Motorsåg och handhållet

Köpa såg i USA?

52 inlägg 20291 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

Kse  
#125124
Mange skrev:Kse.
Det är inte för att man har svårt att förstå man är dum. Det är oftast för att man inte söker efter intryck och information som kan bidra till ett bättre förstånd.
Jag tror inte du är dum på något vis, lite kunskap och erfarenhet som saknas i ämnet du diskuterar bara....



Personligen nekar jag ingen service oavsett märke eller modell, så länge de bär sig ordentligt åt och är nåt så när trevliga.
Annars åker de ut oavsett storlek på kund eller plånbok.

Min situation är något unik, jag sysslar med motorsåg enbart o det är långt ifrån heltid....
I detta har jag ett brinnande intresse med ett lika brinnande intresse av gamla sågar.
Massor av bekanta och vänner som delar detta intresse.

Det krävs endel fakta för att bilda en rättvis uppfattning i ett ämne som detta.
Det är inte så globalt i vår värld som vi tror eller skulle önska.

Sågar har genom tiderna anpassats för olika marknader och så är det nu med.
Det är inte bara för att jävlas det är så...

Husqvarna USA har lite ändringar hit o dit för att anpassa till deras kund krav och lagar.
Det kan bli riktigt fel om man inte är insatt i det ordentligt, dyrt oxå om man har lite otur.

Vet en kille som köpte tre 346xp i usa skitbilligt tyckte han tills han fick hem sina såg....
Sen svor han.... Han gör aldrig om det!

Ja du verkar ju vara en sån typ av servicekille som jag gillar.
Att jag saknar kunskap och erfarenhet ang serviceverkstäder som inte vill serva grejerna om dom inte själv har sålt dom kanske är svårt för andra att avgöra.

Att neka garantiservice på en såg som har en världstäckande garanti tycker jag är fel, andra kanske tycker det är rätt men inte jag.

Och som jag tidigare skrivit så är det jag retar mig på dom som vägrar service för att sågen/bilen/snöskotern inte är köpt där, om detta är fel och grundar sig i min kunskap och erfarenhet i ämnet må så vara men det är min åsikt.

Gällande sågars olika utförande i anda länder vet jag däremot inte ett smack om men berätta gärna mer då det är intressant att veta, vad var det för fel på sågarna som killen köpte från USA tex?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125131 Han hade inte läst på utan var hos handlaren o tittade, sen beställde över nätet.

Han fick nog vad han beställde så vitt jag förstår, 346 E-tech 45cc, men trodde det var nya versionen.
Att det tillkom moms o frakt det viste han nog, men tull o allt tjafs runt om var han nog inte beredd på.
Visade sig att ungefär då han fick sågarna så var det väldans bra pris på äldre versionen o hans vinst krympte ännu mer.
Han packade upp sågarna o tankade, körde som vanligt. Tyckte de gick sådär...
Efter ca 6 månader var två skurna, en med massa småfel, så nu stod han där igen.

Hans tanke var o köpa billigt, köra så länge det gick o plocka delar på dem sen.
Jag plockade ihop en av dessa tre, sen fick han en påse grejer med sig av de andra två.

Han köpte en ny av en handlare här o gör nog det fortsättningsvis.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

stegmaster  
#125164
Mange skrev:Han packade upp sågarna o tankade, körde som vanligt. Tyckte de gick sådär...

Ja vadå, skulle han inte det?? :surp:
Kjör dom med något annan typ bränsle i Usa, eller vad???
Var dom ställd för snålt??

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125170 Det är olika bränsle överallt!

Leverans service är hälften av drift timmarna sågen är beräknad gå.
Att se till att allt är som det ska o justera efter de rådande omständigheter.
Erfarenhet man får av att leverera/serva sågar underhåller kunskaps törsten och förebygger problem.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg i USA?

361  
#125336 Är nog mera en samvetes fråga än nått annat, i princip ja skal man få hjälp av vilken som helst ÅF i garanti ärenden.
Men men lokal Af som går miste om sin marginal, sen skal lägga ner arbete som inte är ekonomiskt på plus sidan
för en verkstad mot vad Hva har i sina tidsperioder.

Sen skal ju alltid garanti papper finnas till sågen när den lämnas in för fall av detta slag, och är det export sågar det handlar om kan det vara svårt och få in prod nr på en eventuell garanti hävdelse .
Är det då samvetes rätt av *konsument* och stå på sig för en garanti ovanför en ÅF som inte får sin del av kakan annat en strulet med detta ???

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

palbin  
#126147 Hela iden med frihandel, EU, öppna marknader etc odyl mm likn
är att man skall få mera valfrihet och alternativ som både konsu-
ment och producent - man skall kunna köpa och sälja en såg var
man vill (liksom allt annat man vill köpa och sälja) - om det man
inhandlar har garantifelaktigheter skall dessa åtgärdas på tillver-
karens bekostnad (åtminstone då denne har en multinationell or-
ganisation som tex Hva) - övriga reparationer skall utföras på en
affärsmässig grund och därmed välkomnas av alla ÅF (liksom jag
redan uppfattat är fallet ...) - allt annat kommer om inte så länge
tittas tillbaka på som en lite märklig historisk parantes ... (jfr tex
taximonopol ... ). Bara en nybörjares enkla reflektioner ... .

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126157 Det är inte så enkelt.

Tanken är bra, men det är mycket mer komplicerat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).