Motorsåg och handhållet

Fällriktare

64 inlägg 52364 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Fällriktare

tallen100  
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Hur påverkar trädets diameter val av fällriktare?
/Niklas

Ju klenare träd desto mindre effekt ger en kil men trädets diameter påverkar inte effekten hos en fällriktare..🙂👍

Ok! Så vid små diametrar, som ändå är för mycket för att handputta, så rekommenderas fällriktare (typ Stalpen, RH-pusher), medan kilar passar bättre för grövre träd.
/Niklas

Ett vanligt brytjärn är det smidigaste om man inte orkar handputta.

Husqvarna motorsågar

Hema  
#807523Testade mitt ihopfällbara stegjärn igår med postivt resultat, träden var 30 resp 50cm i diameter. Lite överraskad faktiskt. Kanske gav det större resultat pga att träden var barkborreträd och/eller delvis röta? Och torra.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#807527https://skogma.se/p/bahco-flottningshak ... 5300001001 Det här är ett effektivt men i stort sett bortglömt redskap som monterat på lämplig slana fungerar utmärkt vid fällning av höga klena bakåtlutade träd..🙂

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807528Veldig bra tips, men ha og èin liten kile i lomma så èin ikkje set fast saga, tving treet overende etterpå med stauren. Her som eg er, er det som regel så mykje kvist på treet at fløytingshake ikkje trengs men det er sjølvsagt det beste og ha det, ellers prøver eg og finna ei passeleg tørrgran til staur, dei er lette og sterke.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).