Motorsåg och handhållet

Historia om hjälpmedlen vi använder

16 inlägg 11456 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Historia om hjälpmedlen vi använder

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125701 Läser just nu en bok om nybyggarna i Björnlandsbäck utanför Vännäs. I den boken står det om två skogsarbetare med framåtanda som beställde verktyg att använda i skogen av en lokal smed. De hette Jonas Jonsson och Jonas Nyman. Detta resulterade i björnbindslet, lyftkroken och timmersaxen. Björnbindsle hette från början björnlandsbäcksbindsle för att de var från björnlandsbäck men fick senare bara kallas björnbindsle eller bara björn. Sedan tog hörneforsbruk upp tillverkningen i större skala och verktygen fick en större sprodning. Kan detta vara riktigt? Kul i så fall då det är min anfader som startade nybygget i Björnlandsbäck. Nån historiker här som kan bringa klarhet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Historia om hjälpmedlen vi använder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125759 Björn binsle o timmersax är riktigt gamla grejer, men har funnits i en mängd variationer.

Användarvisningsbild

Re: Historia om hjälpmedlen vi använder

totte  
#125780 Har du kollat med nån på Skogsmuseet i Lycksele?

Användarvisningsbild

Re: Historia om hjälpmedlen vi använder

Kjell S  
#125784 Tror nog det fanns liknande saker "i kättingens begynnelse"..
Att lyfta stock görs ju lite varstans.. Skeppsbyggeri, byggnader och i krig..
Timmersaxens princip gäller även stenlyft.

Kom att tänka på att seldon och ryttarutrustning har inte ändrats nämnvärt de senaste 3-4000 åren..

Användarvisningsbild

Re: Historia om hjälpmedlen vi använder

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125929 Ja jag tycker det verkade lite konstigt. Men i boken skrevs det att skogsarbetet hade varit konstigt befriat från hjälpmedel och att det var först mitten 1800 som man kom på att använda sax tillexempel.
Jag ska ringa till skogsmuseet. Återkommer med vad de säger.

//

   TS
Användarvisningsbild

Re: Historia om hjälpmedlen vi använder

Kjell S  
#125945 Det kan ju vara att de tog patent på grejorna...
Patentverkets guld era var väl antagligen från ca 1850 och framåt.

Användarvisningsbild

Re: Historia om hjälpmedlen vi använder

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126172 Jag sökte visshet och jag fann. Nu har jag pratat med Lycksele museet och han bekräftade att det var den troligast historien. Björnbindslet är alltså uppkallat efter björnlandsbäck där de två börnderna kom på detta hjälpmedel. Han berättade långa berättelser om att tidigare hade det inte behövts hjälpmedel för att transportera skog. Han hade hört historien från flera andra källor och bedömmde den som trovärdig. Åtminstone hade han ingen bättre förklaring.
Kul... Nu kan ni tänka på mig då ni spänner era björnar, det var fasen mina förfäder som kom på den... De ni! Numer vill jag bli titulerad överstebjörnhuggare av rang här på forumet... ;)
Och har jag inte fel så bor väl totte typ i grannbyn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Historia om hjälpmedlen vi använder

swe#kipp  
#126183 Låter som en rimlig "Titel" tycker jag :)

Användarvisningsbild

Re: Historia om hjälpmedlen vi använder

totte  
#126195 Goddag bäste överstebjörnlandsbäcksbindslekontruktörsättling!

Jodå, Pengsjö, vars byalag Degermyr tillhör, är granne till Björnlandsbäck. Jag har väl sådär 4 km dit. Det var ju kul att du fick reda på det, lite historia berikar livet. Skogsmuseet är en resurs vi skall vara glada över, det finns otroligt mycket kunnande samla där. Museer är inte bara stora hus med dammiga grejor.

Användarvisningsbild

Re: Historia om hjälpmedlen vi använder

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126257 Hmmm.... då borde ni kalla mig för "halshuggarn"!! en anfader till mig var visst skarprättare å högg huvudet av folk nån gång på 1700 talet!!!! :surp: :surp: 😈 :grin:

Användarvisningsbild

Re: Historia om hjälpmedlen vi använder

Kjell S  
#126265 Å jag har en sjörövare på Östersjön från 1600-talet.. på von Ungernstein-sidan..
Å sen är ca 1/16 del av hela sveriges befolkning släkt med Wasa
Nästan alla människor har oxå andats en del samma luft som Newton m.fl....

Avatar Fallback

Re: Historia om hjälpmedlen vi använder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204802 Då tänker jag lite på dig och din anfäder nu trilla, när jag beställer en 15" björnbindsle från Nima. ;)

Avatar Fallback

Re: Historia om hjälpmedlen vi använder

1113A  
#205117 Så björnen sket i skogen även på den tiden?

Avatar Fallback

Re: Historia om hjälpmedlen vi använder

dwurg  
#205243 Angående timmersaxen så va de en i hennan som fick patent på den 1893
http://www.helsingebilder.se/utsida/vis ... ldID=19244
Han gjorde även nå andra saker men minns inte vad de va, nåt jordbruksredskap tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Historia om hjälpmedlen vi använder

machonisti  
#205305 Å nu äger *Jula* patentet eller?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).