Motorsåg och handhållet

vilken kjedja rekomenderar ni??

42 inlägg 16183 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122007 Jag har svårt att hitta något bra sätt att fila ryttaren på Stihls 3/8 kedja. Deras ryttar-mall har jag inte blivit vänn med. Finns det tipps?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

Kjell S  
#122014 Två drag med flatens kant precis under skäret...
Så gör jag när det börjar nöta lite för mycket.
Annars väldigt försiktig med ryttarna...

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

Kjell S  
#122029 Två lätta drag....

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122104 Jo så gör jag också men jag känner att jag lever i ovisshet om det blir bra och riktigt.

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

Storken  
#122144 Alla sätt är bra utom de dåliga! :grin:
Så länge det inte hugger o lever fan så är det helt OK!

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

Kjell S  
#122147 Ja, det är ett hårfint sammanband emellan ryttare och "sabel", skäret!

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

Huggis  
#123385
Ekhagas trädfällning skrev:Jag har svårt att hitta något bra sätt att fila ryttaren på Stihls 3/8 kedja. Deras ryttar-mall har jag inte blivit vänn med. Finns det tipps?


Är det 3/8 1.6 mm spårbredd? För isåfall så är du inte ensam, jag la ner det där projektet, tänderna är för stora och får man väl kedjan till att gå hyffsat bra så räcker det att man filar en gång sen är det skit. Till 325 går det bra att använda husqvarnas ryttarmall (plåtbit med hål). Använd hålet för hårt virke (hard).

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123397 använder oregons mall som man lägger på 2 tänder och filar ryttaren imellan dom.kör med 0,65 och 0,75 beroende på träslag! kan hålla me om att husqvarnas är bättre,men oregons är nog det närmaste man kan komma om man kör stihlkedjor!

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123480 Har samme problemet selv med å finne brukende ryttermall til stihls kjeder i . 325 og 3/8 deling så kan du forklare det litt mer huggar"n slik at jeg forstår det:) Hvilken mall er det du bruker og hvordan er det du gjør det ?

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

swe#kipp  
#123529
Ekhagas trädfällning skrev:Jag har svårt att hitta något bra sätt att fila ryttaren på Stihls 3/8 kedja. Deras ryttar-mall har jag inte blivit vänn med. Finns det tipps?


Hva's gamla "plåtbit" funkar bra om du kan få tag på en sån den har uttag för både "hela" ryttare och "delade" samt sommar vinter läge !
Jag har den mallen till både .325 och 3/8 och kör den på både stihl och hva kedjor och är nöjd med resultatet :)

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

johan eriksson  
#123531 En bild på hur den ser ut för oss som inte vet vad man ska leta efter vore kanon

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

swe#kipp  
#123571 japp kommer här :)
Det är dom gamla ni skall leta efter !!

Ryttar-mallar.jpg

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

SawTroll  
#123834
swe#kipp skrev:
Ekhagas trädfällning skrev:Jag har svårt att hitta något bra sätt att fila ryttaren på Stihls 3/8 kedja. Deras ryttar-mall har jag inte blivit vänn med. Finns det tipps?


Hva's gamla "plåtbit" funkar bra om du kan få tag på en sån den har uttag för både "hela" ryttare och "delade" samt sommar vinter läge !
Jag har den mallen till både .325 och 3/8 och kör den på både stihl och hva kedjor och är nöjd med resultatet :)


Jeg bruker "plata" på de respektive kombi-malene fra HVA på Stihl-kjeder, og det fungerer også bra. :smile:

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123880 Hei og takk for ditt svar swe # kipp til alle oss som lever i villfarelse :) Gikk inn på Husqvarnas sider både norske og svenske på denne siden her http://www.husqvarna.com/se/forest/acce ... yttarmall/ ser ut som om en får 2 maler dersom en skal ha en ryttermall til eks vis en 3/8 dels kjede eller er jeg på villspor? forstår hvordan malen til venstre på bildet skal brukes men den til høyre ? Nå nevnte jo swe # kipp den gammle malen, at det var den en burde få tak i men dersom det ikke går så tenkte jeg at jeg at det var greit å høre om den som er i handelen passer på stihl sine kjeder.

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

swe#kipp  
#123940 Den går att göra om dom nya mallarna så dom funkar helt okej !!
Niko aka "SawTroll" har bra koll på hur man gör det :)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).