Motorsåg och handhållet

Stihl MS 241

22 inlägg 10817 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl MS 241

M-F  
#120357 Hej är ganska ny här på forumet och hittade ingen tråd om ms241,köpte en själv för en vecka sen och hittills är jag helnöjd. 8) Hade en jonsered 2152 förut men den här känns mycket rappare speciellt vid kvistning.Kedjan som är på skär otroligt bra även nu fast virket är fruset.Den har också gått bra hittils i 15 graders köld.Är ju lite fundersam ännu med tanke på den justreringsfria förgasaren :???: ..Tänkte höra om någon annan provat sågen lite längre tid än jag?


Senast redigerad av M-F fre 04 mar 2011, 20:16, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120361 Det verkar vara det bästa man kan ha just nu? Finns en del skrivet om den i Stihl 261 tråden.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241

M-F  
#120364
Skogsola skrev:Det verkar vara det bästa man kan ha just nu? Finns en del skrivet om den i Stihl 261 tråden.

Det är ju förstås svårt att säga ännu efter så kort tid.Och så beror det väl på vad man skall använda den till själv gallrar jag nu mest upp till medelgrova bestånd.Och alla gillar förstås inte Stihl :wink: .

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241

Fröjerum Forest  
#120368 Jag hugger med HVA om dagarna, men jag provade dock denna såg för 3 veckor sedan och blev positivt överraskad, förmodlingen det bästa stihl skapat efter ms 200.
Kommer förmodlingen att köpa en 241:a med värme framöver.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241

Initium  
#121404 Saga ser KANONBRA ut. Meget god balanse, ganske lett, smal ( til Stihl å være i det minste )

Men - og det fins et stort men; elektronikk på en motorsag ? Usjameg...

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241

slatte  
#121433 Elektronik i motorsågarna kommer bli ett väldigt stort lyft för sågarna tror jag! Självjusterande och betydligt effektoptimalare en de äldre varianterna utan elektronisk styrd förgasare.
Sedan är det ju ingen nyhet med elektronik i sågarna precis tändningssystemen som jag har förstått det har redan haft någon form av elektronikintelligens sedan tidigare.
tummen upp för Stihl för dessa produkter

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241

Initium  
#121435 Lyft ?

Dette er begynnelsen på slutten. En motorsag må tåle ALT, og da mener jeg ABSOLUTT ALT.

Kostnadene kommer iaf til å SKYTE i været, levetiden blir kortere og problemer mye vanskeligere å finne utav.

Se bare hva som skjedde med utombordermotorene. De gikk fra 2t til 4t med innsprut for å " bedre miljøet ".
Flere klager over endeløse problemer, kort levetid og laaaaange køer på verkstedene for å fixe selv de mest banale problemer.
Bar en sånn sak som å OPPBEVARE påhengsmotoren er blitt et problem, for oljen i veivhuset renner ut om man legger motoren flatt...

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241

SawTroll  
#121528
M-F skrev:Hej är ganska ny här på forumet och hittade ingen tråd om ms241,köpte en själv för en vecka sen och hittills är jag helnöjd. 8) Hade en jonsered 2152 förut men den här känns mycket rappare speciellt vid kvistning.Kedjan som är på skär otroligt bra även nu fast virket är fruset.Den har också gått bra hittils i 15 graders köld.Är ju lite fundersam ännu med tanke på den justreringsfria förgasaren :???: ..Tänkte höra om någon annan provat sågen lite längre tid än jag?


Kjedet er trolig det nye PS3, hel-meisel i 3/8 Picco.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241

Seabass  
#121532 Köpte en 241 själv idag, blir kul att jämföra med 200an till helgen, ser och känns iaf väldigt bra, gillar inte att 261an är så bullig

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241

peter399  
#121534 Ja 261an faller på tyngd och bullighet för mig. Skulle jag köpa Stihl så skulle jag hellre köpa 241an då.
Då vi körde Stihl innan ångrade vi att vi bytte 024an mot en 026a. Vill se en ny modern 242a från HVA.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241

Fröjerum Forest  
#121540 Då har man trillat dit.... byte in min 200:a mot en 241:a idag köpte en med värme.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121671 Ikke for å ta motet fra noen men husk alltid på å vurdere dette med kjede/kjededeling før en kjøper ny sag. Spesielt dersom en pleier å bruke mal når en filer. Dersom delingen er annerledes på den nye saga så vil heller ikke den gammle malen passe på det nye kjede, men for all del det er jo greit å prøve noe nytt også da.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241

Storken  
#121742 Tja 241 har ju 3 hk så det är väl inga problem att byta till 0,325" om man vill det..
Kör själv med 0,325" på min 200 o det går faktiskt rätt bra, men det är ju en annan historia.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241

SawTroll  
#121752
Storken skrev:Tja 241 har ju 3 hk så det är väl inga problem att byta till 0,325" om man vill det..
Kör själv med 0,325" på min 200 o det går faktiskt rätt bra, men det är ju en annan historia.


3hk er fortsatt litt lite for en vekt på min. 4.7kg, men den er sannsynligvis mer pratisk i skogen enn en 261.

339xp kommer standard med .325 NK, det er sannsynligvis det idelle på 241 også - men Stihl later som vanlig som om den optionen ikke finnes.... 😈

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121753
slatte skrev:Elektronik i motorsågarna kommer bli ett väldigt stort lyft för sågarna tror jag! Självjusterande och betydligt effektoptimalare en de äldre varianterna utan elektronisk styrd förgasare.
Sedan är det ju ingen nyhet med elektronik i sågarna precis tändningssystemen som jag har förstått det har redan haft någon form av elektronikintelligens sedan tidigare.
tummen upp för Stihl för dessa produkter

Tja, det beror på om tillverkarna kommer att lyckas med att hantera de problem som uppstår vid blyfri lödning, något som införs av miljöskäl . Om man löder utan bly riskerar man råka ut för "morrhår" som växer ut från lödningarna och som kan skapa oönskade förbindningar mellan ledare i elektroniken. Inom "normal" kommersiell elektronik verkar man delvis blunda för problemet eftersom de flesta apparater inte används i särskilt många år och är relativt billiga att ersätta. Däremot kan man ju börja frukta vad som kommer att hända med bilar om ett antal år och att motorsågar med elektronik i blir långlivade är nog en önskedröm. Industrier som tillverkar livsviktig utrustning som t.ex. flyg och medicin har undantag från det så kallade ROHS-direktivet från 2006 p.g.a. tillförlitlighetsproblemen men det gäller nog tyvärr inte för motorsågar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).