Motorsåg och handhållet

vilken kjedja rekomenderar ni??

42 inlägg 16175 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123969 På den nye malen som er i handelen kan jeg tenke meg at rytteren på stihl kjede ikke går nedei pga at rytterene er lengre på stihl sine kjeder enn oregon/hva slik at en må file ørlitegran på begge sider av hakket på mala der vernelenka er når en filer rytterne på ett oregon kjede. Håper at det går an og forstå det jeg prøver å forklare, mulig at saw troll vet noe om dette. Uansett tror jeg det er litt vanskeligt å få dette skikkeligt til men dersom det er det beste alternativet så får en heller gjøre det.

Problemet med å bruke plattmalen på 3/8 kombimalen er dersom en vil bruke malen på hard, pga at skjærtanna legger seg ikke på den plane flata på malen slik som den skal gjøre men blir liggende på det som fester selve kombi malen og den plane flata slik at det ikke blir nøyaktigt nok. Mener å huske at dette er særligt ett problem når skjærtanna blir kort, altstå lite igjen av den, dersom en filer på soft så går det bedre men for min egen del så skulle jeg ønske at jeg hadde valget mellom soft og hard så er derfor jeg prøver å finne ut av dette.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124370 Tack för alla bra tipps.
Nu när jag behövde köpa ny kedja till min Stihl MS441 så valde jag att byta kedjetyp från RSC till RMC (alla fattar va?? 8) ) Båda är 3/8" delning och 1,6 mm drivlänkstjocklek. Skillnaden är bla att RSC (Rapid Super Comfort) har "fullkisel" / skarp kant på sidan av tanden medan min nya RMC (Rapid Micro Comfort) har "semikisel" / rundad kant på sidan av tanden.

Jag har ännu inte testat min nya kedja men det ska bli spännande att se och känna skillnaden. Mina förväntningar är att den nya med rundad kan inte ska vara så känslig för föroreningar och att bli lite slö, samt att den skär bättre i snedfibrighet, tex när man skär överskäret på riktskäret.

Har jag rätt förväntningar och har jag gjort ett klokt val i att gå från RSC som är orginal på 441:an till RMC?

Mvh Martin

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

swe#kipp  
#124380 jag tror du blir nöjd med rmc, jag tycker inte att det går så mycket fortare att såga med chisel och virket måste vara väldigt rent för att det skall hålla skärpan, jag har mest kört med rmc i .325 men då tycker jag den har vart toppen :)

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124384 Jag hoppas det. Jag kör väldigt mycket i grusigt virke och ganska ofta i spik och dylikt. Så min chisel kedja har sällan fått vara riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

swe#kipp  
#124387 Nej dom är lite känsliga, men en rm tar också stryk om den träffar spik :)
Det bästa tips jag har mot spik är att inte ta ner ryttarna så mycket och sedan dreva upp sågen ett snäpp för bibehållen fart, den mindre tuggan gör att skäret inte får en lika elak kyss av spikar och annat hårt i stammarna !

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

MNskog  
#124401
swe#kipp skrev:Den går att göra om dom nya mallarna så dom funkar helt okej !!
Niko aka "SawTroll" har bra koll på hur man gör det :)


Det skulle vara intressant att se vad som ska göras om ?

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124550 Hei holder på og prøver meg frem med ryttermal til rmc i .325 og 3/8 (har foreløpig bare prøvd .325, men skal prøve 3/8 også så snart jeg får tak i mal.)

Det jeg har erfart så langt er at platemalen i .325 muligens kan brukes. Da mener jeg platemalen som har hard indikator i ene enden og soft i andre en slik en http://www.husqvarna.com/se/forest/acce ... yttarmall/.
som er bilde av til venstre her. pga at rytteren på rmc kjede er lengre enn rytteren på ett bpx kjede så vil ikke malen passe helt som den er tenkt til men en bruker den på hard og lar rytteren komme opp der det er meningen at vernelenka på ett bpx kjede skal stikke opp. Malen blir da liggende litt på skrå i forhold til kjede.

