Motorsåg och handhållet

Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

275 inlägg 57593 visningar 32 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

jannee  
#434495Inte många förundrat att ha konsten att nyttja de översta 800 varven :mrgreen:
Slitaget ökar med varvet = högre varv kortare livslängd.
Det är vridmoment man nyttjar när man fäller, varvet kan var till hjälp vid kvistningen = hög kedjehastighet = man sågar av benet även om man har skyddsbyxor på :grin: .

Husqvarna motorsågar

Hema  
Husqvarna1 skrev:Så dom är ungefär lika tunga
då är 562 starkare och varvar mer
Är inte den bättre då

Om en dumper har 2000hk är den bättre än skottkärra? Beror vad du ska anvönda den till.

Användarvisningsbild

Husqvarna1  
#434504det har du rätt i

TS

röjar kalle  
#434523Nu har jag vägt 2159 den väger 8 kg med 18 tums svärd med 0.325 kedja.

röjar kalle  
Hema skrev:
Är inte den bättre då

Om en dumper har 2000hk är den bättre än skottkärra? Beror vad du ska anvönda den till.

Kör hellre dumper än går bakom en skottkärra. :grin:

Användarvisningsbild

bm555  
#434535Husqvarna 562 är inte en såg för en som inte har varit så mycket i skogen. En sån såg köper man när man har varit i skogen ett par år och blivit mer rutinerad. Köp en Stihl ms201 och börja jobba med. Du kommer förstå vad jag menar när du har börjat i skogen.

röjar kalle  
bm555 skrev:Husqvarna 562 är inte en såg för en som inte har varit så mycket i skogen. En sån såg köper man när man har varit i skogen ett par år och blivit mer rutinerad. Köp en Stihl ms201 och börja jobba med. Du kommer förstå vad jag menar när du har börjat i skogen.

Har man en stihl 201 åker man inte till skogen överhuvudtaget man håller till i rosrabatterna. :mrgreen:

Amatörhuggare 62  
1485886043_20170127_154853.jpg
Har vart i skogen snart 37 år.
Bytt från Stihl 200 .
T Husqvarna. :lol:

Användarvisningsbild

Peteflamingstar  
Är inte den bättre då

Tar du en 560 utan handtagsvärme är den väl snarlika i vikt som 555 men 562 har ytterligare något hekto. Vad är "bättre"? Har man nytta och kunskap till använda en mer trimmad såg, så visst. Men handlar det bara om att ha värsta grejerna hela tiden, då får väl fåfängan kosta. Jag är övertygad om att en 545 eller 555 räcker gott och väl, det är väldigt bra sågar som fungerar i yrkesbruk, det är jag bevis på.

Användarvisningsbild

Mats_Orberga  
#434589Får jag fråga varför du snöat in på just 562 och inte 560? Den största skillnaden mellan dessa är att 562 har stort svärdfäste. Det betyder att du inte kommer att kunna låna extra svärd och kedja av någon kompis när det kniper. Jag skulle gissa på att minst 99% av alla sågar i Sverige har litet husqvarnafäste, iaf de som faktiskt används i skogen.

Användarvisningsbild

Husqvarna1  
röjar kalle skrev:Nu har jag vägt 2159 den väger 8 kg med 18 tums svärd med 0.325 kedja.

Tack för att du vägde sågen

TS
Användarvisningsbild

Husqvarna1  
#434629Är inte det svärden med stora fästet hållbarare och då får jag 3/8 kedja och den är väll effektivare
Plus att jag fick köpa 562xpg billigare än en 560xp

TS

röjar kalle  
#434637Det är väl en husqvarna som står på önskelistan åk in till ÅF och be att få känna på sågarna med svärd och kedja.Då kan du känna hur dom ligger i handen i mot varandra 550-560-562 då köper du den som du tycker ligger bra i handen du kommer att välja den som du blir bekväm med.Den köper du ingen ide" att lyssna på dom här råden du får här du blir bara vilsen.

Användarvisningsbild

MartinH  
#434650Jag tycker är du sugen på 562:an så KÖP! Du blir säkert inte besviken. Har en 372:a den är grym kan jag säga. Använder den till alla stora träd. Efter ett tag blir man "ett" med den sågen också.

Annars är det väl bara att börja styrketräna och åka skidor :grin: .

Med vänlig hälsning!

MartinH

Användarvisningsbild

Husqvarna1  
#434652Ska och köpa såg på fredag eller mondag hur långt svärd rekommenderar ni dom i affären tyckte 18" men skulle jätte gärna ha några mer åsikter

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).