Motorsåg och handhållet

Stihl MS 390 till vedbacken?

5 inlägg 4750 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl MS 390 till vedbacken?

Phantom  
#124132 Kan det vara någon idé att byta ut min HVA 345 mot en Stihl MS 390 att använda till vedsågning?
Gärna lite feedback om Stihlen :smile:
Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 390 till vedbacken?

totte  
#124137 Hur mycket ved sågar du om året? Är det rejält mycket så kan det vara idé att byta till en större kraftigare såg. 345:an är i undre kanten av vad som är bra som "vedkap". 60 cc eller mer och bra bottenvrid är det bästa för sånt.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 390 till vedbacken?

Phantom  
#124139 Det varierar hur mycket som ska sågas, men det handlar iaf om en minst 10kbm.
Märkte i höstas att 345:an kanske var i minsta laget då de stora stockarna kapades till ved, så det kanske inte är helt fel med en 390 då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 390 till vedbacken?

Nonkan  
#124167 390 är bra till ved, speciellt om du har varianten med 3/8 RSC-kedja. Den levererades med både 3/8 och ,325 kopplingstrumma, men ibland var det 3/8 svärd+kedja och ibland inte.

Sågen är ganska törstig, men det går snabbt att såga ved iaf.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 390 till vedbacken?

totte  
#124171 Det plågar en liten såg som 345 rätt bra när man kapar mycket och grovt i ett kör. En större såg kan man köra lite "snällare" utan att förlora mycket tid, sågen håller längre, det blir mer gjort. Så om du ändå känner dig i investeringstagen så är dt väl bara att slå till. Du skonar dig själv också, visserligen är den lite tyngre men en stor såg går lugnare och vibrerar mindre. Håller med Nonkan, till kapning skalldet vara 3/8" till en 60+ cc såg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).