Motorsåg och handhållet

Spørsmål om Stihl 260, oppstart

4 inlägg 1554 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spørsmål om Stihl 260, oppstart

Kjetil-A  
#126789 Er nylig blitt motorsagbruker, og har kjøpt meg en Stihl ms 260 som var på tilbud i Norge. Virker som en bra sag.
Det jeg lurer på er om, når jeg starter motorsagen i halvchoke, skal kjedet gå da (naturligvis gjør den ikke det om kjedebremsen er inne, men om den ikke er på)? Om kjedet skal gå, vil ikke dette slite veldig på kjedebremsen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Spørsmål om Stihl 260, oppstart

swe#kipp  
#126800 Eftersom halvchoke är halvgasläge så snurrar kedjan om du inte har kedjebromsen/kastskyddet i, det är en bra vana att ha kastskyddet i när man startar sågen om det går :)

Avatar Fallback

Re: Spørsmål om Stihl 260, oppstart

åberg  
#126831 Kedjebromsen slits inte alls av att starta med halvchoke och tillslagen broms. Kopplingen slirar då, så visst den slits lite men det är inte nåt att bry sig om.

Tycker också att det är god sed att starta sågen med bromsen i.

Avatar Fallback

Re: Spørsmål om Stihl 260, oppstart

zeetorg  
#126967 håller med ovanstående talare (skrivare).
Men naturligtvis bör man "gasa till" så fort som möjligt, så sågen går ner på tomgångsvarvtal.

Jag anser att det lilla slitaget som uppstår när man startar med bromsen i mer än väl kompenseras av den extra säkerheten. Speciellt om man är lite ovan såganvändare...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).