Motorsåg och handhållet

Vridmoment i en Husqvarna F70

25 inlägg 10960 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vridmoment i en Husqvarna F70

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123058
axwell skrev:
Mange skrev:Minns du nåt mer om denna Partner?
70cc under perioden 70-sågen gjordes med .404 låter intressant.....
Att tank locken var på "fel" sida borde indikera nåt i R16-serien...


Partnern hade använts i Karlifornien av den tidigare ägaren (med svenskt påbrå) som jobbade inom elkraft/linjearbete, den var troligen riktigt gammal i andra hälften av 1990-talet då jag försökte använda den.
Jag kunde inte läsa någon info på sågen (alt. kommer inte ihåg), fick mäta slaglängd*dia och uppskattade cc till minst 70. Svärdet var det kraftigaste/klumpigaste som jag dittills sett, troligen 1,6 spår.
Men om svärd/kedja drev var "original" vågar jag inte ha någon åsikt.

Är det värt att försöka hitta liket ?


Jag misstänker att det var en såg i R16 serien. Fanns några export modeller, men inget som kittlar så där hemskt, tror jag.
Det finns rätt många i bibloteket om du tittar lite ser du nog nåt som liknar den, misstänker jag...
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... m.php?f=20

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vridmoment i en Husqvarna F70

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123060
totte skrev:Båda länkarna handlar om den bland samlare väl kända Comet diesel. Vad Caporal pratar om i början av inlägget i den första länken är rätt oklart, där han nämner ryska och kinesiska kopior. Måhända har man försökt kopiera Cometen i Ryssland eller något, har aldrig hört något sånt.


Jag kommer ihåg denna discussion.
Den var på tal när jag satt hemma hos Alain i hans "paviljong". Han hade vid tillfället köpt ett par kineser o var ruggit besviken. De han trodde var rena kopior, men var nåt helt annat.
Jag har inte hört, sett, ens antydan till intresse att kopiera en såg från sent 40-tal...
Tror inte det finns intresse heller...

Ryssarna hade vid tidpunkten rätt långt framskriden utveckling på såg o hade inget intresse av att ta fram en såg med diesel som bränsle. Det hade inte fungerat där. Inte ens de bästa såg funkade, därför utvecklades de egna...

Användarvisningsbild

Re: Vridmoment i en Husqvarna F70

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123062 Man kan inte utesluta något, bara utgå från de fakta och såg som finns.

Det hittas dagligen (av oss i samlar kretsar) "ny" litteratur o fler såg o märken.

Jag har märkt rätt tydligt att diskussioner hellre går ut på att förmedla en story än o söka konkret fakta.
Dätta är helt ok och roande men ställer till det då det används som källhänvisning.

Ni kan inte ana vilka historier o rykten som snurrar runt... Få av dem saknar någon form av saklig grund eller ens bild, än mindre någon litteratur eller egentlig såg.

När man snöar in på sågsamlande så förstår man rätt snabbt vidden av det. Helt omöjligt för en samlare att få allt, ens en bråkdel....

Om man gemensamt försöker få fram fakta, samla ihop små delar från många samlare kan man få en vettig bild.
Man kan i stället för att få en lista på tre såg jag har, få fram en lista på 100 såg världen över och se mycket mer.

Diskutera gammelsåg görs bäst med andra samlare där kunskapen är samlad och erfarenheterna är lika unika som enorma!

Avatar Fallback

Re: Vridmoment i en Husqvarna F70

axwell  
#123071
Mange skrev:Jag misstänker att det var en såg i R16 serien. Fanns några export modeller, men inget som kittlar så där hemskt, tror jag.
Det finns rätt många i bibloteket om du tittar lite ser du nog nåt som liknar den, misstänker jag...


Bilden av hur den såg ut har bleknat med tiden men om det inte var en R16 så vet jag inte om den kan förväxlas med någon annan. Någon kåpa över handtaget fanns det inte.
Högst sannolikt har du som vanligt rätt betr. veteransågar.

Finns det någon data om R16?

Användarvisningsbild

Re: Vridmoment i en Husqvarna F70

johan eriksson  
#123081 Varsegod
http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Användarvisningsbild

Re: Vridmoment i en Husqvarna F70

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123084 Om man menar lik till form och utseende finns det nog ett 30-tal modeller i olika kubik från 55-100.

Jag fick frågan "vad har du för mål i ditt samlande?".
I bästa (o)förstånd och välvilja gav jag det enkla svaret:
En av varje hade varit kul"!

Nu när jag är lite klokare o har skrapat på ytan lite vet jag att jag aldrig hittar en i vart märke.
Än mindre en a var såg

Avatar Fallback

Re: Vridmoment i en Husqvarna F70

axwell  
#123112
johan eriksson skrev:Varsegod
http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument


Tack!
Nu börjar jag tvivla, 55 cc! och 3,2 hp med 36 mm slaglängd och bara 7 hg tyngre än Husq. 55.

Den kändes mycket tyngre och lite starkare än "farmarsågen Husq. 55" trots att den inte gick riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Vridmoment i en Husqvarna F70

johan eriksson  
#123116 Endel av uppgifterna på den sidan kan man i bland få ta med en nypa salt, men Partner byggde på den tiden väldigt bra och starka sågar så att den upplevdes som starkare är kanske inte så konstigt då den förmodligen faktiskt har ett bättre bottenvrid

Användarvisningsbild

Re: Vridmoment i en Husqvarna F70

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123164 Det fanns flera sågar som ser rätt lika ut.
55, 65, 80, 100cc

Användarvisningsbild

Re: Vridmoment i en Husqvarna F70

totte  
#123193
axwell skrev:Är det värt att försöka hitta liket ?


Vore ju faktiskt intressant om du vet var den finns och kan få fram den utan för mycket trassel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).