Motorsåg och handhållet

vilken kjedja rekomenderar ni??

42 inlägg 16177 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilken kjedja rekomenderar ni??

trader-traktorn  
#121277 haloj!

jag fäller mycket träd ut med åkrar och sånt med mycket sand och jord i träden och tycker att kjedjan blir slö fort och skulle vilja ha nån hårdare som inte e allt för dyr. har ni några bra tips?? gärna från oregon för dom säljer oregon i byn lantmanna butik :)

mvh lars



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

Phantom  
#121286 Ska du ha en hårdare kedja så tror jag alternativet är en Stihl kedja.

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

johan eriksson  
#121291 Oregon har ju sin M kedja
http://www.oregonchain.eu/se/products/c ... 0&idmenu=1

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

lepal  
#121292 Har testat olika tillverkare, och resultatat är att Stihl har de överlägset bästa kedjorna såväl till skördare som motorsåg och klyvkedjor till minisågverk.

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

sjohult  
#121293 Hej jag håller med förgående talare. finns inga bättre kedjor än stihl !

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

totte  
#121306 Annars finns det ju kedjor med hårdmetalltänder, kan vara idé om man skall såga i mycket skitigt och eländigt virke. Nån här vet säkert var dom finns.

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

lepal  
#121311 Hårdmetall inte ett ekonomist försvarsbart alterativ. Undersökte alternativet med hårdmkjedjor vid upparbetningen efter Gudruns härjningar.

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

Huggis  
#121354 Idag är stihl ikapp och förbi, ialf när det kommer till 325 delningen. treåtta super 70 har ju oreganon fördärvat med sin nya "X" generation. Utvecklar stihl sin 3/8:a så att den är lätt att fila för hårt virke, går att fila så den uppför sig förutsägbart och mjukt. Dvs utvecklar ett mall för filning av ryttare, vilket som alla vet är det viktigaste när man sågar ek ask bok och liknande samt övergrova dimensioner.

För dom som känner att det jag säger kommer som en nyhet så kan man säga som så, att, drar kedjan jämnt och mjukt i virket så har man gjort något rätt. En kedja som studsar brukar har fel höjd på underställningsklacken, vilket drar mer soppa, frestar kropp och maskin mer.

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

Seabass  
#121386 Jag använder stihls picco duro (hårdmetall) på 200an och jag tycker de är värda 495.- st har huggit ca 40t på samma kedja nu i asp, lönn, björk och mycket skit efter vägen, märks inte på den!
Ska skaffa mej en ms 241 nu i veckan med samma kedja, rekomenderas

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

totte  
#121406
lepal skrev:Hårdmetall inte ett ekonomist försvarsbart alterativ. Undersökte alternativet med hårdmkjedjor vid upparbetningen efter Gudruns härjningar.


Lite väl kategoriskt uttalande tycker jag. Det beror ju på hurpass besvärliga förhållanden det är. Det är inte bara kedjekostnaden som skall räknas, om du slöar ner en kedja totalt i vart och vartannat snitt så blir det en avsevärd kostnad i arbetstid för att skärpa.

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

Initium  
#121412
Seabass skrev:Jag använder stihls picco duro (hårdmetall) på 200an och jag tycker de är värda 495.- st har huggit ca 40t på samma kedja nu i asp, lönn, björk och mycket skit efter vägen, märks inte på den!
Ska skaffa mej en ms 241 nu i veckan med samma kedja, rekomenderas


Idiotisk fråga, men hur sliper man et hårdmetallkjedje ?
Kaster man det når det er blitt utslitt, eller kan det slipes på slipemaskin ?
For vanlige filer biter vel ikke på noe sånt ?

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

lepal  
#121415 Är den första att gratulera.
Om du hittar nån som slipar och reparerar till rimlig kostnad.
Det var de kostnderna som gjorde att jag backade ur ptojektet med hårmkjedjor.
men det var ju ett antal år sedan, kanske ser annorluna ut idag.

Användarvisningsbild

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

totte  
#121483 Det har du klart en poäng i, man kan inte skärpa dom om man inte har en slipmaskin med trissor särskilt för hårdmetall, annars måste man lämna bort dom för omslipning. Fila går inte. Frågan är som sagt att väga kostnaderna mot varandra, har du väldigt besvärligt virke blir det mycket stora kostnader för skärpning av vanig kedja om du måste räkna arbetstiden för filning.Så allt beror på omständigheterna.

Hoppas nån annan kan svara på hur det står till med att få hårdmetallkedjor slipade idag.

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

axwell  
#121511 Som "alltid" diamant eller motsvarande, finns både som slipstift till dremel och som slipskivor.

Avatar Fallback

Re: vilken kjedja rekomenderar ni??

fm  
#121884 Jag rycker att stihlkedjorna håller skärpan längst. Nackdelen är att dom är lite hårdare att fila men det är det värt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).