Motorsåg och handhållet

En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/tall?

98 inlägg 18910 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
forest. skrev:Bör man inte använda yxa för att knacka fällkil med hört att skaften lossnar eller finns det någon medel stor yxa som är gjort för att slå med?

Egentligen är det väl bara släggyxor, som är gjorda för att slå med. Å de brukar ju vara storleken större...
/Niklas

Husqvarna motorsågar

forest.  
Niking skrev:
forest. skrev:Bör man inte använda yxa för att knacka fällkil med hört att skaften lossnar eller finns det någon medel stor yxa som är gjort för att slå med?

Egentligen är det väl bara släggyxor, som är gjorda för att slå med. Å de brukar ju vara storleken större...
/Niklas

så vanlig håller inte?
vilken vikt på en vanlig slägga?
lämpligt hölster till bältet?

maltex  
#801054För normalt kilknackande håller nog en vanlig yxa många år. Ska man ägna sej åt banka kil och större träd kanske man ska investera i en lämplig slägghammare. Knackar själv kil med Gränsfors lillaskogsyxa och både öga och samvete är helt fortfarande ok efter flera års (miss)bruk.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
forest. skrev:
Niking skrev:

/Niklas

så vanlig håller inte?
vilken vikt på en vanlig slägga?
lämpligt hölster till bältet?

Tja, även om en vanlig fritidsyxa/skogsyxa inte är specifikt gjord för att slå i fällkilar, så är det ändå många som använder yxan till just detta.

Yxan är ju också användbar vid rotkapning av vindfällen. Ty det brukar ofta hamna en del grus på barken vid stammens ovansida närmast roten. Å då är det lämpligt att först hugga bort barken med yxan, innan kapet (för att slippa slöa ner kedjan).

Annars kan du använda ett slagbrytjärn (med en påsvetsad plåtbit), eller en handslägga på runt 1-1,5 kg, till fällkilarna.

Lämpligt hölster beror ju på hur bältet ser ut och vilket slagverktyg du väljer. Lite trial and error.

Ett förslag är https://falkslantbruksmaskiner.se/produ ... tj-viktor/

Ett annat förslag är https://www.maskinklippet.se/skog/skogs ... b4QAvD_BwE
/Niklas

Användarvisningsbild

Fredrik320  
1683980471_a2400.jpg
Efter att ha knäckt träskaftet på 3st yxor övergick jag till Husqvarnas A2400 (Made by Gardena i Tyskland) för att slå in kilar vid min manuella slutavverkning. Funkar prima och är gjord för att slå med. Gillar en yxa med ordentlig oomphf när man skall slå in kilarna i granar upp till 80cm. Jag bär inte den på mig utan flyttar den skillt från träd till träd, bonuspoäng för färgen, den syns bra i snön.

Användarvisningsbild

Raspberry  
#802288Stihl 241 som en del sagt låter som ditt bästa val med den krav spec som du har. Jag undrar lite om hur du ser på det här med om du kommer att kapa upp ved framöver, då kan Stihl 261 vara ett lite roligare val när du har mer fart på sågen men då tror jag att du går några hundra kronor över budget. 40 kubikare som 241 så kommer du kanske att rör dig snabbare med i skogen än om du har en 50 kubik som 261, då kanske du får samma resultat i slutändan iom att en 50 kubik sågar snabbt men du rör dig långsammare. Frågan är om du kanske kommer hugga ved framöver för då kan en 50 kubik som 261 vara rätt val för dig. Svårt val kan jag tycka men du gör ett bra val oavsett. 👍 🙂

Användarvisningsbild

Badger  
#802314Eftersom batterisågar varit på tal ska jag dela med mig av mina erfarenheter även om budgeten är över dina 7000. Men å andra sidan är batteri som att köpa 10års bensin på en gång.

Var i liknande läge som du för ett par år sedan. Vi har en skog i familjen som far och hanses far och hanses far skött. Förr röjde jag bara, men jag har också börjat hugga.

Alltså vi hugger kanske ett dussin barkborre/vindfälle träd per år och till det gallra och röja 1-2 hektar per år.

När jag började för ett par år sedan hade vi en väldigt sliten Stihl Ms200 och en nästan lika sliten MS260. De är ca 20 år gamla och nu får man joxa med choke och dra och slita en del för att få igång dem och ljuddämparen ramlar av titt som tätt.

Så jag köpte ett par ”leksaker”. MSA220 och MSA300 + 2 AP500 batteri och två laddare.

Erfarenheterna nu är att MSA220 är perfekt att gå och grovröja/gallra med. Man kan få ner en 70cm gran med 14” svärd om man gör instick och joxar.

MSA300 är i klass med MS260. Med 18” svärd drar man ner grov gran smidigt. Dock tung och inget för gallring.

Ett batteri räcker ungefär till att ta ner en stor gran eller till motsvarande en tank bensin. Så två batteri brukar räcka till att hugga ett lass på huggarvagnen och köra hem. Sen sätter jag batterierna i laddarna, lastar av, fika och vilar en stund till batterierna är laddade igen. Den som inte vill vila en 50 minuter får köpa fler batterier.

Bensinsågarna står i hallen och surar framför allt nu sommartid då det är skönt att vara mindre rädd att lägga en het såg på torr mark.

PS! Inte så insatt i dildos, men måste vara rejäla "stakar" som lämpar sig för att köras med batterier som väger 2kg, men det är väl en fråga om hur stort "behovet" är antar jag. 🤔 🤭 😀
Senast redigerad av Badger mån 29 maj 2023, 08:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Badger  
#802316Tråden handlar om motorsåg, men blir ändå nyfiken på vad du har för att köra ut stockarna från skogen med. Den delen är ännu dyrare.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).