Motorsåg och handhållet

Filning

27 inlägg 13943 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Filning

totte  
#121488 Det är nog som Kjell säger, det är helt enkelt jäkligt svårt att fila mot eggen. Det går, det finns dom som praktiserar det, men det kräver en hel del övning misstänker jag, jag har aldrig ens försökt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Filning

Nolltax AB  
#121496 Farsan min en stressad individ är.
Jagar genvägar överallt.
Drog fast rundfilen i borrmaskinen.
Nu ska kedja slipas göras.....
Om han for mot eller med egg vet jag ej dock. Var alltför upprörd dylik detalj på minnet lägga.
-Vad i hela grönheta gör du?

Användarvisningsbild

Re: Filning

swe#kipp  
#121515 Det går bra att fila mot eggen om man håller ett finger på tanden man skall fila så den är stilla då slipper man mycket av vibrationerna som annars lätt uppstår, jag gör detta med både rundfil och flatfil med gott resultat :)

Avatar Fallback

Re: Filning

senmathal  
#124399
swe#kipp skrev:Det går bra att fila mot eggen om man håller ett finger på tanden man skall fila så den är stilla då slipper man mycket av vibrationerna som annars lätt uppstår, jag gör detta med både rundfil och flatfil med gott resultat :)


Håller med om att det går bra att fila mot eggen om man håller i kedjan lite. Sedan måste man kanske vara lite mer bestämd med filrörelsen. Jag använder en mall med rullar.

/Mats

Avatar Fallback

Re: Filning

hakansmedja  
#127836 Jag kan typ inte fila med eggen det gör ont i hela kroppen.

jag har dock ingen större erfarenhet av just motorsågar men så det räcker av att gnaga i trä. Fila fick jag lära mig av en guld och silversmed och det sitter i.

Men nu ser jag på min Filmall Pferd jag just köpt att den är gjord just för att fila med. Och då vill jag ju förstås förstå varför detta? Det blir tveklöst mer råegg när jag filar med och mindre mot. Det kan så klart vara så att det anses lättare och att råeggen inte har nån betydelse. Men skulle jagh slipat stamjärnet med råegg vore det inte skarp längre än till första skäret. En sågkedja av lite kvalite har ju en hård ytbeläggning som gör att skärpan håller lite längre kan det ha med det att göra kanske.

Vore väldigt kul om någon vet varför.

Användarvisningsbild

Re: Filning

Kjell S  
#127853 Det kan nog stämma.. att det är lite annorlunda på kedja.
Det händer när jag filat och fått en lite rå råegg, ;-) speciellt med ny fil -
- så verkar det som om kedjan blir vassare efter några skär.
Skägget åker nog i den hastigheten och värmen som bildas, men oxå att det inte blir för varmt
för att ta ur blåhärdningen.
Att slipa stämjärn är nog mycket mer precision än t o m ciseleringsjärn..
Har försökt några gånger o utan rätt stöd mot rätt bryne är det nästan omöjligt..
Var glad å få ordning på en del svarvstål förr..

Användarvisningsbild

Re: Filning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127857 hakansmedja.
Det här med filning a sågtand är som all annan filninf/skärpning, fast det ska vara riktigt vasst.
Att du får råegg inifrån-ut betyder att du inte filat rätt eller inte är färdig. Sista draget tar graderna.
Du får grader när du filat utifrån och in med säkert.

Sågkejans tand är uppbygd av ett mjukare stål med en hård chrom beläggning.
Det är troligtvis denna du ser råegg från.

När du filar är det viktigt att filen är ren och arbetar rätt.
Inte för mycket tryck utan bara så den inte vibrerar.
Inte lätt o känna dessa bibrationer, menm den tar dåligt då och studsar på ytan i stället för att skära.

Avatar Fallback

Re: Filning

mb track  
#127865 har provat fila slipa när ni slipar. vad föredrar ni för skivor tycker de är svåare att få vasst med de vit finns orange, grå . vit vem är föredrar ni finns det andra har en oregon slip rätt vanlig modell

Användarvisningsbild

Re: Filning

swe#kipp  
#127891 Fördelen med att fila utifrån och in är att man viker ner den lilla råegg som blir istället för att den sticker "rakt" ut så att säga men om det är en fördel som är värd att fila fram får man testa själv jag filar på båda sätten, allt beror på vad jag skall såga för nått :)

Avatar Fallback

Re: Filning

hakansmedja  
#127895 Tack för svaren jag ska fila vidare ock har redan märkt att det stämmer som Mange skrev. Det går fint att få råeggen att hoppa av.
Hur som det är kul fila om det blir bra och tippen här är en riktig tillgång. Att gå över tänderna utan filjonte der sista verkar vara en bra strategi då ser man resultatet bättre. jag märkte att det även var en fördel att ta tand för tand ned kedjan löst i handen. Jag ställer skäret på högkant o bilar vågrätt.

Avatar Fallback

Re: Filning

Valmet 820  
#149238 Ett tips eller hur man ser det är att när filen vibrerar har man fel vinkel på filen, filen ska glida lätt med lite tryck på. Man ska inte avverka materialet, man ska bara skärpa tänderna. Det tar tid innan man hittar alla vinklar för att det ska skära bra. Jag själv är en filmalls hatare, då får man som tidigare nämnt mixtra med storleken på filarna för att få nåt sånär bra filning. Lär man sig fila bra är halva jobbet gjort :grin: "Smart men lat, ja det är en skogshuggare"

Avatar Fallback

Re: Filning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149396 Tenkte at jeg også kunne bidra litt. filer uten mal på frihånd har det siste året eller noe sånt brukt stihl sitt rmc kjede i .325 deling. Det er hardere å file opp enn oregon sitt men det holder lengre på skarpheten. Det jeg synes og tror at har størst betydning for at saga skal være skarp er at spissen på tanna er skarp. Men å få den skikkelig kvass kan være en utfordring, har ikke helt funnet ut hvorfor spissen og saga av og til blir svært kvass og av og til ikke fult så kvass. så håper noen har ett tips her for synes at skarpt kjede er toppen :grin:

filer nesten uten unntak i skrustikke holder fila vannrett og tar de siste dragene med fila helt lette, nesten uten trykk. bruker oregon sine filer de som kommer i 12 pakninger pleier å bruke 4,8 og 4,5 på .325 deling.

Bruker som sagt stihl sitt kjede det er hardere å file, men etter tips fra Mange så setter jeg filene i eddik (epplesider vinager) da synes jeg at filene tar bedre og går mjukere i tanna. Selv om fila er ny lar jeg den stå ca 2 døgn i eddik før jeg bruker den, bruker den så noen filinger før jeg lar den stå kanskje natta over i eddik. dersom formen på tanna er rett så blir det vel 2 til 3 drag med litt trykk før jeg tar noen helt lette drag på slutten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).