Motorsåg och handhållet

11" svärd på en 50cc såg?

124 inlägg 40048 visningar 25 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753865Det är rätt sällan det inte räcker med 13" i klen gallring..
KLEN Gallring!

Ska det behövas 20" eller större blir det oftast mer kostnadseffektivt med större såg.
Har sett alltför många överbelastade småsåg genom åren.

Det är bökigare o kvista undersida med längre svärd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

anersimyra  
Alex Strömberg skrev:
anersimyra skrev:Kubik och långsvärdssjukan härjar i landet och smittan kommer från USA..🤒😛Faktum kvarstår att med en 13” utrustning så fäller och upparbetar vi professionella skogsarbetare ett träd med diametern 75 cm i fällskäret betydligt snabbare och smidigare än de som tramsar omkring med en såg på plus 50cc och med en skärutrustning på minimum 18” och uppåt.. 🤣

Hört från väldigt väldigt många i butiken som kallar 261or och 550 små sågar så finns nog nån anledning till att större sågar börjar bli vanligare.

Förmodligen för de går fortare med en såg såg orkar 🤔

550 och 261 är små sågar men faktum kvarstår att utrustade med en 15” skärutrustning så fäller man ledigt träd upp till drygt den dubbla svärdslängden vilket då betyder ett träd som börjar närma sig diametern där det krävs samråd med länstyrelsen för att fällningen eventuellt kan tillåtas och den diametern är 100 cm. Manuellarbetare i mellan och norra delarna av landet klarade sig med 13” på sågar i + 40cc segmentet under hela manuellarbetareran i allt från klen gallring och upp till slutavverkning i skogar med betydligt längre omloppstid än vad som är fallet i dag. Behovet av större sågar med längre skärutrustning inom skogsbruket har alltså minskat. Tänkvärt är att man med en 550 mk2 och en 15” utrustning utför fällmomentet precis lika snabbt som med en större såg med en 30” utrustning men att den vidare upparbetningen går mångfalt snabbare med den mindre sågen med en kortare skärutrustning. Under de snart 50 år som jag varit verksam som professionell huggare så har jag vid mycket få tillfällen haft behov av längre skärutrustning än 15.” Undantaget är förstås träd med en diameter väl över metern som svårligen kan fällas och kapas från två håll. Rådet är alltså att hålla sig till så lätt och kort utrustning som möjligt vilket i hög grad underlättar det dagliga arbetet. Huggare i södra delen av landet som hugger grovt löv arbetar förstås med fördel med snäppet större sågar och något lite längre skärutrustning..🙂👍

tallen100  
#753875Det är konstigt,
det ska jagas gram hit och dit och allt ska vara så lätt som möjligt.
Men att släpa på sågar mellan 60 och 80cc med 20" svärd i gallring, det är inga problem... 🤣 😅🐫

Användarvisningsbild

anersimyra  
1648367333_6a799c31-3811-4891-8020-92f54cc0ce6a.jpeg
tallen100 skrev:Det är konstigt,
Men att släpa på sågar mellan 60 och 80cc med 20" svärd i gallring, det är inga problem... 🤣 😅🐫

Helt rätt..😃 å andra sidan är det ju inte fel med ett par 80cc sågar i ”stallet.”..😛

Användarvisningsbild

johan eriksson  
#753893Rätt såg till rätt arbete 👍
I min värld är en 50cc såg ungefär som en traktorgrävare, går att ha till de flesta jobb men är egentligen oduglig till allt 😉

Användarvisningsbild

Williamm  
#753897Här så kör jag 52cc och 15" svärd som aleround såg. Och den skulle klara allt.
Det är lagom till det mesta. Och i grovkvistig tall så gillar jag att kvista med 15" Jag har inte gjort klengalring än med då skulle jag inte köra 15" utan 13" eller kortare.
Och i bland så är det en fällsåg med 20" och 50cc 15" kvistsåg. Men jag skulle kunna fålla det också med 15", men lite kul ska man ju ha.
Jag skulle kunna ta allt jag stött på hittills med 13" Det ska jag testa. Men först när jag har en 45cc i gång.

tallen100  
anersimyra skrev:

Helt rätt..😃 å andra sidan är det ju inte fel med ett par 80cc sågar i ”stallet.”..😛

ju fler desto bättre 😀 👍

Användarvisningsbild

hva555  
johan eriksson skrev:Rätt såg till rätt arbete 👍
I min värld är en 50cc såg ungefär som en traktorgrävare, går att ha till de flesta jobb men är egentligen oduglig till allt 😉

Traktorgrävare oduglig? Då har du fel maskin 😀

Användarvisningsbild

hva555  

Eller kan du inte sköta den 😀 😀 😀 😀

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:

ju fler desto bättre 😀 👍

Japp, och just i detta nu är min 44 practica på väg till mellansel för att få smaka lite slipstift och när den är klar blir det till att ”piska pungen” på 444:an och Dolmar 46:an.. 😀

fri  

Är det skit bakom spakarna hjälper det inte vad man har för grejor.
Det har hänt att jag fällt med en gammal Hq238 om 550an inte varit i skick, med 13" på klarar jag det mesta jag behöver utom att kubba grov ved.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
hva555 skrev:

Traktorgrävare oduglig? Då har du fel maskin 😀

Nej, fel förare :D :D

Användarvisningsbild

Fredrik320  
#753934Jag körde manuell slutaverkning i vintras med en 50cc + 16" och 43cc + 13". De allra största träden var 80cm i fällskäret, 16" räckte precis till för att inte behöva göra instick mitt i fällskäret, jag gillar inte sånt lekande. Apteringen är även mycket roligare med lite längre svärd. Först kvistar jag hela trädet med den mindre sågen för att se eventuella krokar och sedan apterar jag med den större sågen. 13" är riktigt smidigt och kul att kvista med, inga problem med lite mindre såg då man håller kedjan riktigt vass och kör man 6 dagar i veckan känns det väldigt skönt med lättare såg där det går.

Hepo  
#753940Hej hemma kör jag 254 15 tum 238 13 tum 266 20tum har fler också man kommer långt med 15tum sen om man ha 18 tum så är det bättre med en 560 än 550 mindre belastning på sågen då, jag skulle ha kört så om jag köpte ny såg.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753991Ja jädrar vad diskussionen drog iväg denna helgen när jag hade forum-paus p.g.a. arbete hemma. Som vanligt verkar det som man hittar skiljelinjen mellan de som drabbats av långsvärdssjukan och de som håller sig fortsatt nyktra, konstigt nog verkar immuniteten mot långsvärdssjukan öka med ökad erfarenhet. Det erfarna gänget fattar att träd ska upp i vettig arbetshöjd medans de långsvärdesjuka går raklånga och kvistar med svärdspetsen på backen, de erfarna har förstått att fällningsmomentet är ett tidsmässigt försumbart inslag i en gallring och att kvistning är momentet där tidsbesparingen är störst, de erfarna har fattat att kastrisk är ett problem som tröttar när man hugger hela dagar.

När det kommer till detta med proffssåg så ska den ha värme, det är inte ens en diskutabel fråga. Hugger man en årsved under torra dagar i mars och april så behöver man ingen proffssåg och då kan man välja bort värmen.
Lättaste såg med värme som jag kan hitta hos mina lokala handlare är Stihl 241, den är 3hg lättare än vad jag nu hugger med. 550 väger in på 5kg och 261 på 5,1, alltså lika mycket som den jag har. Därmed kan vi släppa diskussionen om lättare och smidigare såg. Hva 242 är bäst i klassen fortfarande men jag är inte pigg på att hålla igång en 30år gammal såg.

TS
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).