Motorsåg och handhållet

Vilken röjsåg ska jag ha?

26 inlägg 37207 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken röjsåg ska jag ha?

BillyBragg  
#125813 Jag skulle behöva lite hjälp!

Vi har en liten gård med ca 5000kvm lövskog och lite äng som behöver röjjas upp rejält och sedan underhållas. Och jag undrar då vad för röjsåg man behöver?

Helst skulle jag vilja att man kan använda den med både sly-, sågklinga och ev. kunna sätta på en trimmerspole.

Kan man nöja sig med en röjsåg från jula för 1500:- för våra behov eller är det helt bortkastade pengar?

Tacksam för svar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125817 Köp en beggad proffssåg för 3000:- så har du allt du behöver och den är värd att repa om den pajar.
Jag kör Stihl 480 långrigg och är helnöjd, även Stihl 450 duger gott.

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125819 Håller med. Man får ju också tänka lite på var och hur sågen är tillverkad. Sågar som är riktigt billiga har inte bara undermåligt material, de som monterar dem brukar ofta ha ganska usla arbetsförhållanden.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

Nonkan  
#125822 Hur grov sly handlar det om?

Jula-maskinen du pratar om är en trimmer för små tomter, oavsett vad de säger. Sladdrig i riggen, ganska kass sele och relativt höga vibrationer.

Till viss del håller jag med om att en begagnad proffsröjsåg skulle göra jobbet, men nytt är nytt och alltid roligare :)
Jag skulle tro att du kanske känner att en skogsröjsåg är onödigt tung och lite otymplig för det jobb du ska göra. Det kommer förmodligen handla mest om att slå årsskott och grovt gräs någon/några ggr/år.

De maskiner vi jobbar mest med mot kunder med en tomt som din är Stihl FS130 eller Husqvarna 235FR. Båda har tre skärutrustningar (trimmerhuvud, gräs/slyklinga och sågklinga). Maskinerna är på 35-36 cc vilket räcker utmärkt för stammar på ca 5 cm och om man inte kör jämt, upp till ca 10 cm i diameter.

Som trimmer håller de för daglig sommaranvändning minst 3-5 år (beroende på vem som kör och om de får service) vilket får betraktas som mycket bra för det priset de har.

FS130 är modernare och lite billigare vilket gör att vi brukar förorda den, men båda gör jobbet och ligger på ca 5000 inkl moms och med 2 års garanti.

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

totte  
#125824 Håller med det som sagts, framför allt om Jula-sågen, det är bortkastade pengar, den gör inte jobbet och den håller inte länge.

Sen, om du skall köra mycket och hård gräsröjning så skulle jag nog satsa på en lite större såg än dom Nonkan pratar om. Gräsröjning är fruktansvär krävade för sågen. Vid vanlig röjning går den inte konstant med belastning, man varavar upp sågar av, släpper gasen tills nästa stam. Gräsröjning kör man pluggen i botten nästan konstant, och det går tungt om det är långt. Så fundera över användningen lite mer innan du bestämmer dig.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

jon h  
#125845 Jeg har brukt Stihl Fs 130 en sesong og er godt fornøyd med den. Sterk nok til gressrydding på en campingplass på 20-30 mål. Brukte før en Husqvarna 39r og denne er lettere men føles omtrent like sterk.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125847 Lånar tråden istället för att börja en ny: Vad ska min dotter ha för röjsåg? Nu har vi Stihl 480 men den blir tung för henne i längden och det är svårt att hålla motivationen. Vi tittade på FS 130 men det verkade väl spinkigt. Det finns en ny som heter FS 240 men den verkar säljas mest som gräsröjare. Jonsered lär ha en 36 kubikare också. Det handlar om 30 ha om året. Inköpspriset är inte viktigt.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

Nonkan  
#125859
Skogsola skrev:Lånar tråden istället för att börja en ny: Vad ska min dotter ha för röjsåg? Nu har vi Stihl 480 men den blir tung för henne i längden och det är svårt att hålla motivationen. Vi tittade på FS 130 men det verkade väl spinkigt. Det finns en ny som heter FS 240 men den verkar säljas mest som gräsröjare. Jonsered lär ha en 36 kubikare också. Det handlar om 30 ha om året. Inköpspriset är inte viktigt.


