Hastighet på fil tycker jag ger sig själv. Bara den skär o inte vibrerar.
Vibrationer dödar filen rätt snabbt.
www.chainsawcollectors.se
Mange skrev:Har han 6-kants fil ser det inte fel ut.
axwell skrev:
Mange skrev: av Mange » Idag, 10:46
Har han 6-kants fil ser det inte fel ut.
traktorz skrev:Huggarn skrev:strombom2 skrev:...
3. gör rent filen efter att ha filat ena halvan gå sedan på andra hälften.
...
filen gör jag däremot rent mot byxorna mm vid var tredje tand ungefär! krita filen är inte heller att förakta....fungerar betydligt bättre än vad ryktet säger!
...
Har en gammal sliten filkarda, med vilken jag opportunistiskt rengör filarna med. Skulle behöva köpa en ny filkarda, men det är stört omöjligt att hitta dessa i handeln idag. Tacksam för tips att få tag på en dylik.
jannee skrev:Jag verkligen avundas er som kan fila så bra att kedjan blir vassare än den var från fabriken.
Har hållit på med att fila både kedjor och klingor i över 45 år och det blir bra...... dock ytterst sällan.
För mig har till slut det viktigaste blivit att bara inte kedjan drar snett så får det duga, tar i stället ett extra drag på ryttarna.
Huggarn skrev:Det är inga problem att fila en sågtand!.....bara gå en av "säker skogs" kurser så lär ni er!!:
jannee skrev:Jag verkligen avundas er som kan fila så bra att kedjan blir vassare än den var från fabriken.
Har hållit på med att fila både kedjor och klingor i över 45 år och det blir bra...... dock ytterst sällan.
För mig har till slut det viktigaste blivit att bara inte kedjan drar snett så får det duga, tar i stället ett extra drag på ryttarna.
Uvskogen skrev:jannee skrev:Jag verkligen avundas er som kan fila så bra att kedjan blir vassare än den var från fabriken.
Just det! Hade jag oändligt med pengar så skulle jag byta kedja varje gång i stället!.
Men det blir hyfsat bra numera, efter trägen träning och lidande av misstag. Tror personligen att detta med att fila kedja är inte något man kan lära sig på kurs och "Youtube" eller i nån annan tub för den delen. Egen träning på egen kedja är det som gäller.
Antar det är här som i allt annat i skogen. Jag ska ha det på mitt sätt, men lyssnar gärna lite sådär från sidan (typ skogsforum) hur andra gör. Men grundregeln kvarstår, bäst som jag gör. Min kedja är så vass som jag vill ha det, på min såg i min skog.
Huggarn skrev:
traktorz min vän! ...du behöver vare sig filkarda eller nåt annat tjafs!!..dra ren denger livet mot benet och focusera på tekniken i stället!...när filen tar dåligt......ta en ny!!.....oregon eller stihl/bacho är mitt tipps!! ...inte dom totala skitfilarna som säljs av husqvarna och jonseredhandlarna !! som dessutom säljs till överpris!!...skulle vilja påstå att dessa filar är rent skit, för att tala klarspråk!!..kritning på bacho! origon förlänger livet på dessa filar och gör filningen skarpare......jag lovar!!..trots att motorsågsgurun mange säger en annan sak!.......välj själv vem du tror på!!......jag kör på som vanligt.....så är det!!