tis 10 okt 2006, 20:17#2933Mangelu skrev:Gratulerar till ett bra val !!! tror inte att du blir besviken.
Jag har en 346:a som har några år på nacken och den har stålfjädrar. Jag vet inte hur många år modellen har funnits men en gissning är att det alltid har suttit stålfjädrar på den modellen. Förmodligen har jag fel...
Slutligen en stilla fråga... Vettet/BD län var är det ???
Tack för det, och till alla er som lagt in era åsikter/synpunkter i frågan.
Ja, jag tror att 346 är en bra "mellanklassproffssåg" som lämpar sig väl för mitt ändamål.
Vad jag uppskattade med 44án var "ettrigheten" och varvtalsregistret främst vid kvistning/upparbetning och där verkar 346 ligga ungefär likvärdigt.
Nackdelen kan väl vara att den inte orkar med vid riktigt grov slutavv och därför ett 16" svärd på 55án vid exvis fällning.
Varför?, jo, jag upplever att den har ett bättre "bottenvrid" fast den å andra sidan inte varvar fullt så mycket/är tyngre, osv.
Jag kan ha fel här, men det får jag utvärdera efter hand.
Gällande stålfjädringen så var jag nästan säker på att tidiga 346 hade hade något annat, men där ser man.
Säljaren på HVA tyckte att samtliga mod i den klassen uppförde sig ungefär likvärdig på tomg, men antingen det, eller så fick
man leva med mer eller mindre vibrationer i någon annan del av varvtalsregistrer.
-06 346 har däremot genomgått vissa förändringar, men på frågan om det gällde "hårdare" fjädrar visste han inte.
Som sagt, så tyckte jag att den var betydligt "styvare" än de jag provat tidigare.
Kan kanske bero på att demosågen var ny?

.
"Vettet", det ligger strax norr om "Snipp-Snapp-Snorum, Hej - Basilorum" i AC län.
Nej, skämt åsido, det är väl undertecknad som är "från vettet", ibland

(det var oxå ett skämt).
Snipp snapp och de andra ortsnamnen som jag räknat upp, de existerar däremot.
Finns en by som heter "Mensträsk" oxå, men där kan det väl f-n bara bo kvinns?,,,, eller?.
Senast redigerad av Skogshuggarn tis 10 okt 2006, 20:29, redigerad totalt 1 gång.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.