Motorsåg och handhållet

Diskussion kring batteridrivna motorsågar

182 inlägg 24194 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

bgl  
#668923Handtagsvärmen på en Husabergare är 20W per sida.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mange skrev:Nä, det hjälper inte o läsa det en andra gång.
Vad kostar grejerna?

Om en kund kommer till dig o ska ha en såg motsvarande 194.
Vad ska han ge för en batteri maskin motsvarande detta, drift klar?

Niking skrev:Det är väl bara att låna hem ett exemplar av 540 iXP och testa. MS 200 har du väl redan i din samling, eller?
/Niklas

Nej. Så lätt är det inte o låna dessa. Jo, jag har nog några tvåhundra här tror jag..

Tja, kostnaden beror ju helt och hållet på utgångsläget. Har kunden redan batterier och laddare, tillkommer ju bara tool only-priset på en 535 iXP...

Annars tillkommer ju även laddare och batterier.

Å hur många laddare och batterier som kunden då behöver ha, beror ju helt och hållet på hur hen jobbar.

Men hur mycket tid och pengar behöver denna kund lägga på att hämta bensin, reparera 194:an, reservdelar m.m. under sågens livslängd?

Varför skulle du inte få låna hem en 540 iXP för ett test? Har det skurit sig mellan dig och Husqvarna?
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
r93 skrev:Om jag ska gå en hel dag i skogen så räknar jag lågt att jag behöver 4 batterier, motorsåg, laddare och ett 200 batteri kostar 10k tre bli 300 batterier kostar 9k till.

Så nästan 20´000 i investeringskostnad.
Sedan har man 4 batterier som man ska komma ihåg att gå ut och byta i laddaren när det blivit kväll för att man ska ut morgonen efter.
Det är nog en bit på vägen innan de självverksamma skogsägarna hoppar på detta.

Lägg parkförvaltning & aborister åt sidan, där förstår jag att detta är perfekt, men som självverksam skogsägare, varför ska denne köpa en elsåg?

Jag drog mig själv länge för att investera då jag tyckte det var tämligen irriterande att tvingas köpa en laddare per batteri. Men jag slog till när maskinklippet hade kampanj där både ett 300 batteri och den näst största snabbladdaren ingick vid köp av antingen motorsåg eller röjsåg. Men för min del så hade det passat bättre med de billigaste och långsammaste laddarna. Snabbladdare behövs förstås enbart om man har möjlighet att ladda under arbetstiden.. 👍

TS

r93  
#668927Niking, Husqvarna marknadsför 535 ixp som en proffssåg för snickare och trädvårdare, känns inte som om den är tänkt att användas i vanligt skogsbruk, men jag kanske har fel.

540 kostar 7500 för bara motorsågen, utan batteri den är ju dyrare än en 550xpg.

Nä, detta är för dyrt och klent för att det ska slå hos den genomsnittliga skogsägaren.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#668929Hur en T540 med ett 200 x batteri står sig mot en Sthil 200 får jag förhoppningsvis möjlighet att dokumentera på film kommande tisdag så får vi se om det stämmer att ett 200 x batteri ger en drifttid som i princip motsvarar två tankar i sthilsågen, å andra sidan tvekar jag inte en sekund att kamratens påstående är med sanningen överensstämmande.. 😎

TS

r93  
#668930"Men hur mycket tid och pengar behöver denna kund lägga på att hämta bensin, reparera 194:an, reservdelar m.m. under sågens livslängd?"

Haltande argument, sliter inte batterisågar skärutrustning? Behöver man aldrig byta svärd, kedja och drev? kedjeolja?

Åka till affären behöver man alltid göra.

Hur länge garanterar du att en batterisåg håller?
Bensinsågarna vet ju alla ungefär hur länge dom håller, inte minst på detta forum.

