Motorsåg och handhållet

Köp av HVA proffsåg

250 inlägg 87374 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
th skrev:Jag köpte ju sågen i somras och har inte hunnit köra så mycket ännu, i januari blir det timmerskogen igen och då får den bekänna färg.

Hårdare gummi tror jag inte hjälper, det känns ganska hårt redan nu. Synd att man inte har en shoremätare. Har för mig att gummi på sågar brukar ligga runt 30 - 40 och om man hittar något sådant som är lite större så att det inte glappar.

Tittade lite på den gamla 242:an och där är det inget glapp i motsvarande gummi.

30-40 SHORE A är relativt mjukt.
Frågan kvarstår dock,,, är det här ett vedertaget problem just på 346?, eller är det samma sak på tex 353-357, osv?.
Med hjälp av reservdelsnummer så borde det ju gå att jämföra alt byta gummielement på mellan sågmodellerna så att den slipper hoppa omkring som en skadskjuten kråka på tomgång.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2905Har för mig att det var 40 Shore i gummina på min gamla P49. Mjuka långslagiga gummin och två stag som förband bågen med bakhandtaget gav redan på 70-talet vibrationsnivåer i klass med dagens sågar.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2908skillnad på 353 tac och 353g e-tech tac, ja att det är handtagsvärme vet jag men vad gör e-tech? äre e-tech som är katalysatorn lr va de hette??

hur mycket sämre mår/blir sågen av e-tech?? jag fundera på å ta den för å få handtagsvärmen..? för 353an finns väll inte med handtagsvärme utan e-tech?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2909Jim köp 353:an du kommer att bli nöjd, du behöver inte oroa dig för att det är Etech på den (cat-ljuddämpare) dom funkar bra i alla fall !!!
Vissa av oss här är lite extrema när det gäller sågar och blir irriterade över saker som inte spelar så stor roll igentligen, så ta du och köp sågen !!!!

Användarvisningsbild
#2910okej! hehe :)

Användarvisningsbild
#2911blir nog en 353g e-tech med tac, bara för att få handtagsvärme, kostar ca 900kr mer än den utan handtagsvärme å tac, men jag kommer säkert sakna handtagsvärmen om jag inte väljer det nu...

Användarvisningsbild
#2917DET BLEV EN 346 XPG/E!

Var in hos vår lokala HVA åf och "bröt/bände/körde/frågade/prutade" och så slog jag till.
Det ska göra sågen "leveransklar", till i morgon fm, så till veckoslutet får jag köra sprajtans ny såg.

:lol: Härligt! :lol:

TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2919Fick du något bra pris på den nu då??
Ska du ha sågen till allt möjligt eller har du även en annan såg som ska användas??

Användarvisningsbild
Ferguson skrev:Fick du något bra pris på den nu då??
Ska du ha sågen till allt möjligt eller har du även en annan såg som ska användas??

Det blir hela registret med 46án, alltså från vedhuggning upp till gallring (primärt), och en viss del slutavverkning.
Min relativt nya 55á får bli reservsåg med ett längre svärd (16"), och 44án ska servas upp och därefter penisoneras,,,för gott.

Slutpriset blev 7100:- här hos vår lokala HVA återförsäljare att jämföras med SIBROS 6970:- men då tillkommer frakt.

TS
Användarvisningsbild
#2922Någon som vet mera exakt när gummielementen mellan bakre handtag och sågkroppen blev utbytta mot stålfjädrande dito på 346?.
Tyckte att den här kändes avsevärt "styvare". än de jag har provat tidigare.

TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2926Ingen aning när, men bra att de blev!

Jag tror du kommer att vara nöjd med detta!
55an kommer att tjäna dig länge om du sköter den.

Behöver du nåt till 44:an så hör av dig. Jag har nog det mesta i beg delar... :wink:

Användarvisningsbild
Mangelu  
#2927Gratulerar till ett bra val !!! tror inte att du blir besviken.
Jag har en 346:a som har några år på nacken och den har stålfjädrar. Jag vet inte hur många år modellen har funnits men en gissning är att det alltid har suttit stålfjädrar på den modellen. Förmodligen har jag fel...

Slutligen en stilla fråga... Vettet/BD län var är det ???

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2928Jim!
Kanske tråkigt, men borde det inte vara läge att vänta tills du hunnit provköra ett antal modeller? Med tanke på var du utbildar dig så torde möjligheter till provkörningar dyka upp lite nu å då.

BD är norrbotten. Vettet har de flesta lite svårt att hitta ibland..

/Nisse

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangelu skrev:Gratulerar till ett bra val !!! tror inte att du blir besviken.
Jag har en 346:a som har några år på nacken och den har stålfjädrar. Jag vet inte hur många år modellen har funnits men en gissning är att det alltid har suttit stålfjädrar på den modellen. Förmodligen har jag fel...

nix du har rätt har på jobbet sågar från 01 och dom har stålfjädrar
har även sågar från 06 och dem har ochså stålfjädrar

Användarvisningsbild
Mangelu skrev:Gratulerar till ett bra val !!! tror inte att du blir besviken.

Tack för det, och till alla er som lagt in era åsikter/synpunkter i frågan.

Ja, jag tror att 346 är en bra "mellanklassproffssåg" som lämpar sig väl för mitt ändamål.
Vad jag uppskattade med 44án var "ettrigheten" och varvtalsregistret främst vid kvistning/upparbetning och där verkar 346 ligga ungefär likvärdigt.
Nackdelen kan väl vara att den inte orkar med vid riktigt grov slutavv och därför ett 16" svärd på 55án vid exvis fällning.
Varför?, jo, jag upplever att den har ett bättre "bottenvrid" fast den å andra sidan inte varvar fullt så mycket/är tyngre, osv.

Jag kan ha fel här, men det får jag utvärdera efter hand.

Gällande stålfjädringen så var jag nästan säker på att tidiga 346 hade hade något annat, men där ser man.
Säljaren på HVA tyckte att samtliga mod i den klassen uppförde sig ungefär likvärdig på tomg, men antingen det, eller så fick
man leva med mer eller mindre vibrationer i någon annan del av varvtalsregistrer.
-06 346 har däremot genomgått vissa förändringar, men på frågan om det gällde "hårdare" fjädrar visste han inte.
Som sagt, så tyckte jag att den var betydligt "styvare" än de jag provat tidigare.
Kan kanske bero på att demosågen var ny? :roll: .

"Vettet", det ligger strax norr om "Snipp-Snapp-Snorum, Hej - Basilorum" i AC län.
Nej, skämt åsido, det är väl undertecknad som är "från vettet", ibland :lol: (det var oxå ett skämt).
Snipp snapp och de andra ortsnamnen som jag räknat upp, de existerar däremot.
Finns en by som heter "Mensträsk" oxå, men där kan det väl f-n bara bo kvinns?,,,, eller?. :roll: :wink: :lol:
Senast redigerad av Skogshuggarn tis 10 okt 2006, 20:29, redigerad totalt 1 gång.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).