Midnattsmekaniker.
Motorsåg och handhållet
Grov gran
fre 29 dec 2023, 20:44#82407985cm i brytmånen med 16"svärd (i förhållande till svärd) och 105 med 20" är nog mina grövsta hittills.

fre 29 dec 2023, 21:02#824083
Tog ner en 74 cm med 13" svärd för några år sedan. Bävergnag bak och instick i fällskäret så gick det bra!
Williamm skrev:85cm i brytmånen med 16"svärd (i förhållande till svärd) och 105 med 20" är nog mina grövsta hittills.
Tog ner en 74 cm med 13" svärd för några år sedan. Bävergnag bak och instick i fällskäret så gick det bra!
fre 29 dec 2023, 21:14#824085
Det slår nog min gran på de tidigare bilderna. Jag mätte aldrig stubben men den ser ut att varit runt 80 cm diameter i skäret om man försöker uppskatta det med svärdslängden ock de uppkapade kubbarna. Jag får komma ihåg att gå förbi stubben någon gång och mäta.
Williamm skrev:85cm i brytmånen med 16"svärd (i förhållande till svärd) och 105 med 20" är nog mina grövsta hittills.
Det slår nog min gran på de tidigare bilderna. Jag mätte aldrig stubben men den ser ut att varit runt 80 cm diameter i skäret om man försöker uppskatta det med svärdslängden ock de uppkapade kubbarna. Jag får komma ihåg att gå förbi stubben någon gång och mäta.
fre 29 dec 2023, 23:52#824100Med ett rotben avkapat blev diametern lite drygt 86 cm vilket var vad en trött 44 med 13” praktiskt mäktade med..🙂.
lör 30 dec 2023, 14:00#824189
Jag ska nog ta men bild också.
Men du tar bra stihlpoäng på coolaste sågen!
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
th skrev:Williamm skrev:85cm i brytmånen med 16"svärd (i förhållande till svärd) och 105 med 20" är nog mina grövsta hittills.
Jag ska nog ta men bild också.
Men du tar bra stihlpoäng på coolaste sågen!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Midnattsmekaniker.
lör 30 dec 2023, 15:10#824199
Kanooon och fin film, men varför tror Du den spjälkade sig?
👍 💪 🌲
anersimyra skrev:Med ett rotben avkapat blev diametern lite drygt 86 cm vilket var vad en trött 44 med 13” praktiskt mäktade med..🙂.
👍 💪 🌲
Usus magister est optimus
lör 30 dec 2023, 16:03#824206
Grenverket på höger sida träffade ett stående träd, och med tanke på de styva grenarna på den borredöda granen så vred sig trädet vartefter det splälkade en smula..🙂👍
Elis76 skrev:anersimyra skrev:Med ett rotben avkapat blev diametern lite drygt 86 cm vilket var vad en trött 44 med 13” praktiskt mäktade med..🙂.
👍 💪 🌲
Grenverket på höger sida träffade ett stående träd, och med tanke på de styva grenarna på den borredöda granen så vred sig trädet vartefter det splälkade en smula..🙂👍

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).