Är det riggen du tycker verkar spinkig skulle jag slå ett slag för FS310. Det är en FS130-motor, men med rigg och växel från FS450. Den är lite tyngre såklart, men i så fall tycker jag ni ska titta på en sele som går att anpassa ordentligt till mindre personer, t.ex. Stihl X-Fit eller Husqvarna Balance XT.

Börja förresten i den änden, en Stihl FS480 blir en helt ny maskin med en vettigare sele.

FS240 är mest för de ÅF/kunder som har lite svårt för 4-mixmotorerna och vill ha 2-taktare istället.

Jonsereden är samma som Husqvarna 235FR som det står lite om längre upp, fast röd då.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

361  
#125861 Hade valt en Stihl fs 310 och korta av riggrör samt axel för hennes längd sen satt på ett röjstyre (det justerbara) som man kan korta i bredden . Sele är TB selen från Hva som har bäst förutsättningar för inställningar

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

Contorta  
#125873 Köp en mindre lättare modell. Svenska röjsågar (Husqvarna, Jonsered) är bra. Och de ger svenska jobb. Har bra service.

Jula-sågen är en engångssåg. Alla sågar går sönder. När den går sönder så ångrar du dig.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

361  
#125893 Ska man ha den och röja med är det inga fördelar med en maskin som har sitt huvudsyfte som grästrimmer, längre och tunnare riggrör på dom små modeller som det syftas på . Med en 200 sågklinga flexar och vibrerar det såpass att det ej är trevligt över tid och använda, då också att det inte är avvibrerat styre på dom här minsta..

Man stödjer svenska jobb fast man väljer Stihl, din lokala serviceverkstad är ju den som sköter eventuella problem.
Den svenska marknaden för koncern Husq är ju ändå en liten procent av det hela, det handlar om och välja rätt saker för det man ska använda det till oberoende på märket...

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125925 Stihlverkstaden här i skogen är ett mycket viktigare arbetstillfälle än Elux ev. fabrik nånstans. HVA selar kör vi redan med. Stihl selar har vi bara till snyltare som ska hit och låna såg. Dottern är lång för att vara tjej så det är inte problemet. Hon är inte så grovbyggd än men det blir hon väl efter en säsong med 480. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125972
BillyBragg skrev:Jag skulle behöva lite hjälp!

Vi har en liten gård med ca 5000kvm lövskog och lite äng som behöver röjjas upp rejält och sedan underhållas. Och jag undrar då vad för röjsåg man behöver?

Helst skulle jag vilja att man kan använda den med både sly-, sågklinga och ev. kunna sätta på en trimmerspole.

Kan man nöja sig med en röjsåg från jula för 1500:- för våra behov eller är det helt bortkastade pengar?

Tacksam för svar!


Om ni kan öka budgeten så har Husqvarna en modell som heter 343FR (tror det är fr?) som är bra till allt ni ska göra, bättre till riktig röjning än de mindre sågarna men ändå lätt nog att gå och köra sly med utan problem.
Stihl har såklart nån motsvarande modell men jag kan inget om deras utbud.

Det går även att hyra riktiga proffsröjsågar om man inte har så mycket användning för sågen att man måste ha en egen, 0.5ha tar inte lång tid att röja :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

361  
#125975
Skogsola skrev:Stihlverkstaden här i skogen är ett mycket viktigare arbetstillfälle än Elux ev. fabrik nånstans. HVA selar kör vi redan med. Stihl selar har vi bara till snyltare som ska hit och låna såg. Dottern är lång för att vara tjej så det är inte problemet. Hon är inte så grovbyggd än men det blir hon väl efter en säsong med 480. :smile:


Då är det bara köra på med fs 310 men den är bättre med *röj* styre

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag ha?

viktor meck  
#125986 om du ändå vill ha en ny och ganska billig såg köp denna http://ww.jula.se/slytrimmer-ba-477-bt-131149
själv har jag denna http://www.husqvarna.com/se/landowner/p ... ers/235fr/ och föregångaren (245r) till denna http://www.husqvarna.com/se/landowner/p ... ers/345fr/ och är nöjda med dom

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).