Motorsåg och handhållet

Köpa såg i USA?

52 inlägg 20304 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

Kse  
#124091 Tror inte att dom kan neka att göra service. Vet två exempel här i Kiruna där åf nekat service men kunden fått rätt, ena gällde en bil där kunden köpte bilen i Luleå istället då försäljaren menade att den rikstäckande rabatten som märket gjorde reklam för inte gällde i hans butik. När han sedan kom in för första servicen så vägrade säljaren och hänvisade till Luleå, kunden vände sig till generalagenten och fick rätt och säljaren fick be om ursäkt och ta in bilen.
Andra (iof hört på omvägar)var på en snöskoter som var köpt ny i Finland pga billigare pris där och åf vägrade service men kunden fick rätt till slut.
En sak att man nekar garantiarbeten på en importerad maskin, men att neka jobb på en maskin bara för att den är köpt i grannkommunen är ju bara dumt.

Ska själv över till staterna till nyår och har redan diverse importplaner. Priserna är låga på det mesta men det blir förstås att skicka hem grejerna. Nån som vet vad en containerfrakt går lös på? Har hört priser på runt 10000:-, nån som vet?
Det ryms ju några snöskotrar och fyrhjulingar och iof motorsågar i en container, ska bara få med svågrarna på iden som oxå ska med på resan

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124124 Högintressant!

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

viktor meck  
#124140 köp en och om den krånglar så får la du lag den själv. så skulle jag gjort :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

Kjell S  
#124157 Man får plats med ett par 45"or i blocket oxå, ta hem en bigblock så får du plats med långpipa...

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124166 Visst kan man vägra o ge service!
Om det är rätt eller inte vet jag inte, men man kan!

Finns mycket som inte är rätt men sker ändå.
Det är inte rätt att det ska gå o importera svensktilverkat under halva rek. priset heller så...

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

Kjell S  
#124169 Varför ska man inte kunna köpa där det är billigast? Fri konkurrens...
Visst, det är lika fritt att neka service... men om alla köper sågarna på annan ort, - ska han då sluta serva.. i ren protest?
IT har ju nu banat vägen för globalisering, klart som faén att e-handeln hänger på.
Det är ju lite som det att Hva kräver ett visst lager mm från åf så nu får jag byta, bfa Stihl rear in sig...
Det är många firmor som inte hänger med numera och om man läser emellan raderna - så är det en del som förlorar...
Frågan är vem som förlorar - de som servar oavsett - eller de som tjurar...

Avatar Fallback

Re: Köpa såg i USA?

Nonkan  
#124172 Det är klart man kan neka service, det är ingen rättighet att handla i en butik. Sen är det såklart inte så smart, eftersom det sprider sig hur man beter sig.

När det gäller garantier så har Husqvarna iofs en världstäckande garanti och det är troligt att man inte blir nekad. Däremot blir man aldrig prioriterad om det finns andra maskiner att ta före, Husqvarna betalar inget vidare för garantijobb så för en verkstad är hanteringen inte vidare lönsam.

Hos oss är det iaf så att maskiner vi själva sålt som går sönder under garanti har absolut högsta prio, samma som för storkund med serviceavtal. Går det att lösa medan kunden väntar så gör vi det, annars går det oftast att skramla fram en lånemaskin.

Däremot så har garantier på maskiner vi inte sålt lägsta prio, och i april/maj kan det betyda minst 2-3 veckors väntetid, och vi kan inte fixa lånemaskiner till de 150-200 maskiner vi har i kö när det är som mest intensivt. Har man som kund något att anmärka på att vi inte hinner med eller inte har tillgängliga lånemaskiner så hänvisar vi till inköpsstället, det är de som ska "äga" problemet, för det är av dem kunden köpt produkten, inte av Husqvarna AB eller oss, och vid den tiden har vi inte ens tid att stå och tjafsa om det.

Kan man leva med det finns det inget större hinder för parallellimport, men har man t.ex. en verksamhet som kräver hög tillgänglighet så är det smartare att skaffa en bra kontakt med sin lokala ÅF, för man får mycket tillbaka. De få hundra/tusenlappar det handlar om spelar i det stora hela inte så stor roll.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

Kjell S  
#124175 Ett ex... min åf klarade inte att laga en såg tllfredställande trots två försök.. a´la´massa pengar..
Tog då sågen till en större hqa åf som inte sa ett skit om var den kom ifrån.. - Det går på garantin! F.O.C! ( inga pengar )
Trots överhopade med jobb - inom två veckor , lagad, servad och fit for fight!
Det hela är nog mer de enskilda åf´arna än tillverkarnas riktlinjer om hur man ska behandla kunderna.
Det blir oxå färre o färre bra meckar.
F.n. behåller jag min åf, gällande inköp pga rabatter mm men gällande service - grannbyn..
- och det vet min åf om!

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124230
Kjell S skrev:Varför ska man inte kunna köpa där det är billigast? Fri konkurrens...
Visst, det är lika fritt att neka service... men om alla köper sågarna på annan ort, - ska han då sluta serva.. i ren protest?

