mån 28 mar 2022, 08:40#753991Ja jädrar vad diskussionen drog iväg denna helgen när jag hade forum-paus p.g.a. arbete hemma. Som vanligt verkar det som man hittar skiljelinjen mellan de som drabbats av långsvärdssjukan och de som håller sig fortsatt nyktra, konstigt nog verkar immuniteten mot långsvärdssjukan öka med ökad erfarenhet. Det erfarna gänget fattar att träd ska upp i vettig arbetshöjd medans de långsvärdesjuka går raklånga och kvistar med svärdspetsen på backen, de erfarna har förstått att fällningsmomentet är ett tidsmässigt försumbart inslag i en gallring och att kvistning är momentet där tidsbesparingen är störst, de erfarna har fattat att kastrisk är ett problem som tröttar när man hugger hela dagar.
När det kommer till detta med proffssåg så ska den ha värme, det är inte ens en diskutabel fråga. Hugger man en årsved under torra dagar i mars och april så behöver man ingen proffssåg och då kan man välja bort värmen.
Lättaste såg med värme som jag kan hitta hos mina lokala handlare är Stihl 241, den är 3hg lättare än vad jag nu hugger med. 550 väger in på 5kg och 261 på 5,1, alltså lika mycket som den jag har. Därmed kan vi släppa diskussionen om lättare och smidigare såg. Hva 242 är bäst i klassen fortfarande men jag är inte pigg på att hålla igång en 30år gammal såg.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor