Motorsåg och handhållet

Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

47 inlägg 37358 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

rabbit70warhammer  
#127512 Ja vad ska man säga. Vilken såg är bäst? Har kört 460n och kan säga att det var en grym upplevelse. Man bara log. Men idag lossnade "avvibreringsgummit". Antar att man skulle skruva åt skruvarna då sågen var ny. En grymt bra såg är det i alla fall.

Får se om man köper en husqvarna för det privata skogsbruket. Är den lika avancerad som 460n med lika avancerat förgaseri osv? Jag är personligen mer sugen på husqvarna då stihl ännu inte lyckats med selarna. Antar att "fritt fytande puta" är ett husqvarna patent och därför kan inte stihl närma sig husqvarna på den fronten. Finns det någon som har kört 545 hittills? Är den på samma nivå som 460n?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127524 545 är väl samma som 345, ny modellbeteckning bara. Har jag för mig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127526 själv tor jag att förgasarn på 460:n är mer "avancerad" än på 545:an. Sen vad som är bäst är väl en annan femma.

Nu har vi kört med några 460:s i ett par veckor och alla som kört med den tycker om den. men blir att skaffa större klingskydd till alla så att man kan köra med 225mm klinga.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127528 Nej 545 är inte alls samma som 345.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Fröjerum Forest  
#127613 Håller med föregående 545erna går betydligt bättre i alla fall mina 2 mer ork i dom

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

rabbit70warhammer  
#127796 545 har tydligen inte kommit där jag bor. Får vänta tills nästa vecka. Är nog inte så många som kört dom här röjsågarna ännu. Men blir 545 för mig. Någon som hört om barnsjukdomar? Den stihl 460 jag körde pajade avvibreringen efter en vecka. Hm vette katten om stihl är så himla bra egentligen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128172 Dom här tre sista inläggen var väll inte av den art som kanske är så kul att läsa. Och jag vet att jag bevisligen inte alltid är bättre själv så jag har ingen rätt att gnälla över andra men vi kan väll ändå hjälpas åt att försöka hålla en god ton.

Tyvärr ska tydligen 545:orna vara försenade på grund av att förgasarfabriken låg utmed fockoshima eller vad det heter.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128193 sorry mig! :oops:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128242 Är det ingen mer som har någon intressant info om Husqvarnas nya?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

rabbit70warhammer  
#128430 Är också förvånad över att det inte är någon som vet.

Vad tror ni är bäst då? Elektrisk styrd förgasare eller det gamla vanliga som Husqvarna har med manuell inställning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128458 Har Husqvarna 545 manuell inställning? På deras hemsida ser det faktiskt ut som att där är hål i kåpan för justerskruvarna. Jag är faktiskt lite förvånad att den inte har fått Auto-Tune.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

rabbit70warhammer  
#128486 Jag har pratat med min återförsäljare och han säger att man får skruva och justera själv även på den här nya 545an. Ser även ut så på bilderna på husqvarnas hemsida som du säger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Storken  
#131213 Jag var ute o provade min nya Jonsered FC 2245 i dag.
Körde en tank lövröjning ca 5-8 cm grova stammar.
Sågen är förståss inte inkörd än o det känns som att det finns potential,men det som stör mig är att det inte är nåt acc i den! Den blurrar o går som en påse nötter! Men när man väl fått upp varvet så är den stark! Jag antar det har med miljökraven att göra som vanligt... På skogselmia var jag i både Jonsereds o Husqvarnas montrar o dom erkände att man är mer eller mindre tvungen att ge sågen mer soppa om man kör på aspen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

rabbit70warhammer  
#131259 Ja det är väl en fråga om justering. Justera bensinkranarna så ordnar det sig förhoppningsvis . av egen erfarenhet så måste man justera ganska duktigt när man byter bränslen från alkylat till oljeblandad osv. Det är inte bara att tuta och köra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

laggar  
#131302
Storken skrev:Jag var ute o provade min nya Jonsered FC 2245 i dag.
Körde en tank lövröjning ca 5-8 cm grova stammar.
Sågen är förståss inte inkörd än o det känns som att det finns potential,men det som stör mig är att det inte är nåt acc i den! Den blurrar o går som en påse nötter! Men när man väl fått upp varvet så är den stark! Jag antar det har med miljökraven att göra som vanligt... På skogselmia var jag i både Jonsereds o Husqvarnas montrar o dom erkände att man är mer eller mindre tvungen att ge sågen mer soppa om man kör på aspen.

Jag var också ut och premiärkörde min nya FC2245W igår. Vid första starten hemma på gården så tyckte jag precis som du att den kändes seg och lite svår att få upp i varv, men i skogen så körde jag slut på tre tankar utan att behöva justera om förgasaren som jag hade tänkt. Lite trög precis när den är kall men det går snabbt över. Jag tror nog att min handlare pillade lite på skruvarna när dom testade sågen innan leverans...

Och styrkan finns ju där, speciellt om man jämför med min gamla RS44...! :)

Inte var det några problem med att gasa med tummen i stället för pekfingret heller... :))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).