Motorsåg och handhållet

Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

142 inlägg 51262 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32964Jag hyser samma tankebanor som M-Chief.

Obligatoriskt körkort: Nej
Frivilligt motorsågsutbildning: Ja

En timkurs ska i bästa fall vara en "merit", ute på den öppna arbetsmarknaden - inte ett krav/bevis som avgör om jag är kompetent eller ej att utföra jobb mot företag eller kund.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
nässjömåla skrev:Det blir väldigt många åsikter som går åt olika håll nu..... För min del är det så här:
Om jag skall anlita en huggare måste det vara en som vet vad den gör. Om den är självlärd eller har gått i skola är för mig ovesäntligt. Det viktiga är att vederbärande kan sina saker samt utför dem säkert och effektivt.

Jag måste även se till att ha en handlingsplan för en eventuell olycka. Och det är här som kortet kommer in. Har min huggare kortet så uppfyller personen förmodligen lagens krav på utbildning. Och härmed blir det lättare med försäkringar osv om olyckan skulle vara framme.

Sedan kan jag hålla med om att det blir en väldans massa kort osv att förnya varav endel är helt verlighetsfrämmande.

Men "better safe than sorry"!

Du snuddar vi en intressant apekt här, Nässjömåla, och det är arbetsgivaransvaret.
Min fulla övertygelse med dessa certifieringskurser är att arbetsgivaren här ser en möjlighet att skjuta över en del av det ansvaret på den enskilt anställde vid ev arbetsplatsolycka.
En olycka som alltså beror på slarv från den anställde, bör ju inte förekomma, när vederbörande har en plastbit i fickan som intygar att han gått en kurs för att undvika liknande situationer,,, eller hur?.

Smart!, utstuderat!,,, men det håller man ju naturligtvis tyst om bland kursledare och företagsrepresentanter.

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32968Jag har funderat mycket på detta de senaste dagarna. Och det finns som jag ser det inte något riktigt bra upplägg idag. Jag har själv haft endel konflikter med säkerskog, men de är svåra att påverka. Jag håller med om att en frivillig utbildning är det bästa. Men formen för den behöver utvecklas till något mer genomtänkt. Här har vi tilllsammans samlat en massa tankar kring problemet. Det skulle vara intressant om vi gemensamt kunde samla våra olika synsätt/erfarenheter till en tråd som man kan ta med sig till säkerskog och tala om att vi är faktiskt ganska många som vill få till en ändring/förbättring av den utbildning som finns. Går det att genomföra en sådan sak med tankar i punktform här på forumet? Kan isf någon moderator sätta upp något lämpligt att samlas under? Eller är det bara jag som svamlar i vanlig ordning?????

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32973Det borde nog gå.

Det har gjorts liknande grejer på andra forum o ger lite mer kraft än om en enskild kommer med kritik.

Det enklaste är att bara köra på o sen samanställa en artickel som läggs upp i låst tråd, vilken sen rättas o kompletteras till det inte blir bättre.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
nässjömåla skrev:Jag har funderat mycket på detta de senaste dagarna. Och det finns som jag ser det inte något riktigt bra upplägg idag. Jag har själv haft endel konflikter med säkerskog, men de är svåra att påverka. Jag håller med om att en frivillig utbildning är det bästa. Men formen för den behöver utvecklas till något mer genomtänkt. Här har vi tilllsammans samlat en massa tankar kring problemet. Det skulle vara intressant om vi gemensamt kunde samla våra olika synsätt/erfarenheter till en tråd som man kan ta med sig till säkerskog och tala om att vi är faktiskt ganska många som vill få till en ändring/förbättring av den utbildning som finns. Går det att genomföra en sådan sak med tankar i punktform här på forumet? Kan isf någon moderator sätta upp något lämpligt att samlas under? Eller är det bara jag som svamlar i vanlig ordning?????

äntligen nu bötrjar vi att komma någonstans nu är det bara att försöka på verka säker skog att ta åt sig av kritiken med tanke när man ser högsta hönset med handen i kakburken
så börde det inte vara så svårt att få ändringar tillstånd
för då kan man börja ifrågasätta saker och ting och kanse göra om inehållet så det passar alla inklusive dom som håller på profisionelt
och där skulle man nog skippa A delen då den inte tillför något till den som har det som yrke .

