Motorsåg och handhållet

Glapp kopplingstrumma, HVA 240SG

11 inlägg 5765 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Glapp kopplingstrumma, HVA 240SG

åberg  
#123326 Kopplingstrumman min jättegamla Husqvarna 240 SG glappar, utöver att man kan röra den några millimeter längs axeln går det även att "vicka" på den litegrann. Även om kedjan inte rör sig på tomgång så påverkas tomgången när kedjebromsen läggs i, man hör att sågen får jobba litegrann och den vill gärna dö. Det leder till att man ibland låter bli att lägga i bromsen när man borde och så kan man ju inte ha det...
Dessutom har kopplingstrumman eller annan del av kopplingen gnuggat lite märken i kåpan.

Bör man byta kopplingstrumman på direkten eller kan det räcka med ett nytt nållager?

Är det nåt mer jag bör titta över som kan orsaka dessa symptom?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Glapp kopplingstrumma, HVA 240SG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123342 Troligen har de vibrations mellanlägg som sitter mellan svärd o kåpa och svärd o block kommit bort!
Det gör att det är lite tätt o kan skava....

Det kan vara lite glapp... Rätt normalt.

Att sågen nästan vill dö beror snarare på sliten kopplingsfjäder o lågt varv än kopplings lagret.

Avatar Fallback

Re: Glapp kopplingstrumma, HVA 240SG

åberg  
#123351
Mange skrev:Troligen har de vibrations mellanlägg som sitter mellan svärd o kåpa och svärd o block kommit bort!
Det gör att det är lite tätt o kan skava....

Det skulle ju förklara att det skaver, det sitter inte några mellanlägg i min såg.

Fast jag fattar nog inte riktigt vad det ska vara för detalj för jag kan inte se nåt sånt i sprängskisserna. Har tittat i dessa IPL:

http://weborder.husqvarna.com/order_static/doc/HIPL/HIPL1975/HIPL1975_I7500002.pdf
http://weborder.husqvarna.com/order_static/doc/HIPL/HIPL1976/HIPL1976_I7600008.pdf
http://weborder.husqvarna.com/order_static/doc/HIPL/HIPL1977/HIPL1977_I7700005.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp kopplingstrumma, HVA 240SG

totte  
#123386 Nej, det skall inte vara några mellanlägg på den där, den har plaststyrningar för kedjan inte styrplåtar. Du har nog lite väl glappt i kopplingslagret i alla fall. Är nog dags att byta trumman, lagret lär inte räcka att byta.

Användarvisningsbild

Re: Glapp kopplingstrumma, HVA 240SG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123392 Jodå... Det ska sitta en plåt på sågdelen och en tunnis på svärdets utsida.

Annars blir det skador på motorsidan p kåpan av vibrationerna från svärdet.

De är inte med på IPL, inte heller skärutrustning o dess skydd...

Användarvisningsbild

Re: Glapp kopplingstrumma, HVA 240SG

totte  
#123403 Fanns aldrig några plåtar på de 240SE som vi hade på skogsbruksskolan, är det nåt dom har tillfört senare?

Avatar Fallback

Re: Glapp kopplingstrumma, HVA 240SG

åberg  
#123410
Mange skrev:Jodå... Det ska sitta en plåt på sågdelen och en tunnis på svärdets utsida.

Kan man få tag på såna bitar nånstans? Eller i värsta fall hitta mått så man kan slöjda själv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp kopplingstrumma, HVA 240SG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123432 Det sitter plåtar på de jag får hit. Annars funkar det inte som det ska och strular med svärds spänning/mutter/kedjesträckare och slitage... Många gånger man ser ytan på såg o kåpa blivit sliten...

Kom o tänka på svärd precis.. De som användes då det begav sig var ofta lite bredare och styvare, därav mer vibrationer kanske...

Det är en rätt mjuk tunn plåt som man mycket väl kan slöjda själv.

Avatar Fallback

Re: Glapp kopplingstrumma, HVA 240SG

åberg  
#123450 Att svänga ihop ett par plåtar till svärdsfästet är kanske inte så betungande, men det verkar som jag blir tvungen att plasta ett eget fäste för modernare luftfilter också eftersom jag inte hittat nåt som passar. Blir en del handpåläggning.

Men vafasen, har jag bestämt att andrasågen ska fungera så får jag väl se till att den fungerar. Eller göra mig av med den. Tål att tänkas på...

Mange skrev:Många gånger man ser ytan på såg o kåpa blivit sliten...

Ytan på sågkroppen är ganska fräsch, kåpans anliggningsyta mot svärdet kunde däremot se bättre ut.

Mange skrev:Det är en rätt mjuk tunn plåt som man mycket väl kan slöjda själv.

Får jag besvära dig med att ta mått på tjockleken så jag har nåt att utgå ifrån?

Mange skrev:Det sitter plåtar på de jag får hit.

Plötsligt fick jag för mig att du kanske har ett par som du inte använder, finns det möjlighet att köpa ett par plåtar av dig? Det vore riktigt trevligt.

Och tack för svar såhär långt. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Glapp kopplingstrumma, HVA 240SG

åberg  
#124211 Sådärja, då sitter det ett par plåtar på sågen. Köpte ett par till nån modernare såg och sen var det bara att måtta, klippa och grada.

Nu påverkas inte tomgången det minsta av att man lägger i kedjebromsen så problemet verkar löst. Tack för hjälpen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp kopplingstrumma, HVA 240SG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124228 Roligt att det löste sig så pass lätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).