Tja - jag vet inget om kedjebrott eftersom jag aldrig haft något. Däremot
har jag studerat en del hållfasthetslära på LTH och där lärt mig att det inte
alltid är självklart att grövre konstruktioner håller bättre/mera ... . Detta
kan förefalla motsägelsefullt/snudd på galet, men inträffar faktiskt i relativt
"överdimesionerade" konstruktioner (som man möjligen kan tänka sig en
motorsågskedja är ...) som utsätts för omväxlande postivia och negativa las-
ter (utmattning kallas det) - som när man böjer en spik fram o tillbaka - för
dylika konstruktioner kan det ibland vara bättre med en klenare dimension/
konstruktion beroende på att det som allt-som-oftast förorsakar det slutgil-
tiga materialbrottet är en materialfelaktighet - det är vid denna som brottyt-
an "föds" och börjar utvidga/sprida sig ända tills brottet till slut inträffar -
och då är det ju så att ju klenare dimensioner/konstruktioner, desto färre
materialfel ... . Nu är det typ 20-25 år sedan jag lämnade LTH, men ngt i den
stilen är alltså vad hållfasthetsgubbsen på detta lärosäte predikade för mig ...
. Ett ngt nördigt inslag
det skall villigt erkännas
.
Oavsett riktigheten i det ovanstående trodde jag att kedjebredden kanske
istället hade och göra med att en bredare kedja ger mindre problem med
"kläm" än en smalare (medan att de å andra sidan förstås ger mera mostånd
och spån), och att det främst var detta valet av kedjebredd hade med att göra?
(Undervisa mig gärna därvid den som har tid o lust ... .)
Mvh