Motorsåg och handhållet

Tändförställning på motorsåg

44 inlägg 20960 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

Kjell S  
#127740 Jag har råd... Blir säkert lika dyrt att exprimentera, men jag börjar inse vad ni menar.
Hade en gång en VW-trike som man ställde max eftertändning på för att den skulle gå "svalt"...

Optimal gång får man ju av ett samspel med luft - syre, bränsle, tryck och tändning.
Morgonluft - syrerikt, även + med lite fukt H2O - högoktan - bränsleinsprutning, spridning och rätt tändpunkt med bra tändstift.
Enl. min enkla syn på det hele...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127864
Emil N skrev:Ja med optimerad tändning så finns det faktiskt en del att hämta. Det är viktigare med ett bra program på en fyrtakts turbomotor än på en tvåtakts sugmotor men det kan ändå bli stor skillnad på ett bra program och en med fast tidpunkt. Man kan även påverka en del andra saker genom ändrad tändtidpunkt som avgastemperatur och kylvätsketemperatur. På en turbomotor är det ännu viktigare då man kan få turbon att sätta igång tidigare. Senare tändning, högre avgastemp och lägre kylvätsketemp och tvärtom vid tidigare tändning.

Tänk om det hade varit så enkelt på en turbomotor då hade jag gjort det för länge sedan

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127868 [quote="totte".
Vad du vinner på en liten encylindrig tvåtaktare är framför allt rappare acceleration, med fast tändning är den optimerad för bästa arbetsvarvtalet och därmed rätt inoptimal vid lägre varv. Det kan också bli bättre bottendrag i sågen, den är inte lika känslig för att tappa varvet. Dessutom kan man vinna en del i miljö/förbrukning genom att sågen går effektivare i hela varvtalsregistret.

[/quote]
Fast tändning på en tvåtaktare det kommer inte att fungera man kommer att bränna sönder kolven den kommer att spika som satan med kolv och cylinder haveri som följd
Jag har varit ute för när tändförställningen på en såg har gått sönder den går bra upp till ett visst varv sen lägger den bara av .
Jag skulle tro att den ändrar mellan låg och hög runt 10500 varv.

Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

totte  
#127875 Nästan alla sågar med brytartändning genom tiderna har haft fast tändpunkt och dom har fungerat, liksom miljoner mopeder och andra små tvåtaktare. Mycket möjligt att dagens högvarvade sågar inte skulle funka utan variabel förtändning, där vet jag för lite för att ifrågasätta.

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127878 Klart att en tvåtaktsmotor fungerar, om än med lägre effekt, med en fast tändtidpunkt så länge den är rätt för motorn. Att en spole är trasig är en helt annan sak.

Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

Fredrik Reuter  
#127917 Hej,
Jag har städat lite efter att det kommit in flera rapporter om olämpliga inlägg i denna tråd.

Tycker vi lämnar detta bakom oss och fortsätter med ämnet, tack!

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Ile62  
#127963 Här finns linkar till Dolmar-filmer på tyska. Men bilderna visar även utan språkkunskaper tändtidpunkter i filmen "Dolmar Zündsystem".
http://www.dolmar.de/wissen/schulungs__br___material/

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Dane  
#127986 Tack för den lämken "lle62".

Det var intressant att se dessa rörliga bilder. och mycket åskådniingsfullt. :smile:

Och tack Admin för städningen.

//Dane

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

Kjell S  
#128030 Håller bara med!

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

sorkny  
#621677 Inte klockrent på ämnet i denna gamla tråd, men det kanske kan intressera någon att jag har ökat tändförställningen på en Hsqv T540 xp, filade lite på kilen i svänghjulet.

Orsaken till ingreppet var mitt missnöje med hur den gick. Den tog alltid en stund att få varm och gå att såga med och om jag stängde av den ett kort tag startade den alltid lite motvilligt och behövde en stund att komma igång igen.

Tydligen har många varit missnöjda med samma som jag på den sågen, och receptet fannt jag på youtube. I samma video öppnade de även lite på ljuddämparen, så det gjorde jag ock.

Nu startar den alltid direkt, kommer igång nästan bums, varvar lite bättre (som stihl ms201 och jonsered 2149) och jag tycker att den orkar lite bättre vid full belastning med 14".

Jag är dock lite orolig att den skall överhetta när varmare dagar kommer. Vet någon något om detta?

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Westra Aros  
#621738 Överhettning borde inte vara ett bekymmer om du kör som folk, gjorde likadant med min 201 och den är bekymmersfri än så länge.

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

sorkny  
#621750
Westra Aros skrev:Överhettning borde inte vara ett bekymmer om du kör som folk, gjorde likadant med min 201 och den är bekymmersfri än så länge.


Ok tack, vet du om det finns något som indikerar att man förställt för mycket? Varför modda du 201:an, och vad blev skillnaden? Frågar för jag har även Stihl ms 201, 201 C, 192T, jonsered 2145 och Hsqv 550xp, men de går bra allihop förutom 201:an som spökar i regn. Men kanske någon av dem också skulle få sig en behandling om det är värt.

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Westra Aros  
#621756 Ingen aning faktiskt, jag gjorde som dom skrev på arboristsite och YouTube, anledningen var väl inte att den gick illa på något vis men man blir trött på det man har och börjar pilla och försöker förbättra sen är det svårt att sluta, som efter första ölen ungefär

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Tralsmo  
#641312 Jag hittade en intressant diskussion om tändförställning och hur tändning funkar.
Visserligen på fyrtaktsmotorer men nog i mångt å mycket användbart på 2taktare ochså.



https://www.mustangclubsweden.org/forum ... %A4ndning/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).