Motorsåg och handhållet

PMC eller PS3 på Stihl MS 241

11 inlägg 6648 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

PMC eller PS3 på Stihl MS 241

Sundvik  
#122701 Kan någon redan säga om det är någon större skillnad mellan Picco Micro Comfort och Picco Super. MS 241 skall väl levereras med 3/8" PS 3 som standard i Sverige... men i Finland levereras den med den vanliga PMC. De som har lämnat kommentar om sågen har ju lovordat den men beror detta på kedjan eller sågen?

Finns det någon handlare som vill posta några 3/8" PS 3 för 35 cm svärd till Finland, jag kan betala på förhand om det behövs. Meddela till stefan.sundvik@netikka.fi



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: PMC eller PS3 på Stihl MS 241

jon h  
#122847 Jeg har bare prøvd PS3 på Ms 241 men jeg har også en MS 200 med PMC. PS 3 synes jeg skjærer godt og og har en mere aggressiv profil enn PMC. Jeg kommer til å skifte til PS3 på MS 200en.

Avatar Fallback

Re: PMC eller PS3 på Stihl MS 241

Sundvik  
#124288 Det kommer inte så mycket åsikter här tycker jag, att MS 241 skall vara "det bästa som finns just nu" som någon skrev måste väl ändå bero på kedjan Picco Super 3 som den finska importören försöker blunda för att den finns. Jag skulle verkligen vilja veta hur mycket bättre denna nya kedja är jämfört med Picco Micro Comfort. Den "gamla" MS 250 som är både lättare, starkare och billigare än MS 241 skulle väl med samma kedja (PS 3) vara ett ännu bättre sågalternativ om man tittar på kapacitet och lämnar bort miljöhänsyn och vibrationer, eller vad säger experterna ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: PMC eller PS3 på Stihl MS 241

Seabass  
#124344 En 241a, går väll endel bättre än en 250?

Avatar Fallback

Re: PMC eller PS3 på Stihl MS 241

Sundvik  
#124416 Ja det hoppas jag att den gör eftersom jag valde den i stället för MS 250 men hur mycket är det kedjans förtjänst ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: PMC eller PS3 på Stihl MS 241

Seabass  
#124439 Inte så mycket tror jag, men att ps3 kedjan skär bättre än pmc är det inga tvivel om, var och beställde ps3 till 200an förut, ska bli kul att se hur stor skillnaden är då jag inte har provat de båda mot varann på samma såg än.

Avatar Fallback

Re: PMC eller PS3 på Stihl MS 241

SawTroll  
#124489 Prøv begge - PS3 bør være raskest i ren ved, da den er helmeisel. Om du borrer med sagen er det nok ikke så bra, på grunn av de store "sikkerhets-rampene" foran sagtennene.......

PMC vil holde seg skarp lengre, men det har størst betydning i "skitten" ved.

Avatar Fallback

Re: PMC eller PS3 på Stihl MS 241

SawTroll  
#124491
Sundvik skrev:Ja det hoppas jag att den gör eftersom jag valde den i stället för MS 250 men hur mycket är det kedjans förtjänst ?


Du har uansett mye bedre kvalitet, og kvalitets-følelse! :wink:

Användarvisningsbild

Re: PMC eller PS3 på Stihl MS 241

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124496
SawTroll skrev:
Sundvik skrev:Ja det hoppas jag att den gör eftersom jag valde den i stället för MS 250 men hur mycket är det kedjans förtjänst ?


Du har uansett mye bedre kvalitet, og kvalitets-følelse! :wink:


Sawtroll: har din ms 250 dålig kvalitet?

Avatar Fallback

Re: PMC eller PS3 på Stihl MS 241

Sundvik  
#125061 Har nu själv haft möjlighet att jämföra kedjorna och visst, nog är det en viss skillnad. Jag använde dock inte samma såg så man kan anmärka på det. Lade en ny PMC på min MS 180 och en ny PS3 på MS 241 och växlade turvis om på 10 cm björkklabbar, det är olika svärdlängder med snabbspännare på 180 så jag iddes inte jämföra med att lägga tvärtom.
Toppvarv på en MS 180, känner någon till det? Anges inte i manualen, jag tycker för övrigt att Stihl är urusla med att publicera tekniska data jämfört med Husqvarna.
Eftersom jag skall använda MS 241 mest i klenare bestånd funderar jag allvarligt att lägga ett 7-kuggars drivhjul, motorn borde nog orka med detta, kommentarer ?

   TS
Avatar Fallback

Re: PMC eller PS3 på Stihl MS 241

SawTroll  
#125072
Huggarn skrev:
SawTroll skrev:
Sundvik skrev:Ja det hoppas jag att den gör eftersom jag valde den i stället för MS 250 men hur mycket är det kedjans förtjänst ?


Du har uansett mye bedre kvalitet, og kvalitets-følelse! :wink:


Sawtroll: har din ms 250 dålig kvalitet?


Det merkes jo fort når du tar en i bruk eller arbeider med vedlikehold på en. Jeg har aldri eid noen MS250 selv, men har en del erfaring med to forskellinge MS250C, som venner eier.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).