Motorsåg och handhållet

Köp av HVA proffsåg

250 inlägg 87378 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mange skrev:Behöver du nåt till 44:an så hör av dig. Jag har nog det mesta i beg delar... :wink:

Tack för det, Mange.
Tror att det här projektet får bli längre fram på senhösten/vintern, men jag hör av mig vad det lider.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2936det är 353a det blir, dom har den i skolan åså, frågan är bara om jag ska välja med handtagsvärme och e-tech eller utan.. för köper jag en nu så byter jag inte om nått år för att jag saknar handtagsvärme.. hm.. det är det svåra valet just nu

Användarvisningsbild
#2940http://www.blocket.se/vi/9683226.htm?ca=10_s

för er som vill ha en rapp såg :)

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2943Köp du 353 "fullutrustad" pgo_jim.

Vad ska du ha sågen till?
Ska ni använda privata sågar i skolan eller ska du ha den vid eran stuga?

Användarvisningsbild
Mangelu  
#2945Jag var bara lite nyfiken eftersom jag är en BD:are... Jag har mitt säte i Paltens hemstad...

Men åter till sågen, vill gärna höra ett utlåtande när du hunnit testa sågen ordentligt. Börjar snart vara läge för en ny även för mig. Men jag har aldrig testat någon av dom senaste årsmodellerna, därför skulle det vara inressant att höra.

Kör hårt... :)

Användarvisningsbild
#2946Fergusson i skolan har vi/dom 353g e-tech med tac, dom använder vi i skolan,

den jag köper ska jag ha hemma, vid knubbsågning, fällning, kvistning, kapning, ja allt.. och ja även i stugan, kommer vara hos min morbror på sommarna och kvista, kapa, och sen knubbsåga för klyvning.. så den kommer användas ganska mycket där

Användarvisningsbild
Mangelu skrev:Kör hårt... :)

You bet!,,,, 😈

Men det blir till att köra in sågen först.
Ska börja här i dagarna med en klenare björkgallring som borde hamna på en 40-50 m3.

(Återkommer med rapport om min samvaror med sågen vad det lider.)

TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2949Skogshuggarn !!
jag tror du kommer att blir nöjd med sågen.
det är en riktigt schyst liten maskin !
ha så roligt med din nya leksak ,,, hmm ditt nya verktyg skulle det stå :?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2950swe#kipp vad har du din 372xpg till??
Dum fråga men är inte den ganska stor, använder du den till att bara fälla stora träd, eller??

Användarvisningsbild
swe#kipp skrev:Skogshuggarn !!
jag tror du kommer att blir nöjd med sågen.
det är en riktigt schyst liten maskin !
ha så roligt med din nya leksak ,,, hmm ditt nya verktyg skulle det stå :?

Tack Kipp. :wink:

TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2953ett tips är att kapa vingarna på förgasarskruvarna så du kan justera sågen som du vill och inte som några miljönissar vill, min H skruv gick inte att justera in mer än att jag kunde få sågen att varva 12500rpm vilken är lite för lågt för en 346:a ,,,,,

Användarvisningsbild
#2954en fråga, vad händer om sågen varvar för lite?? skär den då också? för jag har hört att om man skruvade in H skruven för långt så får motorn för lite olje blandat bränsle och därav för lite smörjning?

Användarvisningsbild
swe#kipp skrev:ett tips är att kapa vingarna på förgasarskruvarna så du kan justera sågen som du vill och inte som några miljönissar vill, min H skruv gick inte att justera in mer än att jag kunde få sågen att varva 12500rpm vilken är lite för lågt för en 346:a ,,,,,

Tack för tipset!.

Observerade att det var mycket "plastjunk", runt förgasarskruvarna, men den får väl gå fabriksinställd, alltså runt 10 000 rpm, under inkörningsperioden.
Sedan känns det lite helskumt med Cat dämparen för en som är van med rakt utblås.

Kan det där verkligen vara bra för såg och prestanda?.

Nåja, den får som sagt gå helt intakt till att börja med, för annars blir det väl ett j-vla liv om garantin om något skulle hända med sågen.

TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2956Jo det kan ju bli lite liv, men det var faktiskt min handlare som tyckte att jag skulle ta bort vingarna, det brukar dom göra nämligen :)
om du vill prova en ombyggd ljuddämpare, så kanske jag kan hjälpa dig ,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2957I ett väldigt litet spip snip är vingarna väck! Starkt rekommenderas!!!!

Ofta står de snålt ställt om inte din handlare ställt om den.
Alla nya såg ska kollas av din återförsäljare o ställas in på av HVA rek varvtal. 10 000 räcker inte långt, den SKA över 12 annars är det nåt lurt.

Ofta är örat (om det är tränat) rätt exakt men vill man vara säker o garanti etc ska funka ska den justeras av din återförsäljare.
Vissa kan acceptera att man själv justerar, men då vill det nog att du känner dem o kan lite grann.

Har ett tips till...

Efter tunga skär flippa till gasen lite några ggr så kall luft strömmar runt obelastad motor, tomgång räcker inte...
Annars finns risk att kolven expanderar lite efter du stannat vilket resulterar i onödig förslitning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).