Motorsåg och handhållet

har köpt såg idag :)

10 inlägg 4298 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

har köpt såg idag :)

trader-traktorn  
#119812 Haloj! e ny här i forumet och har gått och köpt mig en ny såg idag, det blev en husqvarna 55 och den ersätter en jonsered 2145, vad tycker ni om husqvarnan? nån som provat med 18" svärd på en sån??

Mvh lars



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: har köpt såg idag :)

Nolltax AB  
#119818 Avser man fälla ek?

Avatar Fallback

Re: har köpt såg idag :)

trader-traktorn  
#119826 Nä inga ekar, men ett några almar ska ner sen ska mest ha den till vedhuggning och små träd :)

   TS
Avatar Fallback

Re: har köpt såg idag :)

Nolltax AB  
#119834 Slipper iofs kröka rygg med 18 tum....

Användarvisningsbild

Re: har köpt såg idag :)

swe#kipp  
#119860 55:an är en driftsäker och stryktålig såg :)
Bra köp tycker jag, skulle inte ha nått emot en själv :)

Avatar Fallback

Re: har köpt såg idag :)

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119862 Mitt råd är att normalt köra med 13" svärd och ha ett långsvärd ex 18" vid fällning av riktigt grovt. Sågen blir tyngre och klumpigare med längre svärd, större risk att såga sej, dyrare att byta om du av någon anledning skulle totalskrota svärd eller kedja.

Avatar Fallback

Re: har köpt såg idag :)

trader-traktorn  
#119930 Är det nån som provat 18" på en 55?? pallar den det bra eller får man ta det lugnt??

   TS
Avatar Fallback

Re: har köpt såg idag :)

Nolltax AB  
#119932 Tja, kan jänken vifta med penisförlängare så kan väl vi göra detsamma....
Fast varför just 18 tum? Slå på 20 gubevars....

Avatar Fallback

Re: har köpt såg idag :)

Nicke Nyfiken  
#119942 Hade en 55:a till att fälla med(15 tums svärd) och för vedkapning, en stark och bra såg, något klumpig för kvistningsarbete, körde bra mycket med den ända tills jag backade över den med traktorn, det tålde den inte.
Inte omöjligt att den orkar dra ett 18 tums svärd, rätt filat så funkar det säkert.

H/Nicklas

Användarvisningsbild

Re: har köpt såg idag :)

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119962 Grattis till ett bra köp!

Har en 55:a som jag köpt till min fru :grin:

Har sågat mycket ved med den o det är en kanonsåg! Vet inte om det blir så kul att
ha större än 15`på den sågen!
Jag tycker nog att den är lika smidig att kvista med som 346:an!

Cheers V

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).