Motorsåg och handhållet

Lietråden

114 inlägg 63075 visningar 25 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765469Ej sett själv, men sådant ska finnas. Ödenäs lieservice (Jens Skogs svärson) säljer visst även sådana liar.
/Niklas

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

totte  
#765470Tack! Blev bara nyfiken när tanken dök upp i skallen.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#765492Det finns, men man får specialbeställa om man vill ha, enligt min svärson.

Men, en "vänsterlie" hade inte passad in när vi gick tre brevid varandra på gården till bästefar och slog - var slåttekar två steg bakom den framföre.

Användarvisningsbild

totte  
#765563Kan nog tro att det blivit lite konstigt med en vänsterlie inblandad där ja. Tackar för svaren, slipper jag fundera mer på det. Min gamla högerlie funkar bra för mig.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#765567Ja, för mig skulle en vänsterlie kännas totalt fel. Då hade det blivit många markhugg och mycket slipning vet jag. :D :D

Användarvisningsbild

Bax  
#765660Konstigt egentligen, för mig som är ”rightare” med hockeyklubban känns lien till höger väldigt naturligt. Men de flesta är ju ”leftare” och har ändå lien till höger.

axwell  
Bax skrev:Konstigt egentligen, för mig som är ”rightare” med hockeyklubban känns lien till höger väldigt naturligt. Men de flesta är ju ”leftare” och har ändå lien till höger.

Märkligt, även jag är "högerklubbad" och slår med högerlie samt skottar snö som jag tror att högerhänta gör.

Frugan, högerhänt, skottar och skyfflar helt bakvänt, troligen som en vänsterhänt. :???:

Användarvisningsbild

anersimyra  
1659451103_068b96d2-4c2b-4975-a687-143cd49ca7c3.jpeg
Ska klämfästet monteras så här..🤔 skruvarna till fästet passar i hålet i bladet och även orven har ett hål borrat i änden.

Användarvisningsbild

Bax  
#766014Men då kläms väl inte bladet fast nåt?

Användarvisningsbild

totte  
#766015Skall väl normalt inte vara hål i bladtången där. Skruvarna skall klämma fast den inte gå ner i nåt hål, vad jag vet.

Användarvisningsbild

anersimyra  
totte skrev:Skall väl normalt inte vara hål i bladtången där. Skruvarna skall klämma fast den inte gå ner i nåt hål, vad jag vet.

Jag drog i en M10 genom hela rasket så nu ska det nog inte lossna i första taget trots ett löjligt slött blad som jag måste gå över då jag mer eller mindre måste dra av vassen under vatten..💦💦🙂

Avslutat-05  
#781915Är det inte röjsågn som tog över efter lien eller har jag missat nå ?
Fränt med lie !

Hema  
#781921Kan det vara som så att hålet är till för om man använder en uppsamlare/uppfångare? Sådan användes väl vid säd-skördning?
1670134468__20221204_071403.jpg

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781932Strängläggning.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838684Blev lite förvånad när jag tittade på Historien om Sverige avsnitt 9 nyss där de visade en lieslåtter där man slog med lien in mot den växande grödan och de avkapade stråna hamnade ovanpå växande strån och måste samlas upp innan nästa varv kunde slås. Jag har alltid lärt mig att slå inifrån gräset och ut mot redan avslaget gräs, men är det annan teknik när man slår säd och kanske vill att axen skall landa mjukare?

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).