SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

221 inlägg 82154 visningar 34 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
stone66 skrev:Verkar inte va så många som vill kommentera nya 550 MK 2😩

Därför att många trodde på en 650 med insprutning? :|

Husqvarna motorsågar

Avslutat-02  
#545600ja det hade varit något det...

stone66  
#545602Jag trodde me på insprutning har nån fått prova det nya underverket? Om det är nån märkbar skillnad? Eller ska man köpa den gamla 550:in borde ju bli bra pris på den nu 😀👍

Westra Aros  
#545604Jag tror att den kommer vara bättre än gamla 550 om dom verkligen vhar byggt för hållbarhet, så jag lurar på att köpa en.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#545612Väntar med spänning på att köra nya 550XPG. Hoppas den landar i butik snart. Kör med bland annat 560 och det är en riktigt bra såg. Datorn har varit till hjälp, både att den ställer in sågen optimalt och för att hitta fel snabbt. För inte längesedan dog den hela tiden, konstaterades snart med datorn att det var tändmodulen då denna satt felkoder i princip kontinuerligt vid senaste körning. Byttes på garanti då tändmodulen byttes ut våras. Man kan ju klaga på dålig kvalité, eller så kan man vara tacksam för snabb och enkel felavhjälpning. 560 och även 550 är fantastiska sågar.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#545646Ny video från gårdagen där Husqvarna visade den nya sågen i skogen. Lasse Strandell intervjuas och jag frågar honom om 550 XP Mark II nu kommer konkurrera med 560XP och vad han tycker om den nya sågen. Med i videon är också när Torbjörn testar lite cookie-cutting samt ett klipp där Husqvarna visar hur mycket bättre den nya sågen är på skära (+15%) jämfört med gamla 550XP.
Dessutom lite klipp på ingående delar i den nya sågen, jag hoppas det väcker diskussioner!

TS

Avslutat-02  
#545648Jaha ja ytterligare ett bevis på att man måste skaffa nya byxor med såg för högre hastighet på kedjan........suck #:-s

Användarvisningsbild

JohannesG  
#545655Ska bli intressant att jämföra mot 560XPG. Tror dock inte riktigt att den kan konkurrera. Skiljer ju ändå 10cc. Och ett fantastiskt vrid, det stoppar liksom aldrig riktigt utan bara fortsätter fast med minskat varvtal. Där 560XP går tungt hade "gamla" 550XP stannat.

Användarvisningsbild

svampbob  
#545668Jag kommer helt klart att köpa den nya 550. Tyvärr verkar den komma lite för sent får att bli aktuell för den här vinterns huggning. Jag köpte den första 550 när den kom ut och den har hållit ihop otroligt bra och hva här uppe har inte sett någon i närheten av de timmarna som min har gått.

Igår kväll när jag skulle ut med ett skotarlass så gick jag före med sågen och kapade några stubbar i det svaga månljuset. Topptrissan skar och det blev en häftig upplevelse att se hur snabbt värmen spred sig och hur rödglödgat det blev på ett ögonblick. I dagsljus hade det knappt synts.

Amatörhuggare 62  
#545705Är nu med på Gårdsmans hemsida.

Kommer att slopa 560 n
Å använda 572 an.
Å nya 550n istället.
Blir nog en bra kombination.

Användarvisningsbild

skogs torparen  
#545733kommer det och bli handtags värme på 550 in ?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#545735Jepp, den kommer finnas med handtagsvärme.

TS

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546114Frågan hur håller den varvet med 18 tum och instick, där vet man vad sågen går för .
Är inte imponerad av vad jag har sett hittills.
Ser man på första videon så bör han som kvistar nog lära sig att kvista .

Användarvisningsbild

rejser  
#546441Gamla 550 med 20" klarar instick tämligen bra även i löv.
Denna tappade man dock intresse för vid tyngre.
Men jag kör ju med en 201 som kvistningssåg och 550 som fäll och aptering.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Fredrik Reuter skrev:Idag lanserar Husqvarna en uppdatering av 550XP, nu med tillägget Mark II, eller Mark 2.

Skogsforum är på plats och kommer rapportera här i tråden.

Uppdatering 17:55:

550 XP Mark II (och XP G) är en helt ny motorsåg som är byggd från grunden av Husqvarna. De har applicerat samma tänk som när de utvecklade 572XP. Hållbarhet och driftsäkerhet är viktigt för Husqvarna och nya Mark II ska nu vara byggd för minimalt med krångel och en såg som håller över tid.

Effekten jämfört med gamla 550 har ökat till 3,0 kW. Det är för övrigt samma effekt som Husqvarnas stora konkurrent i segmentet: Stihl MS261. Vikten har också ökat och det är ju egentligen inte önskvärt, men anledningen är att sågen ska vara driftsäker och fungera i alla väder - av proffs.

Allt är som sagt nytt på sågen och Husqvarna framhåller att ljuddämpare, kraftigare tändningsmodul och ny design på cylinder och förgasare är bidragande orsaker till den ökade effekten. Men det är inte på bekostnad av driftsäkerheten - sågen ska hålla oavsett vart i världen man befinner sig.

Ergonomin är bättre än på gamla 550. Mer utrymme mellan främre handtaget och toppkåpan är en del. Gyroeffekten har minimerats med ny design på svänghjulet.

Nya sågen ska ses som en del i ett system tillsammans med skärutrustningen (X-force) och Husqvarna lovar extrem kapkapacitet med nya 550. Det kommer vi testa!

Uppdatering 23:20:

Uppdaterar med en kort video där vi river av toppkåpan och kollar inunder samt första klippet med sågen i arbete, en kort kvistningsdemo. Vad tycker ni spontant om sågen?

Något som framkom av de som långtestat den nya sågen är att den ska vara så effektiv att 560:in lämnas kvar i bilen (den sågen en av testarna normalt körde med).
Det är lite intressant då 560 är en såg som används mest av proffsen som jobbar dagligen. Kan det vara så att de hela tiden flyttar upp effektiviteten uppåt på bekostnad av sitt större syskon?

Rek pris: xp 8900kr, xpg 9800kr

Uppdatering 19 jan, 13:30:

Nu har vi en video klar från gårdagens presentation ute i skogen. Jag fick tag i en riktig legend i motorsågsvärlden, Lasse Strandell och intervjuade honom om den nya sågen. Med i videon är också när Torbjörn kör lite cookie-cutting, Husqvarnas egna demo som ska visa på hur mycket bättre skärkapacitet Mark II har samt några häftiga närbilder på en isärplockad såg. Hoppas det finns saker att diskutera vidare i genom videon, det är bara att skriva på här i tråden.

. :shock: oj..undrar om inte kedjan var felvänd i kvistningssekvensen.. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).