ARTIKEL  

Motorsåg och handhållet

Husqvarna 540XP MKIII - första testet (video)

95 inlägg 36822 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540XP MKIII - första testet (video)

HannuRöj  
can skrev:Har fått tips om og prøva Oregon speedcut nano, den er .325 mini deling.

😀 Den är tydligen exakt samma kedja som X-Cut SP21G, vilket även kallas för X-Precision SP21G.

Husqvarna motorsågar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894460Nei ikkje heilt, det er Oregon sitt svar på Husqvarna si kjeda eventuelt Husqvarna sitt svar på Oregon si kjeda. Er nok ganske like då men er muligens forskjell med tanke på skjærekapasitet og sånt.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#894464Aha. Men nu får vi se om det blir småskalig test av boda alternativ. 👍

Jag tycker Oregonkedja VXL skär utmärkt och är lika bra som X-Cut men lite billigare.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1758649339_img_7070.jpg
1758649339_img_7069.jpg
. Oregon och Husqvarna har ju haft ett tätt samarbete kring kedjor i många decennier. Är Husqvarnas kedja inte tillverkad av oregon så ska jag äta upp min huggarhjälm..😂

aho  
#894470Vad hände med kedjefabriken som Husqvarna byggde i Huskvarna för cirka 10 år sedan?

Användarvisningsbild

anersimyra  
aho skrev:Vad hände med kedjefabriken som Husqvarna byggde i Huskvarna för cirka 10 år sedan?

Den producerar kedjor på löpande band..🙂 men just den lilla ”trädgårdskedjan” är jag övertygad om att Oregon tillverkar åt Husqvarna.

#894927No har eg brukt kjeda meir, altså Husqvarna varianten då, har ikkje merka noko problem enda då iverfall men er vel ikkje halvfilt enda. Tvert imot fungerer heilt fint med veldig bra skjærekapasitet men får jo sjå då. Bank i bordet. Husqvarna 540 saga er og hissig og god.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
can skrev:No har eg brukt kjeda meir, altså Husqvarna varianten då, har ikkje merka noko problem enda då iverfall men er vel ikkje halvfilt enda. Tvert imot fungerer heilt fint med veldig bra skjærekapasitet men får jo sjå då. Bank i bordet. Husqvarna 540 saga er og hissig og god.

👍 Hur står den sig mot ms 201? Själv tycker jag ms 241 tar 201an i allt,förutom rapphet.Märks väl vid till exempel riktskär och kanske nån grövre kvist.Där sackar 201 jmf med 241.

#894945Tja er vel mykje likt, muligens litt kjappare 540 saga. Kjedestramminga på sistnevnte synes eg ikkje er særlig bra sjølv med oppgradert sidecover. Jobbar fortare med Husqvarna saga rett og slett pga at sålangt iverfall er kjeda bedre enn picco kjeda som 201 kjem med. Går vistnok Ann og få eit kit frå Oregon slik at ein kan kjøra speedcut nano på 201 då. Eg får prøva Husqvarna sagå meir og sjå kva eg synes då.

Användarvisningsbild

kjetilroeste  
1761312230_skjermbilde_2025-10-24_kl._15.19.56.jpg

Nå kommer det clutchtrommel med løs rims så man kan bruke vanlig .325 på 540mk3. Det gledes! Leveringsdato om ca en mnd.
Den .325 mini varianten til HQ tåler INGENTING. Riktignok skjærer den godt. Heller en sp33 enn en sp21 for vår del.

Användarvisningsbild

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
kjetilroeste skrev:
1761312230_skjermbilde_2025-10-24_kl._15.19.56.jpg

Nå kommer det clutchtrommel med løs rims så man kan bruke vanlig .325 på 540mk3. Det gledes! Leveringsdato om ca en mnd.
Den .325 mini varianten til HQ tåler INGENTING. Riktignok skjærer den godt. Heller en sp33 enn en sp21 for vår del.

Har beställt en såg med det drevet nu när det var kampanj, ska komma om någon vecka enlig säljaren😀

#897061Har ikkje bestillingsnummer på tilhøyrande sverd og vel?

Användarvisningsbild

skogjussi  
#897063Vad håller Husqvarna på med? Har ni koll på vad en förgasare till 540xp kostar? Vad jag sett kostar den 300€ + programmering. Ska man ännu betala för instalation är man garanterat över 400€. Och man får inte köpa många reservdelar till förgasaren heller. Endast membran och nål
Senast redigerad av skogjussi tis 28 okt 2025, 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

anersimyra  
skogjussi skrev:Vad håller Husqvarna på med? Har ni koll på vad en förgasare till 540xp kostar? Vad jag sett kostar den 300€ + programmering. Ska man ännu betatla för instalation är man garanterat över 400€. Och man får inte köpa många reservdelar till förgasaren heller. Endast membran och nål

Jag ”ruttnade på” återförsäljare med verkstadspersonal som uppenbarligen inte hade tillräckliga kunskaper och utrustning för att felsöka min 550 mk2 och 540 batterisågen. Kostnaden för felsökning och åtgärd skulle kosta som en bättre begagnad såg i proffsklassen. Utöver detta så skulle jag få betala de delar som de beställt utifrån vad de gissat kunde vara orsak till felet..🤬 det var frågan om komponenter som varje seriös verkstad borde ha för att kunna genomföra en korrekt felsökning! Jag sålde bägge sågarna billigt till en kamrat som via en vän fick dem uppdaterade för en rimlig summa efter byte av förgasaren och styrenheten på batterisågen. Därefter köpte jag mig en Echo 501:a, och även en ny batterisåg då jag stod där med laddare och batterier för närmare 20.000:-..🤬🤬🤬

Användarvisningsbild

skogjussi  
#897078Låter som mycket inkompetent service personal

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).