Motorsåg och handhållet

Filning

27 inlägg 14933 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Filning

jnos  
#119257Hej

Har experimenterat en hel del med filning och prövat diverse olika filmallar.
Nästan genomgående får jag tanden att vara något bakåtlutande. Skulle vilja fila lite mer höknäbb för att få kedjan att skära bättre.
Hur åstadkommer jag detta? Har tittat på diverse bilder med vinkklar som beskriver det hela. Men hur ska jag föra filen för att åstadkomma en mer framåtlutad tand (mindre stötvinkel).

/Janne

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Filning

Nonkan  
#119262Prova en mindre fil, testa med 4,5 mm där det ska vara 4,8mm t.ex.

Annars verkar frihandsfilning utan mall vara ett säkert kort för höknäbb, iaf om man kollar vissa av våra kunders kedjor :)

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119285Med mall är det nog mindre fil som gäller.

Frihand ger lite mer valmöjlighet.
Sänk tippen på filen något o höj handtaget något o se...
Se till att du inte filar för långt ner så nåt blir skadat/försvagat.

Användarvisningsbild

#119286Med mall är det nog mindre fil som gäller.

Frihand ger lite mer valmöjlighet.
Sänk tippen på filen något o höj handtaget något o se...
Se till att du inte filar för långt ner så nåt blir skadat/försvagat.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119340Jag skulle vilja tipsa om Oregons fillmall. Kostar 295kr på Skogma. Med den så kan du ställa in vinklarna i 5graders intervaller och justera hur "djupt" du vill fila. Jag tycker den är lätt att jobba med och ger bra resultat.
jula har en liknande modell men den är i plast och oregons är i aluminium.

Användarvisningsbild

#119353Oregons Filapparat är en gammal beprövad filnings hjälpare. Lite bök o lära sig använda den men det är ingen dum idé för de filnings intresserade. Lätt o se vad man gör för fel o ändringar...
Lite mer än bara mall... Har varit massor med olika genom åren. Fil Jonte är nog vanligaste benämningen tror jag.
Har nog 4-5 olika tror jag...
Oregons beställnings nummer är 23736A.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119366Finns även på Jula med okänd tillverkare. Funkar hyfsat men en riktig mall eller en riktig slipmaskin är bättre.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119557Stihl har ju två varianter av filjonte (filapparat på Stihlspråk), en traditionell (FG 1 för 365 kr) och en där man måste plocka loss kedjan från sågen (FG 2 för 1495 kr). Den sistnämnda måste dock fästas på arbetsbordet, virket kan ske med 2 st Stihl skruvtvingar á 60 kr/st.

Jag har funderat lite smått på den dyrare varianten (FG 2) men inte kommit till skott ännu. Någon här på forumet som har testat denna variant?
/Niklas

#119567FG1 modellen ser exakt likadan ut som oregons förutom färgen då. Ska tillägga att Oregons är gjord i Italien så det är ingen kinesskit.

FG2 modellen ser intressant ut men kanske mindre prisvärd.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Niking skrev:Stihl har ju två varianter av filjonte (filapparat på Stihlspråk), en traditionell (FG 1 för 365 kr) och en där man måste plocka loss kedjan från sågen (FG 2 för 1495 kr). Den sistnämnda måste dock fästas på arbetsbordet, virket kan ske med 2 st Stihl skruvtvingar á 60 kr/st.

Jag har funderat lite smått på den dyrare varianten (FG 2) men inte kommit till skott ännu. Någon här på forumet som har testat denna variant?
/Niklas

Husqvarnas fil mall är nog den som är bäst om man kan andvända den vill säga har sett dom mest konstiga fillningar med den mallen men då har den varit andvänd på fel sätt läser man på bruxen som finns så ser man med en gång att man skall ha underställnings mallen rakt ut och mitten tanden är den som filen följer .
Och när man filar med den så fila utifrån och inåt då blir det en bra skärpa på den sen finns det lite andra trix man göra med den också .

#121373Julas är en kinesisk kopia av Oregons Italientillverkade så köp inte den. Sthils vet jag inte var den är tillverkad.

Användarvisningsbild

vetinte  
#121391A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 17:47, redigerad totalt 1 gång.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121395Hei hvet at det går an og file mot eggen (skåret) også. Både med rundfil og flat fil, men har aldri prøvd det selv så en videre utgreiing må noen med større kompetanse ta seg av. Trur at grunnen er at det muligens er enklere å file med eggen på en motorsag.

Når jeg tenker meg om så stemmer ikke alltid dette med at en filer mot eggen. Jeg har filt en del økser opp gjennom tidene med flatfil, filer da med eggen blir svært skarpt synes jeg iverfall.

Användarvisningsbild

vetinte  
#121440A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 17:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Kjell S  
#121456Det kan nog va riktigt.. men vill se den som handfilar sågkedjan emot egg...
Med maskin går det ju an.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).