Motorsåg och handhållet

OREGON VS STIHLKEDJOR

20 inlägg 10946 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128771 Hittade nåt för några år sen då de sågade i plast o filmade. Det visade ungefär samma som detta, fast att det samlas mellan skär o ryttare o inte sticker ut i sidorna.

Om du tar en mjuk bit trä o drar för hand ser du hur det ser ut när det kommer ur stock.

Mycket lärorikt!

Ju vassare det är, o tunnare spånet är, destu mer fiber får plats mellan skär o ryttare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

johan eriksson  
#128836 Så med andra ord, ju längre svärd och grövre stock man har, desto högre ska ryttarna vara?

Användarvisningsbild

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128862 Nja...

Jag vill påstå det ska vara höga ryttare alltid. Ju högre ryttaren är ju tunnare spån. Tjocka spån rullar inte ihop sig i spånutrymmet utan det blir en sticka rakt ner, mycket outnyttjat utrymme.

Att ta ryttaren för att kompensera för mindre skärpa funkar till viss del. Det känns häftigt o är aggressivt, men skär enligt klocka inte mycket bättre.

Bäst är att prova sig fram enligt min erfarenhet. Men det ska i vilket fall bara riktigt vasst.

Ryttarställning, vinklar, skärpa, Hk, användare.
Alla dessa parametrar ska fibblas med till det det blir så bra som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

swe#kipp  
#128866 Håller med Mange om ryttarna, jag kör för egen del med mall när filar mina ryttare men väljer alltid "högsta" möjliga höjd på dom och sätter på ett större drev istället om jag vill ha snabbare skärhastighet, det är en fröjd att såga när svärd/kedja sjunker igenom stocken som en varm kniv i smör :)

Användarvisningsbild

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

totte  
#128878 Så min lilla käpphäst: Alla tänder skall vara lika långa, på nån tiondel när, använd skjutmått när kedjan filats ett antal gånger och kolla varje tand, det gör stor skillnad om det är rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).