Motorsåg och handhållet

OREGON VS STIHLKEDJOR

20 inlägg 10889 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

OREGON VS STIHLKEDJOR

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128276 Har idag verkligen "konsumenttestat" oregon 75LPX mot stihl 36RSC på min stihl 660.Oregon kedjan skär undan mycket bättre(bättre spånflöde).den "suger" sig igenom virket,medans stihlkedjan får man lägga lite tryck på för att den ska arbeta sig igenom någorlunda snabbt! tror att det har att göra med att oregonkedjan har ett högre chassi,så att spånutrymmet blir större!Däremot fungerar kedjesmörjningen bättre på stihlkedjan,samt att den inte töjer sig lika mycket som oregon!stihlkedjan håller skärpan bättre också.men i gengäld så går den inte att fila lika vass som oregonkedjan!Är det nån som har provat oregon M75 LPX,som har en hårdare stålblandning?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128277 Japp.
Jag har provat. Den är inte kul o fila o går intwe att få riktigt vass, men håller för lite grus o skit.
Dock inte sten o järn etc..

Avatar Fallback

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128279 hur är hårdheten på den jämfört med stihlkedjan?

   TS
Avatar Fallback

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

361  
#128280 Borde väl säga lite om kvalitet på legeringen i skärlänkarna, när det går lätt och fila men blir slö lätt...
Sen funkar det ju olika med märken på just filarna ..

Användarvisningsbild

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128281
huggar*n skrev:hur är hårdheten på den jämfört med stihlkedjan?

Betydligt hårdare.

Användarvisningsbild

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128283
361 skrev:Borde väl säga lite om kvalitet på legeringen i skärlänkarna, när det går lätt och fila men blir slö lätt...
Sen funkar det ju olika med märken på just filarna ..

Just hållbarheten i skärpan brukar det vara filarens egenskaper som begränsar...

En kedja som är lätt o fila går o få vass o hålla är väl det optimala. Jo visst.. Den ska ju vara gratis med...
I regel så är chromets skikt och tandens material det som avgör kedjans egenskaper vad det gäller skärpa och hållbarhet.

Kombinationen av fil, filare, kedja och såg är det man ska se efter, inte bara kolla en del utan hela "Kedjan"..

Avatar Fallback

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128333 Den optimala kedjan i mitt tycke vore en stihlkedja med oregon`s profil på skärtand! men det är mycket man vill ha :wink: .Som det är nu så vete katten vad som är bäst att köra med :???: .Jag hade gärna sett att oregon hade haft kvar den gamla LP-kedjan som var hårdare!kedjesmörjningen går alltid att öka lite för att kompensera för att oregonkedjan inte smörjer lika bra som stihlkedjan!

   TS
Användarvisningsbild

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128351 Gillar du den gamla LP kedjan så ta o prova Windsor 58APLG.

Alltid max på oljepump på mina såg o de jag servar.
Mycket billigare o med olja än skärutrustning.

Avatar Fallback

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

Huggis  
#128442 Problemet med 58APLG är formen på säkerhetsryttaren, den rundade formen gör att tanden träffar virket i fel vinkel (min egna slutsats). Annars är den kedjan super.

Nu vet jag inte vilken 36RSC är, men är den mejseltandad så har du förmodligen rätt sort. För att den kedjan ska skära måste ryttarna vara filade i rätt höj och vinkel, tänderna filade med mall. Har den 1.6 i spårvidd så är det stört omöjligt att få rätt på kedjan, ialf efter egna försök, det finns säkert dom som sitter inne med trick för att få den att gå bra.

Användarvisningsbild

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128445
Huggis skrev:Problemet med 58APLG är formen på säkerhetsryttaren, den rundade formen gör att tanden träffar virket i fel vinkel (min egna slutsats). Annars är den kedjan super.


Säkerhets ryttaren? Vinkel? Det skulle jag vilja förstå bättre.
Menar du den drivlänk som har mer massa på ovansidan för att minska vibrationer?
I så fall prova 58APL. Där är den inte med...

Avatar Fallback

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

Huggis  
#128449 Och då får du en aggressivare vinkel mot tanden som gör att den inte kan skära lika bra, det bästa är den raka säkerhetsryttaren (i brist på namn. Även kallad, "ovandelen på drivlänken") har jag kommit fram till. Jag kan ha fel, men det är vad jag kommit fram till. Man kan även ana att stihl laborerar med detta när man ser på deras ryttare.

Användarvisningsbild

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128487 Den påverkar inte skäret eftersom den är under ryttaren...

Tanken med detta var arr det skulle ge mer massa och stadga=mindre vibrationer.

Att många filar ner ryttaren till denna visar brist på deras filnings teknik o lämnar då utrymme att lära mer.

Som sagt på 58APL är drivlänkarna samma och ingen sån högre vid ryttaren.

Användarvisningsbild

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

Kjell S  
#128492 Som sagt ovan - Det börjar bli farligt...

Användarvisningsbild

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128511 Det är ryttaren som bestämmer hur farligt/aggresivt det är, inte vibrations länken.

Avatar Fallback

Re: OREGON VS STIHLKEDJOR

Huggis  
#128767 Tänkte bidra med denna 3d animation:

http://www.stihl.com/knowhow/producttec ... in_dsl.htm


Hurvida det är såhär det ser ut i verkligheten undrar jag över. Om det vore så behövde inte stihls ryttare ha så mkt metall. Det är ett intressant ämne för jag skulle vilja veta hur det går till exakt. Borde finnas höghastighetsfilmer på förloppet.

Ska bidra med lite bilder, håller på att fnular på det just nu så att vi vet vad vi pratar om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).