Motorsåg och handhållet

hur långt svärd kan man ha

32 inlägg 19335 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129482 Kom du hit här ska du få en fin Alm o bita i.
Det blir nog till o med en bit du inte når igenom..

Jag håller med kaffe o kamera!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129537 Som det framgår så kan man ju ha både 13 och 15" på 346:an. Jag har hört från en del att 13" är helt kass och ute medan 15" är så mycket bättre även i klen gran gallring. Jag själv är inte av den uppfattningen men jag har å andra sidan inte riktigt testat att gallra gran med 15" så jag ska väll inte säga att det är sämre än 13" när jag inte testat det.

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129546 Jag har testat både 13" och 15"på 346 och tycker att 13" passar alldeles utmärkt i de flesta situationer. 15" är ju bättre i klen grangallring eftersom man slipper böja sig (beror ju på hur lång man är). 15"-svärdet sitter numera på en Jonsered 2054 som är lite klumpigare men får bättre balans med detta än med 13". Således är det den sågen med 95VP-kedja som blir förstavalet vid klenare granar medan 346:an får gå med 13" och 21LP i de mellanstora träden, som här nere i sydväst oftast blir rejält kvistiga och där man vill ha en liten och smidig såg.

Avatar Fallback

Re: hur långt svärd kan man ha

Robertberg  
#129548 Jag tycker det är skönare att kvista (gran) med 15", de där extra tummen ger bättre räckvidd och man slipper böja sig lika mycket. Likaså blir det enklare att göra instick när man väljer att fälla så. Vikten gör för mig ingen skillnad, det är ju större skillnad mellan tom/full tank.
Kör 346.

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

Noffe  
#129557 Kör med 13" Ska va väldigt grova träd innan man går bet med 13", Sen hajar ja inte rikgt det där med långa svärd för att slippa böja sig? Sågen har ni väl vilandes på benet/stocken när ni kvistar? Ni går väl inte o bär på sågen? :)

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

santatorp  
#129560
Noffe skrev:Kör med 13" Ska va väldigt grova träd innan man går bet med 13", Sen hajar ja inte rikgt det där med långa svärd för att slippa böja sig? Sågen har ni väl vilandes på benet/stocken när ni kvistar? Ni går väl inte o bär på sågen? :)



instämmer ;) , med 15" kommer man onödigt när marken vid kvistning...

Avatar Fallback

Re: hur långt svärd kan man ha

Robertberg  
#129572 Böja sig var kanske fel ord, men eftersom jag vant mig med 15" så saknar jag längd när jag kör med 13".
Ibland händer det ju att man har missat nån kvist, och då bär man på sågen när man kvistar. Men det är inte det som motiverar mig att köra med 15", utan snarare vanan och att man kapar igenom lättare, och räckvidden.

Och att säga att ett längre svärd går närmare marken är ju ändå lite knasigt, det beror ju helt på hur nära marken man håller sågkroppen :) Det är ju lite som att säga att folk med långa fingrar oftare petar andra i ögonen.

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129617
Noffe skrev:Kör med 13" Ska va väldigt grova träd innan man går bet med 13", Sen hajar ja inte rikgt det där med långa svärd för att slippa böja sig? Sågen har ni väl vilandes på benet/stocken när ni kvistar? Ni går väl inte o bär på sågen? :)

En klen gran med 10-15 cm diameter är inget man vilar sågen på, och ligger den bara någon decimeter över markytan är det inte lätt att vila sågen på benet.

Avatar Fallback

Re: hur långt svärd kan man ha

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132285
sågmek skrev:Fråga gossebear han är ju forumets svärd expert 😈 :lol:


Ha nä någon expert är jag inte men man har ju testat lite olika. Gillar Iggesundsforrest bäst just nu.
Har det när jag sågar plank med Alsaka MK-III systemet.

Till 346 har jag 15'' & 262 kör jag 20'' Partner 7000 sitter det ett 28'' på Topp sågen sitter det ett 10'' eller 8'' kommer inte ihåg. Storebrodern 3120 körs med Iggesundare 36 sedan har jag ju som bekant ett 44 och 88 till den. 88 har jag kört ett par ggr i sågverket när jag gjort ek-bord, men över det skall man nog inte belasta en såg utan att köra dubbelend.

Men åter till din fråga så kan du nog teoretiskt sätt ha så långt svärd som friktionen bygger upp mot kjejdan.
Sedan lär det det ju inte hända så mycket alternativt att du bränner slungkopplingne om du kör för tunga saker.

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132345
gossebear skrev:
sågmek skrev:Fråga gossebear han är ju forumets svärd expert 😈 :lol:


...sedan har jag ju som bekant ett 44 och 88 till den./quote]

Så sommarmöblerna har äntligen kommit ut? :P 8)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: hur långt svärd kan man ha

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132398 jadå som du säkert sett på bild tidigare... dock så saknar jag en del från Magne till 262.. undrar när den kommer...
:mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132400 Var det inte 82 " ??? :?: :?:

Avatar Fallback

Re: hur långt svärd kan man ha

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132402 nix 88''
men var det inte någon här som hade tagit fram ett 100'' från Iggesund?

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132404 Han på skogma påstod 82 tum det är jag säker på..... :!:

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132407
gossebear skrev:jadå som du säkert sett på bild tidigare... dock så saknar jag en del från Magne till 262.. undrar när den kommer...
:mrgreen:

Sist vi talade om detta visste du inte vilka delar du skulle ha annat än kedjer o grejer så du skulle komma hit....

Men det har inte blitt det....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).