Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

913 inlägg 176435 visningar 107 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Bravvlan  
#895845Jag tror jag äntligen har hittat min optimala setup vad gäller motorsågar som passar mig och ger mig tillräckligt med alternativ vid alla tänkbara scenarier.

Echo 2511wes 12" (2024)
Hva 540xpg Mark III 13" (2024)
Hva 550xpg Mark II 15" (2023)
Hva 562xpg Mark II 18" (2024)
Hva 395xp 24" (2004)

Den lille Echo 2511wes har verkligen hittat sin plats och är i nuläget den såg jag faktiskt använder mest. Den är så otroligt lätt och förvånade mig verkligen med att vara så pass kapabel. 550n är dock även den väldigt frekvent använd. 395an är otroligt sällan den behövs men det händer och det är fruktansvärt kul när det väl gör det men herregud vad tung och otymplig den känns nu när man börjat vänja sig vid lite lättare och smidigare sågar.

Sen såklart några gamla som mest bara står men ändå känns tryggt att ha i garaget.
Hva 340
Hva 242
Hva 445
Hva 55

Nästa såg tror jag blir Stihl MS 201 bara för jag hört så mycket bra om den trots att jag nästan bara hållit mig till Husqvarna.
Senast redigerad av Bravvlan sön 12 okt 2025, 08:20, redigerad totalt 2 gånger.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

JensSkoog  
#895847Hej @Bravvlan.
När jag köpte min Echo 2511wes 12" kom den med 1/4", 1,1mm kedja. Hörde att den nu kommer med 3/8".
Vad sitter det på din såg?

Användarvisningsbild

Bravvlan  
#895848Jag beställde min från Finland och valde specifikt efter att ha läst här och på andra ställen att 1,3mm 3/8 skulle passa bättre så det bytte säljaren direkt. Jag valde 1 extra svärd och 5 kedjor av märket Oregon. Det finns egentligen ingenting att gnälla på vad gäller valet av kedja. Jag tror och hoppas jag kunde undvika en del problem med att slippa 1/4 1,1mm.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#895861Skal ikkje vera fôr bastant men begynne og lura på om ikkje Oregon speedcut er den beste kjeda for mindre sager, alternativt Husqvarna sin variant av kjeda. Holdt på i store delar av i går med og rydda opp etter stormen. Gjekk ca 4 liter aspen. Gran, furu, selje, lind, ask, alm og sikkert nokon fleire treslag og. Filte ikkje ein gong. Gjekk mjukt og fort. Mykje kubbing så gjekk noko bensin då.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#895892Håller med, @can 👍
Oregonkedjorna är lättfilade och håller skärpan bra.
Stihlkedjorna är nog lika bra nya, men de är svåfilade, så jag
tar de hem och kör dom i slipmaskinen.

Användarvisningsbild

Matterunken  
#896860Ny på forumet och har precis börjat grotta ner mig i träsket motorsågar.

Har ett gäng sågar varav några är helt renoverade och används samt några som står på kö för att bli helrenoverade.

Partner R18.
Jonsered 520sp.
Jonsered 2045 turbo.
Husqvarna 240 s.
Stihl 08 s.
Jonsered 451ev. ( 2st )
Skilsaw 1604 H1.
Husqvarna 42 special.
Stihl MSE 230 C-B.
Stiga ....
Jonsered 450
Jonsered 535

Precis blivit klar med 2045an och Hva 42 samt 451ev är nära nyskick.
Nu påbörjat renoveringen av 240s.

Användarvisningsbild

hva555  
#897913Råkade hitta lite delar till en 572xp. Jag har ingen sådan själv och nöjer mig med 560 så undrar om nån skulle vilja byta med delar till tex 238 eller 550 mk2. Delarna ser ok ut men jag inte garantera mer än att bilderna stämmer. Vet inte vaför dom inte sitter i en såg nu.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#898000Man skulle kanske ta och köpa sig en sån där 564 att ställa i stallet..🤔

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:Man skulle kanske ta och köpa sig en sån där 564 att ställa i stallet..🤔

Själv skulle jag vilja att det fanns ett 14" oregon speedcut svärd i 325 1.3mm att montera på gen 1 550:in! Efter att ha kvistat en hel del gran i dagarna med 241, med 14" har jag upptäckt att det är en helt optimal längd!Tror jag drar iväg ett mail till både oregon och hqva med den önskan.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:Man skulle kanske ta och köpa sig en sån där 564 att ställa i stallet..🤔

Själv skulle jag vilja att det fanns ett 14" oregon speedcut svärd i 325 1.3mm att montera på gen 1 550:in! Efter att ha kvistat en hel del gran i dagarna med 241, med 14" har jag upptäckt att det är en helt optimal längd!Tror jag drar iväg ett mail till både oregon och hqva med den önskan.

Har körd in min nya MS 261 sista veckorna i vindfälld skog med 14", .325, 1,3 mm, och det är en skön kombo båda i grov kvistning och kapning.
Körde 16" på den gamla MS 261, men jag märker att 14" är mer lättjobbat och absolut inte för kort. 👍

Användarvisningsbild

Odalbonden  
JensSkoog skrev:
Odalbonden skrev:

Har körd in min nya MS 261 sista veckorna i vindfälld skog med 14", .325, 1,3 mm, och det är en skön kombo båda i grov kvistning och kapning.
Körde 16" på den gamla MS 261, men jag märker att 14" är mer lättjobbat och absolut inte för kort. 👍
Precis! Här är gen 1 550 med 13" mot 241 med 14" Nu har jag inte tagit med Barkstöden i beräkningen,men det är 3-4cm längre på 241.Oljetank skjuter fram mer på 550.Än mer på mk2.Har för mig att 261 med 14" och mk2 med 15" var exakt lika,svärd mot såg kropp 👍

Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:

Kolla om det funkar att kapa bort en bit på ett 15” svärd..😛

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:

Kolla om det funkar att kapa bort en bit på ett 15” svärd..😛

På ett solitt går det nog.Laminat vette tusan.Men visst ska jag prova, på något uttjänt svärd.15" är 6.5cm längre än 13" 🤔 ..??Bort med drygt 3cm 😁

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).