Ja, man får väl välja då, kanske... Serva allt, delar av utbud eller inget...

Kjell S skrev:IT har ju nu banat vägen för globalisering, klart som faén att e-handeln hänger på.
Det är ju lite som det att Hva kräver ett visst lager mm från åf så nu får jag byta, bfa Stihl rear in sig...
Det är många firmor som inte hänger med numera och om man läser emellan raderna - så är det en del som förlorar...
Frågan är vem som förlorar - de som servar oavsett - eller de som tjurar...


Konsumenten förlorar mest! De får sämre service om inget annat...

It banar väg säger du, o nog är det kanske så, fast import/eport på sågar är inget nytt.
Vi köpte Homelite här 1956 för 1590:- i list pris medan inhemska motsvarighet var någon hundring billigare.
Det som bestämmer pris här o där är inte tillverkaren. De har samma kostnader oavsett, men bolags politik och landens politik, regler o lagar komplicerar allting.
Att IT öppnat dörren ger ingenting om inte butikerna är på samma gata i samma stad, i samma land!
Att Vissa säljer till ett pris här o ett pris där betyder inte nödvändigtvis att de har olika marginaler.

Det är väl helt ok o handla var du vill, men då kan man inte förvänta sig service var man vill heller.
Jag förstår de som inte servar de grejer de inte sålt/levererat. De har sina skäl...

Husqvarna som säljs i varuhus ska servas hos Husqvarna ändå, fast kunden inte fått leveransservice eller nödvändig information vid leverans. Det blir inte rätt o skapar massor med friktion/problem för vissa av de som handlar. Är det du så är det inte kul, men om det inte är du gör det kanske inget...

Avatar Fallback

Re: Köpa såg i USA?

falkestrom  
#124294 Det är väll klart man kan få hjälp med rep å service fast sågen inte är inhandlad på det aktuella stället.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124297 Jag tycker nog man inte bör neka någon kund, oavsett märke , modell, typ av köp eller köpställe.

Jag har dock full förståelse för de som gör det.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

swe#kipp  
#124300 Tycker personligen att man kan tänka sig för lite innan man köper sågar utomlands, det är inte en så jättestor marknad längre med sågar, så det kan vara ide att tänka på att få behålla möjligheten att handla på hemmaplan genom att sponsra handlarna, det är rätt skönt att ha nån att handla kedjor, filter, drev och liknande utav när man kommer på att det behövs eller så är ni duktigare än mig på att lagerhålla sånt hemma :)
Och oftast går att det göra bra affärer med din lokala handlare, förklara läget och kolla vad han kan göra på en såg (utan att det låter som utpressning) ofta kan dom tänka sig att lätta lite på priset !!

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

palbin  
#124592 Jag har köpt 4 st Hva XP i USA till ca halva priset mot i Sverige (20.000
kr istf 40.000 kr) - ÅF är inte det minsta intresserade av var de är är
inhandlade, utan vill bara serva dem så mkt de kan få tillfälle till enligt
min erfarenhet från ett par olika "distrikt" ...

Svensk detaljhandel har prisnivåer inom flera branscher som är mer el-
ler mindre absurda jämfört internationellt - vad det beror på vet jag in-
te ... och det är väl faktiskt lite konstigt om man skall börja förhandla
med svensk ÅF om att få ner priset till 175 istf 200-225 procent av vad
man lätt kan handla grejer för på ebay o likn, speciellt om de som Hva
är svensktillverkade och utskeppade till utlandet och sedan skeppas till-
baka till välkända lägre pris ... (eller?)

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124649
palbin skrev:
Svensk detaljhandel har prisnivåer inom flera branscher som är mer el-
ler mindre absurda jämfört internationellt - vad det beror på vet jag in-
te ... och det är väl faktiskt lite konstigt om man skall börja förhandla
med svensk ÅF om att få ner priset till 175 istf 200-225 procent av vad
man lätt kan handla grejer för på ebay o likn, speciellt om de som Hva
är svensktillverkade och utskeppade till utlandet och sedan skeppas till-
baka till välkända lägre pris ... (eller?)

Om du tror att ÅTF har 50% i marginal så skulle jag vilja veta mer om det. Säkert många andra med.

Man har en viss procent ipp till list pris från inköpspris, det är betalning för den tid o kostnader jag lägger ut.
Man kan förhandla med kunden o ge bort detta, men distrobutören ska ha sitt i vilket fall.

Det är politik o handelsavtal som styr det mesta vad det gäller export/import och internationella priser efter vad jag förstår.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg i USA?

swe#kipp  
#124692 Tror kanske inte heller att det är så stora problem med att få service på sågarna, och jag menade inte att man skulle kunna få ner priset till US priser men det går att pruta en del på sågarna helt klart!!
Det enda jag kan tänka mig kan bli problem är garanti frågor som kanske inte prioriteras av handlaren på orten nått jag även kan förstå till viss del om så är !!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).