En skulle tro at en kunne bruke plate delen på kombimalen i .325 deling og få samme resultat, det får en ikke i følge min erfaring iverfall. Selv om en også bruker denne på hard på sammme måte som nevnt ovenfor så tar denne malen mer og understillingen blir for stor dvs at rytteren blir for lav.

En ting jeg lurer på er valg av fil til rmc kjede. Har selv brukt oregon sitt i det siste, de som selges i 12 pakkning
synes så langt at det blir skarpt, har også prøvd litt av stihl sine egne filer de tar mer men det virker på meg som om de blir fortere sløv (filene altså)

synes at det er dumt at stihl ikke kan lage ryttermal som fungerer slik som eks vis platemalen til HVA, dersom det går med hensyn til patent og sånt. Tok en telefon til stihl Norge om problemet de innrømte at stihl lå bak oregon/Hva når det gjaldt filutstyr men at ting var på gang, men om det skjer noe er en annen sak. Mulig at det går ann og bruke hva sin mal det vil tiden vise.

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

MNskog  
#125273
swe#kipp skrev:Den går att göra om dom nya mallarna så dom funkar helt okej !!
Niko aka "SawTroll" har bra koll på hur man gör det :)


Lyfter den här tråden igen.

Vad ska man göra om på de nya mallarna ?

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

swe#kipp  
#125303 Jag skall höra med SawTroll vad han gjort med mallarna !!

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

totte  
#179826 Frågan om kedja till Logosol är flyttad till avdelningen "Inomgårdsmaskiner", "Sågverk"

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

SawTroll  
#180265
Ekhagas trädfällning skrev:Tack för alla bra tipps.
Nu när jag behövde köpa ny kedja till min Stihl MS441 så valde jag att byta kedjetyp från RSC till RMC (alla fattar va?? 8) ) Båda är 3/8" delning och 1,6 mm drivlänkstjocklek. Skillnaden är bla att RSC (Rapid Super Comfort) har "fullkisel" / skarp kant på sidan av tanden medan min nya RMC (Rapid Micro Comfort) har "semikisel" / rundad kant på sidan av tanden.

Jag har ännu inte testat min nya kedja men det ska bli spännande att se och känna skillnaden. Mina förväntningar är att den nya med rundad kan inte ska vara så känslig för föroreningar och att bli lite slö, samt att den skär bättre i snedfibrighet, tex när man skär överskäret på riktskäret.

Har jag rätt förväntningar och har jag gjort ett klokt val i att gå från RSC som är orginal på 441:an till RMC?

Mvh Martin


Det er bare en måte å finne ut hva som fungerer best for deg på, prøv begge!

I mine trær (for det meste "ren og grønn" bjørk), så fungerer meisel (RSC) bedre hele vegen. Jeg har noen RM, men har ikke brukt disse på flere år.....

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

SawTroll  
#180517
swe#kipp skrev:Jag skall höra med SawTroll vad han gjort med mallarna !!


Jeg har bare modifisert den blå, for 3/8" chisel. De fremre "sporene" som tres ned på kjedet må files litt dypere, da RSC har lavere tenner foran. Videre må sporene files litt bredere, i hvert fall for 36RSC (1.6mm). Dette kan passende gjøres slik at rullene styrer litt nærmere 30 grader, dersom du ønsker å følge Stihls anbefaling.

Ellers så er det jo linje for 30 grader på tennene, og du kan bruke filhåndtak med indikator for 30 grader - i det hele tatt kan du file den vinklen du ønsker, og se bort ifra hva 90 grader på rullene indikerer. Dessuten er ikke den nøyaktige vinklen så viktig, bare den er den samme på begge sider av kjedet, og noenlunde i nærheten av det situasjonen tilsier....

Jeg bruker vanligvis ikke mal ved filing av tenner lengre, bare ved "masse-filing" av skadede tenner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).