Användarvisningsbild

r93 skrev:Niking, Husqvarna marknadsför 535 ixp som en proffssåg för snickare och trädvårdare, känns inte som om den är tänkt att användas i vanligt skogsbruk, men jag kanske har fel.

540 kostar 7500 för bara motorsågen, utan batteri den är ju dyrare än en 550xpg.

Nä, detta är för dyrt och klent för att det ska slå hos den genomsnittliga skogsägaren.

Tja, riktpriset för en 550 XPG är ju 9800 kr https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967690933/

Vilket är klart högre än riktpriset på en 540 iXP på 7500 kr.

Men nu är det ju inte rätt att jämföra en 40-kubikare med en 50-kubikare, utan jag ville bara korrigera ett sakfel i ditt påstående.

Angående 535 iXP, så har den (eller snarare föregångaren 536 LiXP) sin givna plats i mitt skogsbruk. Funkar bra till förstagallringar, röjgallringar, dikesrensningar och diverse småjobb har jag märkt.

Min förhoppning är att 540 iXP ska bli en lämplig ersättare till min 31 år gamla och numera svårstartade och ofta krånglande 242 xpg, men det återstår ju att se om så blir fallet.

Vad som är dyrt eller ej är ju en värderingsfråga, snarare än ett objektiv fakta.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 25 sep 2020, 18:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mange skrev:Jag skulle vilja se 540 med sin kedja och 200 med VXL i kap det hade varit intressant.

Ännu intressantare var det att jämföra tidsåtgången mellan 540 och 346:an med BPX kedja vid röjning av Hasselbuketter med stammar upp till ca 6-8 cm diam. Vid såpass klena stammar är kaptiden försumbar mellan sågarna och arbetet går väsentligt smidigare med den lätta batterisågen. 😀

TS
Användarvisningsbild

r93 skrev:"Men hur mycket tid och pengar behöver denna kund lägga på att hämta bensin, reparera 194:an, reservdelar m.m. under sågens livslängd?"

Haltande argument, sliter inte batterisågar skärutrustning? Behöver man aldrig byta svärd, kedja och drev? kedjeolja?

Åka till affären behöver man alltid göra.

Hur länge garanterar du att en batterisåg håller?
Bensinsågarna vet ju alla ungefär hur länge dom håller, inte minst på detta forum.

Bensinsågar kan ju skära snabbt i motorn, om det vill sig illa. Att behöva byta ut kolv, cylinder och vevstake på en några år gammal såg, kostar ju ofta mer än vad marknadsvärdet är på den sågen, var på den ofta går till skrot. Sådant finns ju väl beskrivet i många trådar här på skogsforum.

Självfallet slits kedja, svärd och drev även på en batterisåg, men det är ju också det enda som jag har fått byta på min 6 år gamla 536 LiXP. Samt givetvis fylla på med kedjeolja vid varje batteribyte.

Då "min" motorsågsaffär ligger 4 mil bort, är jag glad om jag slipper åka dit i onödan. Den tiden lägger jag hellre i skogen.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 25 sep 2020, 18:14, redigerad totalt 1 gång.

r93  
Niking skrev:
r93 skrev:Niking, Husqvarna marknadsför 535 ixp som en proffssåg för snickare och trädvårdare, känns inte som om den är tänkt att användas i vanligt skogsbruk, men jag kanske har fel.

Tja, riktpriset för en 550 XPG är ju 9800 kr https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967690933/

Vilket är klart högre än riktpriset på en 540 iXP på 7500 kr.

Men nu är det ju inte rätt att jämföra en 40-kubikare med en 50-kubikare, utan jag ville bara korrigera ett sakfel i ditt påstående.

Angående 535 iXP, så har den (eller snarare föregångaren 536 LiXP) sin givna plats i mitt skogsbruk. Funkar bra till förstagallringar, röjgallringar, dikesrensningar och diverse småjobb har jag märkt.

