Motorsåg och handhållet

Favorit kedje olja (mineral)

36 inlägg 14324 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9576 okej för jag tänkte ha en olja och slippa köra ur sågen på slutet

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
svenne  
#9577 Jag brukar köra med oregon olja den funkar riktigt bra tycker jag.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9614
gossebear skrev:Ja HVA kjedje olja är bram dock är den ett brand från någon annan tillverkare, alltså hva tillverkar den ej själv.
i sverige finns det tre ställen som tillverkar olja, så kallat krakelerar de, Krackar de fårn rå olja.
Lysekil däirfån kommer ca 70 % av alla oljor och bensin.
Göteborgs olje hamn här krackelerar man ner olje till hydraul, sågskedje smörj former, och diverse andra motor olja
Sedan så finns även norr om sthlm.kommer ej ihåg vad det heter nu...

Att motorsågs olja skulle vara "felkok som man hält tapetklister i" är en gammal myt, ja det var så i början när man började använda såg kjedje olja. Idag får man inte göra så dels av miljöskäl samt att det idag även måste redovisas vilka tensider, sammansättning m.m som varje olja har, ett så kallat produktblad. Läser man detta så får man fram viktig information. som kan vara avgörande vilken kjedje olja man skall ha.

När det kommer till mineral oljer så är de bra förutom att man kan få lite sår i näsan av de, de vegatibilska funkar ju så länge som man kör igenom sågen med mineralolja efter dagens slut. sedan att blanda mineral o vegatabilska oljor det låter jag den högre skolan avgöra..

Köper du en billig olja så kanske det är det förmodligen någon form av olja som är en allround olja för smörjning som man satt en fin ettiket på.

Köper du HVA, Oregon, eller liknande så brukar du få bra grejer. Kolla på skogmas.se, misab.se


Skulle du kunna utveckla det där med sår i näsan?

/Nisse

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9616 Ja det skulle jag kunna, träffade på en man från Skogsvårdsstyrelsen som klagade på att han fick sår i näsan av mineral oljan, har även hört andra berätta om hud utslag samt ökad näsblod efter att ha använt mineral olja till sågen.

Får någ fråga en öron, näsa hals läkare för att komma under fund med det. Dock finns det ju ett flertal, bla min far, som är allegris mot dikolväten molekyler, som olika petrokenmiska som ex tvåkomponets lim m.m grupper.

Sedan om det är upp till de eller om de bara vill slå ett slag för miljön vet e fasiken. frågan är bara om ajg använder miljöolja och behöver tvätta min såg med aceton, lacknafta och benxen för att få den ren. Är det då fotfarande lika miljövänligt?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9622
gossebear skrev:Ja det skulle jag kunna, träffade på en man från Skogsvårdsstyrelsen som klagade på att han fick sår i näsan av mineral oljan, har även hört andra berätta om hud utslag samt ökad näsblod efter att ha använt mineral olja till sågen.

Får någ fråga en öron, näsa hals läkare för att komma under fund med det. Dock finns det ju ett flertal, bla min far, som är allegris mot dikolväten molekyler, som olika petrokenmiska som ex tvåkomponets lim m.m grupper.

Sedan om det är upp till de eller om de bara vill slå ett slag för miljön vet e fasiken. frågan är bara om ajg använder miljöolja och behöver tvätta min såg med aceton, lacknafta och benxen för att få den ren. Är det då fotfarande lika miljövänligt?


OK.Har haft besvär av småsår på båda sidor "mellanväggen" i näsan.Inte jättebesvärligt, men små sårskorpor känns som torrkråkor i näsan(dvs irriterande).
Skulle aldrig kommit på tanken att det kunde ha med sågoljan att göra.
Får nog prova lite bioolja o se om de försvinner.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9625 Kör du Aspen eller liknande?

Testa annars en i taget...

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9626
Mange skrev:Kör du Aspen eller liknande?

Testa annars en i taget...