Användarvisningsbild
Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mange skrev:
Det ena utesluter ju inte det andra utan som jag förstår det kompletterar.
De som går skogs skola har väl kort när de går ut, eller?

Jo, alla (förutsätter jag) Naturbruksgymnasier med skogsinriktning och även många med jordbruksinriktning ger sina elever möjlighet att ta körkortet. De flesta klarar det. Undervisningen har inte ändrats så mycket men lite. Det har anpassats till körkortet. Detta är bra så alla lärare och alla skolor lär ut på samma sätt.

(En upplysning är att "skogsskolor" och skogsbruksskolor försvann för 15 år sedan. De heter numera Naturbruksgymnasier.)

Jag har inte mött någon med nytt körkort som trott att de är lika kunniga som erfarna skogsarbetare. Det är ju självklart att man inte tror det. Lika lite som skogsarbetare som presis slutat skolan tror att de kan lika mycket som gamla rävar.

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

#53536bumpar tråden
Var det någon som såg farlig fritid i går .

Användarvisningsbild

buster67  
knaggen skrev:bumpar tråden

När gikk det? hvilken kanal och tid ?? jag har tittat på det förr och vil gärna titta på det om det har börjat på nytt :smile:

buster67 skrev:

När gikk det? hvilken kanal och tid ?? jag har tittat på det förr och vil gärna titta på det om det har börjat på nytt :smile:

svt 24 igår klockan 20.00
och det som jag såg där då kan dom lägga ner säkerskog det är det värsta jag har sett utav en som är så jävla insyltad i säkerskog om man inte kan följa egna riktlinjer på hur man sakll göra så kan man lika bra ???
sen finns det mera skrämande exempel på deras hemsida .

Användarvisningsbild

buster67  
knaggen skrev:
buster67 skrev:

svt 24 igår klockan 20.00
och det som jag såg där då kan dom lägga ner säkerskog det är det värsta jag har sett utav en som är så jävla insyltad i säkerskog om man inte kan följa egna riktlinjer på hur man sakll göra så kan man lika bra ???
sen finns det mera skrämande exempel på deras hemsida .

Ok tack da skal jag se nesta helg :)

Staväng  
#53577Det var en förbannat lång tråd det här. har inte orkat läsa igenom alla inlägg för att se om mina ideer redan är framförda.

Att helt styvnackat säga nej till utbildning och vidareutbildning låter otroligt mossigt och konservativt. Det skulle väl vara mycket mera intressant att disskutera formerna och innehållet i utbildningarna. Vi borde nog alla vara lite ödmjuka och erkänna att vi har mer att lära. Även (och i bland speciellt) de lite äldre.
En viktig faktor med utbildningar och certifieringar är att vi kanske kan höja statusen på yrket. Motormanuellt skogsarbete ses ganska mycket som ett lågkvalificerat yrke som som knappast lockar till sig några större mängder nya utövare. Lönerna ska vi väl knappast prata om.
Vad gäller att ett cert skulle ge folk någon slags falsk säkerhet och skicka ut mindre kvalificerade mäniskor med motorsåg så måste jag säga att det är ett ganska dumt argument. Utbildning har nästan aldrig gjort någon dummare och vi borde väl alla gemensamt inom branshen försöka gallra bort de som är olämpliga och se till att de som kan utföra jobben med kvalitet faktiskt får jobben och kan ta betalt för dem.
Kanske borde vi jobba mer för någon slags kvalitetssäkring. Gällande både säkerhet, kvalitet, miljökunnande och oxå för att kunna förhindra att billig outbildad arbetskraft kommer och dumpar våra löner. Facket har ju gjort sina försök men skjuter ganska vilt omkring sig och lyckas skadskjuta många seriösa småföretagare på kuppen.

Axl  
#53579Om du går in på URs hemsida kan du se hela programmet igen hur många gånger du vill!

Staväng skrev:Det var en förbannat lång tråd det här. har inte orkat läsa igenom alla inlägg för att se om mina ideer redan är framförda.

