Motorsåg och handhållet

Lätt motorsåg

9 inlägg 5174 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lätt motorsåg

mrlynx  
#121574 Min gamla trogna husqvarna 242G har nog snart gjort sitt och ska ersättas av en ny såg.
Den ska användas till vedhuggning och kvistning. När det blir grövre huggning och vedkapning tar jag min ms361.
Först tänkte jag köpa en ms200 men den verkar ha utgått. 339XP verkar få lite blandade recensioner.
Vilka andra lätta sågar finns det att välja på?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lätt motorsåg

Nonkan  
#121577 Eftersom du har haft en 42cc-såg så tycker jag du ska titta på Stihl MS241.

Annars kanske du kan ge dig till tåls ett litet tag, ersättaren till 200:an är i pipen för det här året vad det verkar.

Avatar Fallback

Re: Lätt motorsåg

mrlynx  
#121950 Det blev en MS241C idag så nu hoppas jag att dom inte har några barnsjukdomar men det kommer nog att visa sig.
Handlaren hade 2st MS200 kvar men det blev ändå en MS241 då det känns som en mer allsidig såg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt motorsåg

fm  
#121960 Berätta gärna vad du tycker om den när du hunnit testa. Jag funderar på att köpa en 241:a.

Avatar Fallback

Re: Lätt motorsåg

SawTroll  
#121996
mrlynx skrev:Det blev en MS241C idag så nu hoppas jag att dom inte har några barnsjukdomar men det kommer nog att visa sig.
Handlaren hade 2st MS200 kvar men det blev ändå en MS241 då det känns som en mer allsidig såg.


241 er sannsynligvis et godt valg pt, men hvorfor en "C"? :?:

Avatar Fallback

Re: Lätt motorsåg

jon h  
#122023 Ms 241 C er basismodellen.

Användarvisningsbild

Re: Lätt motorsåg

Kjell S  
#122024
SawTroll skrev:
mrlynx skrev:Det blev en MS241C idag så nu hoppas jag att dom inte har några barnsjukdomar men det kommer nog att visa sig.
Handlaren hade 2st MS200 kvar men det blev ändå en MS241 då det känns som en mer allsidig såg.


241 er sannsynligvis et godt valg pt, men hvorfor en "C"? :?:




C or not see... Varför en stihl?

Det är ingen Stil med Stihl....

Avatar Fallback

Re: Lätt motorsåg

mrlynx  
#122054 Jag vet att det kanske är dålig stil att överge min husqvarna för en stihl.
Men skulle jag köpt en husqvarna hade det blivit en 346a men den är både dyrare och tyngre.
Jag tycker inte jag behöver handtagsvärme eller deras snabbspänning av kedjan så blev det en C.
Än så länge har jag bara provstartat sågen idag och det behövdes rätt mycket övertalning innan den gick igång första gången.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt motorsåg

Seabass  
#123759 har änvänt min 241a ett par ggr nu och den känns kanon, grattis till köpet! Min startade däremot lätt från början :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).