag leta efter för nån ????
Kommer att använda den till röjning av beteskanter (där jag vill ha kvar lite träd) o i skogen.
Det blir inte för yrkesmässig användning utan för hobby.
Nåt beg till vättiga pengar. Men vad ?

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

totte  
#129383 Är väl bara att gå till såghandlarn och köpa en klinga, kostar inte nån förmögenhet.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

vetinte  
#129388 jo vist e de. Men e inte min maskin lite för klen ?

Avatar Fallback

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

Phantom  
#129400 För hobbysågning tror jag din maskin klarar det utan problem.
Skaffa en klinga och prova. Tycker du sen att du behöver större så kan du kolla upp det då.
Då har du lite mer info om hur den kommer att användas så du kan få en såg som är bättre anpassad för dig.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

totte  
#129405 Håller med Phantom, den klarar att köra klinga för hobbybruk, jag har en Husq 125 och det går utmärkt att röja med den, kan rätt grova stammar om man inte har så brått. Och till slyröjning upp till 2 - 3 cm funkar den lika bra som en stor såg.

Och vill du sen ha nåt större så har du ju redan en reservklinga.

Köp en vanlig tandad röjklinga, tre- och fyruddsklingor är inte ett dugg bra på klena sågar, dom kräver rejält med kraft.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

vetinte  
#129465 Okej erfarenheten har talat :) . Jag ska köpa en klinnga.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

totte  
#129492 Och berätta sen hur du tycker det går. Går det inte bra kan vi säkert lura på dig nåt annat! :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

vetinte  
#129519 :lol: :lol: Tror jag säkert :lol: :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).