Att helt styvnackat säga nej till utbildning och vidareutbildning låter otroligt mossigt och konservativt. Det skulle väl vara mycket mera intressant att disskutera formerna och innehållet i utbildningarna. Vi borde nog alla vara lite ödmjuka och erkänna att vi har mer att lära. Även (och i bland speciellt) de lite äldre.
En viktig faktor med utbildningar och certifieringar är att vi kanske kan höja statusen på yrket. Motormanuellt skogsarbete ses ganska mycket som ett lågkvalificerat yrke som som knappast lockar till sig några större mängder nya utövare. Lönerna ska vi väl knappast prata om.
Vad gäller att ett cert skulle ge folk någon slags falsk säkerhet och skicka ut mindre kvalificerade mäniskor med motorsåg så måste jag säga att det är ett ganska dumt argument. Utbildning har nästan aldrig gjort någon dummare och vi borde väl alla gemensamt inom branshen försöka gallra bort de som är olämpliga och se till att de som kan utföra jobben med kvalitet faktiskt får jobben och kan ta betalt för dem.
Kanske borde vi jobba mer för någon slags kvalitetssäkring. Gällande både säkerhet, kvalitet, miljökunnande och oxå för att kunna förhindra att billig outbildad arbetskraft kommer och dumpar våra löner. Facket har ju gjort sina försök men skjuter ganska vilt omkring sig och lyckas skadskjuta många seriösa småföretagare på kuppen.

Det säkerskog håller på med är ingen kvalitets certifiering utan en ren säkerhetskurs.
och det är här det blir fel för den som klarar en kurs men som inte har en yrkeserfarenhet kan begå hur många fel som helst.

Staväng  
knaggen skrev:Det säkerskog håller på med är ingen kvalitets certifiering utan en ren säkerhetskurs.
och det är här det blir fel för den som klarar en kurs men som inte har en yrkeserfarenhet kan begå hur många fel som helst.

Håller absolut med dig där. Det blev flera tankar på en gång från min sida.
Diskussionen blir lite konstig när vi kommer fram till att en kurs i säkert arbete gör att inkompetent folk kommer ut i skogen,det är ju precis som du säger bara en kurs i säker hantering av sågen, och en grundkurs dessutom.
Därför menar jag att det kanske finns behov av andra kvalitetsmarkörer. Många här sitter på en himmla massa kunskaper, så det är kanske inte alltid utbildningar som behövs utan någon form av kunskapsverifiering. Skogsnäringen är trots allt en av sveriges största exportörer, det vore väl inte så konstigt om även vi jobbade med vidareutbildning ibland.

Och där märker jag att jag kanske har glidit lite ifrån ämnet och kanske bör starta en ny tråd.

Staväng skrev:
knaggen skrev:Det säkerskog håller på med är ingen kvalitets certifiering utan en ren säkerhetskurs.

Håller absolut med dig där. Det blev flera tankar på en gång från min sida.
Diskussionen blir lite konstig när vi kommer fram till att en kurs i säkert arbete gör att inkompetent folk kommer ut i skogen,det är ju precis som du säger bara en kurs i säker hantering av sågen, och en grundkurs dessutom.
Därför menar jag att det kanske finns behov av andra kvalitetsmarkörer. Många här sitter på en himmla massa kunskaper, så det är kanske inte alltid utbildningar som behövs utan någon form av kunskapsverifiering. Skogsnäringen är trots allt en av sveriges största exportörer, det vore väl inte så konstigt om även vi jobbade med vidareutbildning ibland.

Och där märker jag att jag kanske har glidit lite ifrån ämnet och kanske bör starta en ny tråd.

Man kan bara se på detta hur fel allt kan bli http://www.sakerskog.se/images/rekommen ... 090226.pdf
och då börjar jag att fundera i andra banor som att säker skog är ett tungrutt instans som inte vill göra det lättare utan svårare för arbetstagaren men så blir det när det är en massa skrivbords skogs arbetare som skall bestämma och bara för det så skall jag häkla han som har handen i sylt burken vid säkerskog i morgon för den fina filmen som svt 24 visade i går

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).