Läste om "förkapare" som jobbade i tjocka vindfällen efter Gudrun.
De hävdade bestämt att "Aspen", var orsaken till rinnade ögon och irritterade slemhinnor/andningsvägar.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9627
Skogshuggarn skrev:
Mange skrev:Kör du Aspen eller liknande?

Testa annars en i taget...


Läste om "förkapare" som jobbade i tjocka vindfällen efter Gudrun.
De hävdade bestämt att "Aspen", var orsaken till rinnade ögon och irritterade slemhinnor/andningsvägar.


har hört liknande som dig skogshuggarn, har dock inte märkt nått själv när jag kör med aspen, men jag är kör ju inte heltid heller ,,,,

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9630 Jag har väldigt svårt o se vilket ämne det kan vara i Aspen som de reagerar på. Min kunskap i ämnet räcker inte till...

Visst, jag har träffat de som kört en tank med Aspen o sagt att de var helkass efteråt..

Men vad de yrkesverksamma sagt o vad jag själv märkt o testat väger tyngre.

Att den syntetiska oljan ska vara lite besvärligare har jag hört o bivit visad efter byte till mineral försvann nästan all klåda/irritation efter en vecka..

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9635 jag kör heller inte så jätte mycket, men jag tycker att Aspen funkar som den ska, blir varken yr eller trött i huvudet av att köra med deras bensin

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9660
swe#kipp skrev:
Skogshuggarn skrev:
Mange skrev:Kör du Aspen eller liknande?

Testa annars en i taget...


Läste om "förkapare" som jobbade i tjocka vindfällen efter Gudrun.
De hävdade bestämt att "Aspen", var orsaken till rinnade ögon och irritterade slemhinnor/andningsvägar.


har hört liknande som dig skogshuggarn, har dock inte märkt nått själv när jag kör med aspen, men jag är kör ju inte heltid heller ,,,,


Kommer inte ihåg i vilken blaska de hade reportaget?, men jag har en känsla av att det var i någon utav Skogsstyrelsens tidsskrifter.

Själv så envisas jag som sagt med "reguljär" bensin.
Det håller iaf "myggdjävlarna" på behörigt avstånd nu när man håller på med skogsröjningen. 😈
Har precis sköljt den 50é litern genom min gamla 245 sedan jag körde igång med årets körning, och den går som en "ylande raket,",,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9669 Detta har jag sagt innan med, men det tål o upprepas tycker jag..

Har man kunskap o är noga när man blandar tror jag det funkar utmärkt.

Jag rek Alkylat för att jag tror det är bättre för sågen.
Dock inte nödvändingt vis Aspen, det finns många olika.

Vad andra tycker är inget viktigt om det man har funkar bra o man är obesvärad o nöjd med produkten/pris/hållbarhet etc.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9686
Mange skrev:Detta har jag sagt innan med, men det tål o upprepas tycker jag..

Har man kunskap o är noga när man blandar tror jag det funkar utmärkt.

Jag rek Alkylat för att jag tror det är bättre för sågen.
Dock inte nödvändingt vis Aspen, det finns många olika.

Vad andra tycker är inget viktigt om det man har funkar bra o man är obesvärad o nöjd med produkten/pris/hållbarhet etc.


Håller med dig fullständigt i allt du säger där
Men det är endå alltid bra att höra sig för och kanske få en diskussion före man köper något det tycker ivarjefall jag.. man kan få en lite bättre insikt i vad det är man köper

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9724
Mange skrev:Detta har jag sagt innan med, men det tål o upprepas tycker jag..
Har man kunskap o är noga när man blandar tror jag det funkar utmärk.


Absolut!!!.

Däremot har jag en fråga gällande E-Tech sågarna!,,,,

Kan det vara direkt "funktionshämmande" att köra "reguljärt oljeblandad bensin" i dessa sågmodeller???.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9725 [

Däremot har jag en fråga gällande E-Tech sågarna!,,,,

Kan det vara direkt "funktionshämmande" att köra "reguljärt oljeblandad bensin" i dessa sågmodeller???.[/quote]

Det bör det inte vara men du kan ju prova en dunk med Aspen och testa !?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).