tor 07 jun 2007, 21:30#9551Fick en sån, stått undanställd i säkert 10 år.
En skvätt ca10 år gammal bensin i tanken, ca 20 ryck och den startar.
Gissa om jag höjde på ögonbrynen...
Sökte på forumet men hittade inget specifikt svar så,
Lite undringar..
Finns det delar att få tag i till den?, förstår att det är en gammal modell...
Finns det trimmerhuvud att köpa till den ?
Tänkte bara slå lite gräs runt tomten med den, det är för mycket sten/sly för att slå med lie (och lite lat)
Motorsåg och handhållet
Röjsåg Hva 244rx?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tor 07 jun 2007, 21:46#9554Trimmer huvud kan du nog få tag i.
Det är värre med motor grejer kanske...
Beg. finns ju.
Det är värre med motor grejer kanske...
Beg. finns ju.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
www.chainsawcollectors.se
tor 07 jun 2007, 22:16#9557Med tanke på att den går så kanske det räcker med nytt stift och frisk soppa.
Är det nått annat man ska tänka på? Är det olja eller fett i snäckväxeln?
Är det nått annat man ska tänka på? Är det olja eller fett i snäckväxeln?
TS
tor 07 jun 2007, 22:52#9561244/245/RX är enligt min erfarenhet ena riktiga slitvargar.
Som påpekat ska/bör man ha fett i vinkelväxeln.
Jag kör men ett "specialfett" för fettsmorda/högvarviga lager/lagringar som heter "Kluber Isoflex LDS 18".
Har aldrig behövt byta en vinkelväxel än pga slitage trots hård körning.
http://www.klueber.de/
Jag kör men ett "specialfett" för fettsmorda/högvarviga lager/lagringar som heter "Kluber Isoflex LDS 18".
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
fre 08 jun 2007, 22:44#9589Om 245 RX fanns att köpa ny, idag, så hade jag aldrig tvekat att handla en likadan.
Men som Mange redan påpekat, så är det väldigt populärt på HVA att lägga ner bra sågmodeller av någon anledning?.
Men som Mange redan påpekat, så är det väldigt populärt på HVA att lägga ner bra sågmodeller av någon anledning?.
Skogshuggarn
lör 09 jun 2007, 15:36#9600
Kanske för att de får sälja för lite volymer av maskiner samt små volymer reservdelar.
Varför la Volvo ned Amazon/Pv och Duetten för? Kanske av samma anledning, inte Volvofrälst men dessa är klassiker.
Var riktig plåt i bilarna, kokade motorn fyllde man på mer vatten och åkte vidare...
Skogshuggarn skrev:Om 245 RX fanns att köpa ny, idag, så hade jag aldrig tvekat att handla en likadan.
Kanske för att de får sälja för lite volymer av maskiner samt små volymer reservdelar.
Varför la Volvo ned Amazon/Pv och Duetten för? Kanske av samma anledning, inte Volvofrälst men dessa är klassiker.
Var riktig plåt i bilarna, kokade motorn fyllde man på mer vatten och åkte vidare...
TS
sön 10 jun 2007, 11:44#9609
finns det fettet bara utomlands att köpa?
Skogshuggarn skrev:244/245/RX är enligt min erfarenhet ena riktiga slitvargar.
finns det fettet bara utomlands att köpa?
sön 10 jun 2007, 15:00#9611
Jonsered RS44 är väl samma maskin?
Jag har en Jonsered RS44, men fått byta vinkelväxel en gång & gaswiren.
Skogshuggarn skrev:Om 245 RX fanns att köpa ny, idag, så hade jag aldrig tvekat att handla en likadan.
Jonsered RS44 är väl samma maskin?
Jag har en Jonsered RS44, men fått byta vinkelväxel en gång & gaswiren.
sön 10 jun 2007, 18:53#9612Nästan alla växlar som kommer in för rep gör det pga för lite, eller för mycket,fett i vinkelväxeln.Enl en mek jag frågade.
Varför HVA m fl då inte kan göra en lättavläst nivåmätare kunde han inte svara på. Kanske var han rädd att bli arbetslös..
Tycker det är besvärligt att veta hur mkt man ska fylla i, men det kanske ngn har ett bra tips om?
/Nisse
Varför HVA m fl då inte kan göra en lättavläst nivåmätare kunde han inte svara på. Kanske var han rädd att bli arbetslös..
Tycker det är besvärligt att veta hur mkt man ska fylla i, men det kanske ngn har ett bra tips om?
/Nisse
sön 10 jun 2007, 21:52#9620Jag tror inte jag hadde för lite hellre för mycket eller överbelastad.....

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).