Motorsåg och handhållet

Adapter till överfyllnadsskydd för 25 liters plastdunk

14 inlägg 7646 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Adapter till överfyllnadsskydd för 25 liters plastdunk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9452Jag har nyligen införskaffat en 25-liters plastdunk med miljövänlig bensin på Statoil. Nu undrar jag om det finns något bra överfyllnadsskydd som passar till 25-liters plastdunkar. Jag har bara sett överfyllnadsskydd för 5-litersdunkar.

/Niklas

TS
Husqvarna motorsågar
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9456Hmmm. om jag förstår dig rätt så tänker du på pipen som sättes på dunken? för att fyll sågen, alltså pipen som går in i tanken på sågen.

Vad jag vet så är det samma fattning på dessa bägge, så att liters pip borde funka även till 25 liter, frågan är bara om det inte är lättare att tappa över till 5 l dunk innan du häller i sågen. Fastän jag är bra byggd så skulle inte jag vilja balansera en 25 liters dunk...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9457Det är olika gäng på 5 och 25 dunkar vill jag minnas, det jag vet finns är kranar så att du lättare kan fylla över till kombi dunk eller liknande, jag brukar lägga 25 dunken på en stol eller liknande när jag skall fylla över men det fodrar en kran !!

Användarvisningsbild

Helt tätt tänkt

gossebear skrev:Hmmm. om jag förstår dig rätt så tänker du på pipen som sättes på dunken? för att fyll sågen, alltså pipen som går in i tanken på sågen.

Vad jag vet så är det samma fattning på dessa bägge, så att liters pip borde funka även till 25 liter, frågan är bara om det inte är lättare att tappa över till 5 l dunk innan du häller i sågen. Fastän jag är bra byggd så skulle inte jag vilja balansera en 25 liters dunk...

Jodå, jag hade tänkt att ha över bensinen till kombidunken först, innan bensinen hamnar i motorsågen eller röjsågen. Men även då vore det lämpligt med ett överfyllnadsskydd till den stora dunken, då min Jonsered kombidunk dessvärre inte är genomskinlig. 😡 Det är med andra ord lätt att det rinner över, varpå den ekonomiska vinsten med stordunk lätt går förlorad 😡

/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 16 jun 2009, 23:55, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Kran kan funka

swe#kipp skrev:Det är olika gäng på 5 och 25 dunkar vill jag minnas, det jag vet finns är kranar så att du lättare kan fylla över till kombi dunk eller liknande, jag brukar lägga 25 dunken på en stol eller liknande när jag skall fylla över men det fodrar en kran !!

Ja kran är ju en idé förstås. Det borde i alla fall vara lättare att minimera spillet jämfört med tratt och frihandspåfyllning. :D

/Niklas

TS
#9462ja det är ju självklart olika fattning till dessa helt klart, jag måste tänkt galet ute i sten.

Ett tips som jag fick lära mig är att i 5 litersdunken sätta ner en pingis boll då märker du fort när det börjar närma sig överfyllnad samt om du får i en boll som är lite mindre än hålet så kommer dena automatiskt täppa till hållet så att du ej får i mer.

Sedan bör du ej använda en ren pingis boll utan något motsvarande för att benzen löser gärna upp pingisbollen och då kan du få oönskade plastrester i förgasare och motor..

Eller så lär du dig att fylla den med kran, en kran kan du köpa i vilken matbutik som heslt för ca 25 kr.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9465Där är ingen Benzen i Alkylat/miljösoppan...

Jag har dunkar o kran o en liten slangbit ner, då hör jag när det slutar porla.

Mange skrev:Där är ingen Benzen i Alkylat/miljösoppan...

Jag har dunkar o kran o en liten slangbit ner, då hör jag när det slutar porla.

den kan vara sant, tror ändå att det itne är nyttigt att stoppa pingpongbollar i den.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9497finns dock överfyllnadsskydd för 25liters JEEPDUNK men den passar antagligen inte? och det är väll mer för tex riders och andra stora maskiner?

Användarvisningsbild

Tyvärr ett helt annat lock

pgo_jim skrev:finns dock överfyllnadsskydd för 25liters JEEPDUNK men den passar antagligen inte? och det är väll mer för tex riders och andra stora maskiner?

Tyvärr är det ett helt annat lock till 25 liters jeepdunkar (plåt) än till 25 liters plastdunkar, så dessvärre funkar inte denna lösning, med mindre än att jag först häller bensinen från plastdunken (originalförpackning) till jeepdunken (som jag inte ens har).

/Niklas

TS
Användarvisningsbild

Re: Kran kan funka

Niking skrev:
swe#kipp skrev:Det är olika gäng på 5 och 25 dunkar vill jag minnas, det jag vet finns är kranar så att du lättare kan fylla över till kombi dunk eller liknande, jag brukar lägga 25 dunken på en stol eller liknande när jag skall fylla över men det fodrar en kran !!

Ja kran är ju en idé förstås. Det borde i alla fall vara lättare att minimera spillet jämfört med tratt och frihandspåfyllning. :D

/Niklas

Nu har jag äntligen hittat en passande kran till min 25 l Statoil-dunk. :grin: Det blev tredje gången gillt :oops:. Det är tydligen samma gängdimensioner som till 25 l Aspen-dunkar. Lockets innerdiameter på Statoils och Aspens 25 liters dunkar med 2T-alkylatbensin är ca 57 mm.
/Niklas

TS

Re: Adapter till överfyllnadsskydd för 25 liters plastdunk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61245Och VAR hittade du denna kran, NIking? :wink: Fick just reda på att Granngården i Kinna slutat sälja på jeepdunk... 😡

J-a hästaffär...

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#61252jag tror att samtliga Husqvarna butiker jag varit in till har sålt kran till 25lit dunkarna tror dom brukar ligga på en 70:- ,,,,

Användarvisningsbild

Mangan skrev:Och VAR hittade du denna kran, NIking? :wink: Fick just reda på att Granngården i Kinna slutat sälja på jeepdunk... 😡

J-a hästaffär...

Jag köpte min kran på Söderströms i Skövde, som är min närmsta HVA-butik. De hade ett gäng kranar hemma. Kostade ca 40 kr över disk. Notera att alla som säljer Aspens alkylatbensin också kan beställa hem kran till dunkarna.

PS! Skogma säljer Jeepdunkar.
/Niklas

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).