tis 05 aug 2008, 11:39#32965nässjömåla skrev:Det blir väldigt många åsikter som går åt olika håll nu..... För min del är det så här:
Om jag skall anlita en huggare måste det vara en som vet vad den gör. Om den är självlärd eller har gått i skola är för mig ovesäntligt. Det viktiga är att vederbärande kan sina saker samt utför dem säkert och effektivt.
Jag måste även se till att ha en handlingsplan för en eventuell olycka. Och det är här som kortet kommer in. Har min huggare kortet så uppfyller personen förmodligen lagens krav på utbildning. Och härmed blir det lättare med försäkringar osv om olyckan skulle vara framme.
Sedan kan jag hålla med om att det blir en väldans massa kort osv att förnya varav endel är helt verlighetsfrämmande.
Men "better safe than sorry"!
Du snuddar vi en intressant apekt här, Nässjömåla, och det är arbetsgivaransvaret.
Min fulla övertygelse med dessa certifieringskurser är att arbetsgivaren här ser en möjlighet att skjuta över en del av det ansvaret på den enskilt anställde vid ev arbetsplatsolycka.
En olycka som alltså beror på slarv från den anställde, bör ju inte förekomma, när vederbörande har en plastbit i fickan som intygar att han gått en kurs för att undvika liknande situationer,,, eller hur?.
Smart!, utstuderat!,,, men det håller man ju naturligtvis tyst om bland kursledare och företagsrepresentanter.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.