mån 28 mar 2011, 14:18#124230
Kjell S skrev:Varför ska man inte kunna köpa där det är billigast? Fri konkurrens...
Visst, det är lika fritt att neka service... men om alla köper sågarna på annan ort, - ska han då sluta serva.. i ren protest?
Ja, man får väl välja då, kanske... Serva allt, delar av utbud eller inget...
Kjell S skrev:IT har ju nu banat vägen för globalisering, klart som faén att e-handeln hänger på.
Det är ju lite som det att Hva kräver ett visst lager mm från åf så nu får jag byta, bfa Stihl rear in sig...
Det är många firmor som inte hänger med numera och om man läser emellan raderna - så är det en del som förlorar...
Frågan är vem som förlorar - de som servar oavsett - eller de som tjurar...
Konsumenten förlorar mest! De får sämre service om inget annat...
It banar väg säger du, o nog är det kanske så, fast import/eport på sågar är inget nytt.
Vi köpte Homelite här 1956 för 1590:- i list pris medan inhemska motsvarighet var någon hundring billigare.
Det som bestämmer pris här o där är inte tillverkaren. De har samma kostnader oavsett, men bolags politik och landens politik, regler o lagar komplicerar allting.
Att IT öppnat dörren ger ingenting om inte butikerna är på samma gata i samma stad, i samma land!
Att Vissa säljer till ett pris här o ett pris där betyder inte nödvändigtvis att de har olika marginaler.
Det är väl helt ok o handla var du vill, men då kan man inte förvänta sig service var man vill heller.
Jag förstår de som inte servar de grejer de inte sålt/levererat. De har sina skäl...
Husqvarna som säljs i varuhus ska servas hos Husqvarna ändå, fast kunden inte fått leveransservice eller nödvändig information vid leverans. Det blir inte rätt o skapar massor med friktion/problem för vissa av de som handlar. Är det du så är det inte kul, men om det inte är du gör det kanske inget...