Motorsåg och handhållet

Vilken röjsåg ska jag ha?

26 inlägg 37205 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126017 Då är det bara köra på med fs 310 men den är bättre med *röj* styre[/quote]

FS 310 verkar bra både för oss och för trådstartaren. Men den har en sån där märklig "halvt om halvt 4-taktsmotor" ? Går den att få med kort rör?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

361  
#126021 Den kommer inte kortriggad

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

Kjell S  
#126024 Har en 335rx som funkar utmärkt för enstaka klenröjningar. Lätt o behändig.
Röjer oftast mindre ytor, och då med motorsågen på det grova efter att ha gått med röjsågen.
Sen har jag röjsågen till det klena och till följande år.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

storpeter  
#126037 Naturligtvis ska man välja såg efter tycke och smak, och skillnaderna mellan våra mera etablerade märken märker man nog mest av vid yrkesmässigt användande. Har själv en skogsfirma och har hoppat fram och tillbaka mellan Stihl och Husqvarna genom åren. Jag kan utan tvekan konstatera att Husqvarna har lyckats bättre med ergonomin och lite sämre vad gäller driftsäkerhet, medan Stihlsågarna är precis tvärtom.
Valet av sele är däremot oerhört viktigt och där ligger Husqvarna ljusår före.
Jag använder oavsett såg alltid Husqvarnas balanssele.
Efter att under föregående säsong röjt all ungskog med Stihl 480 har vi just provkört deras nya 460 och blivit mycket imponerade.. Rekommenderas verkligen till den som inte skall röja alltför grovt. Är så fallet är det däremot bara att gå på dom större 55cc modellerna..

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

361  
#126053 Vill bara lägga till att fs 310 går med lätthet bygga om till kortriggad och med *röj* styre, jämför fs 480 spar man in ca 1.5 kg och passar bland annat ungdommar och vårt motsatta kön bättre i så mån ..

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126064 Hur är det med motorkonstruktionen? Är det 4-takt och hur är det då med gassvar och varvvillighet? Vill ju inte ha en röjsåg som tuffar som en gammal fiskebåt.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

361  
#126071 Det är en tvåtaktare med ventiler, så varv idémässigt nått mellan 2-4takt

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126078 Den tänder varje varv i alla fall utan att hämta andan eller hur funkar det?

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

361  
#126086 viewtopic.php?f=12&t=7994

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126118
Kjell S skrev:Har en 335rx som funkar utmärkt för enstaka klenröjningar. Lätt o behändig.
Röjer oftast mindre ytor, och då med motorsågen på det grova efter att ha gått med röjsågen.
Sen har jag röjsågen till det klena och till följande år.

Är också mycket nöjd med min 335r. Köpte den för att ha som gräsröjare istället för den gamla 244rx som har lite för kort riggrör för gräs, men 335:an funkar utmärkt även till klenröjningar, från 3-4 cm och uppåt blir det att plocka fram den gamla trotjänaren. 335:an har även avvibrering och levererades med Trio Balance-selen. Numera verkar ersättaren heta 535 och selen verkar vara lite enklare.
Senast redigerad av th lör 16 apr 2011, 22:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

Henrik Petersen  
#126371 Jag har en HVA 343fr, den tycker jag är rigtigt bra anvender den till gräsröjning runt gården och under stängsel samt til röjning av sly och småträd främst i betesmarkerna. Jag äger ingen skog 😡 , så där kan jag inte ge nåt betyg.

Henrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).