mån 29 maj 2023, 06:15#802314Eftersom batterisågar varit på tal ska jag dela med mig av mina erfarenheter även om budgeten är över dina 7000. Men å andra sidan är batteri som att köpa 10års bensin på en gång.
Var i liknande läge som du för ett par år sedan. Vi har en skog i familjen som far och hanses far och hanses far skött. Förr röjde jag bara, men jag har också börjat hugga.
Alltså vi hugger kanske ett dussin barkborre/vindfälle träd per år och till det gallra och röja 1-2 hektar per år.
När jag började för ett par år sedan hade vi en väldigt sliten Stihl Ms200 och en nästan lika sliten MS260. De är ca 20 år gamla och nu får man joxa med choke och dra och slita en del för att få igång dem och ljuddämparen ramlar av titt som tätt.
Så jag köpte ett par ”leksaker”. MSA220 och MSA300 + 2 AP500 batteri och två laddare.
Erfarenheterna nu är att MSA220 är perfekt att gå och grovröja/gallra med. Man kan få ner en 70cm gran med 14” svärd om man gör instick och joxar.
MSA300 är i klass med MS260. Med 18” svärd drar man ner grov gran smidigt. Dock tung och inget för gallring.
Ett batteri räcker ungefär till att ta ner en stor gran eller till motsvarande en tank bensin. Så två batteri brukar räcka till att hugga ett lass på huggarvagnen och köra hem. Sen sätter jag batterierna i laddarna, lastar av, fika och vilar en stund till batterierna är laddade igen. Den som inte vill vila en 50 minuter får köpa fler batterier.
Bensinsågarna står i hallen och surar framför allt nu sommartid då det är skönt att vara mindre rädd att lägga en het såg på torr mark.
PS! Inte så insatt i dildos, men måste vara rejäla "stakar" som lämpar sig för att köras med batterier som väger 2kg, men det är väl en fråga om hur stort "behovet" är antar jag. 🤔 🤭 😀
Senast redigerad av Badger mån 29 maj 2023, 08:56, redigerad totalt 1 gång.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.