Min förhoppning är att 540 iXP ska bli en lämplig ersättare till min 31 år gamla svårstartade och ofta krånglande 242 xpg, men det återstår ju att se om så blir fallet.

Vad som är dyrt eller ej är ju en värderingsfråga, snarare än ett objektiv fakta.
/Niklas

Riktpris är ju aldrig verkligt pris, jag jämförde på maskinklippet, där är 550 billigare än 540 naken. Där jag köper motorsåg på maskinaffären i nybro får man dom alltid fulltankade med😜

Dessutom så klarar sig ju inte en vanlig skogsbrukare utan bensinsågar som det är nu så bensin måste köpas iaf.

Jag är absolut inte motståndare till batterimaskiner, jag var den förste på jobbet som införskaffade batteridriven borrhammare, dessutom var det ju inte HILTI heller!!

Gubbarna var vansinniga!
Konstigt nog så ville många låna den framöver.

Men som det är nu, så känns det som att man ”ska ha” batterisåg för att det är rätt, inte bäst men ”rätt”

När jag ser det första röjarlaget med batteriröjsågar då kommer jag också skaffa batterisåg.

Användarvisningsbild

#668936R93, varför jämför du då ett kampanjpris på bensinsåg med ett riktpris på batterisåg?

F.ö. tycker jag märka ungefär samma känsla i denna debatt om Husqvarnas batterisågar och batteriröjsågar, som du kände med din batteridrivna borrhammare. 😎
/Niklas

r93  
#668937Nja, skillnaden var nog att borrhammaren var ju samma pris som sladdmaskin, med två batterier, dessutom så var det samma effekt som i min gamla hilti.

Den var inte heller dubbelt så dyr!

Sitter i detta nu och kollar Thorbjörn & Fredrik när dom testar batterisågar, och jag citerar ”men för heldagars proffsanvändning så är det ett projekt att hantera batterierna”

Dessutom så verkade batterierna ta stryk av kylan, men det har ju du garanterat mer erfarenhet av än dom!
Stämmer det att batterierna tar stryk av kylan?

Nu känner jag att vi kapat tråden... 😬

Användarvisningsbild

#668938Ja, batterierna verkar inte vilja hänga med under 10 minus, enligt min erfarenhet.

I mina trakter har det dock sällan varit så kallt under de senaste åren, så det har varit ett tämligen litet problem för min del. Endast två gånger på 6 år har jag fått avbryta arbetet i förtid p.g.a. kylan. Men det har alltså hänt mig.

Jobbar man oftare i runt 10 minus, kan man kanske experimentera med att ha batterierna i någon "kylbox" med några handvärmare eller dyligt instoppade.

Det batteri man har i sågen brukar dock klara sig bättre i kylan än de som står på "väntlistan".
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
#668939Hur väl prylarna kommer att hålla lär ju visa sig i sinom tid. Att Niklas batterisåg har 6 år på nacken bådar i detta fallet gott. Signifikant är att jag själv och andra användare av batterimaskiner hittills är nöjda och positivt överraskade med undantag för Husqvarnas kedja. Signifikant, och tämligen komiskt är vissa ickeanvändares negativa omdömen som troligen mest baseras på hörsägen. Hur batterisågarna står sig i rent skogsbruk och då förstås i klen gallring e.t.c har vi fått både relevanta och bra frågor på i tråden. Och hur det ligger till med den saken får vi bra svar på genom Niklas erfarenhet av batterimaskiner inom just skogsbruk. Hur batterisågen står sig i gallring väntar jag själv med att bedöma tills jag fått en bättre skärutrustning monterad.. 👍 😀

TS

r93  
#668940Jo, men när man inte blir imponerad av tester av personer som inte har betalt sågen för att testa, så vill man inte hosta upp 15 lax ”på chans” det kanske funkar.....

Jag har tex etanolbil......

Annat som inte är till batterisågarnas fördel är att de funnits i över sex år, och fortfarande inte slagit igenom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).