Motorsåg och handhållet

Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

112 inlägg 13780 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
Rossignol skrev:Vad är skälet till att ni kör batteridrivna maskiner? Billigare drift, mindre buller, slippa avgaser? Finns det fler skäl?

I första hand för att reta alla bensintalibaner här på forumet. 🤭

I andra hand för att jag har så mycket pengar över och måste slösa det på riktigt värdelösa saker(har jag lärt mig av bensintalibanerna).😉

I tredje hand för att de är lättstartade, inte ryker och bullrar hela tiden, att man inte behöver justera tomgång mecka med tändstift och att slippa åka och köpa bensin.

TS
Husqvarna motorsågar

hfab  
Rossignol skrev:Vad är skälet till att ni kör batteridrivna maskiner? Billigare drift, mindre buller, slippa avgaser? Finns det fler skäl?

Det måste väl vara för dom vill att arbetet ska räcka längre.

Som jag har förstått det mår batteri bäst om dom förvaras varmt.
Om jag hämtar ett nytt batteri i bilen var 45:e minut med en promenad på 2×1 km för varje batteri, då räcker ju jobben jättelänge 👍 👍 👍 🤪

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828173 Lika smart som att gå och tanka vid bilen.

hfab  
Mangan skrev:Lika smart som att gå och tanka vid bilen.

En bensin dunk kan jag ha stående i snön i 15 minusgrader.

tallen100  
#828186 Är väl ingen som är så dum att man inte tar med bensindunken dit man är? Men är man så kan man gott promenera eller köra batterisåg. 😀

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828189 Kan du bära med dig en bensindunk, så kan du även bära med dig batterier. Svårare än så.är det inte.
/Niklas

tallen100  
#828195 Visst lägg ett gäng batterier i snön i -15 så har du släpat på mycket och får ta tidig kväll, såvida du inte ska släpa ut ett elverk i skogen också👍
Senast redigerad av tallen100 lör 20 jan 2024, 22:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828196 Det är väl bara att ha batterierna i en kylväska med en "värmeklamp".

hfab  
#828197 Det har hänt att jag kört ur 25 liters dunkar med skoter på våren, för att slippa bära bensin varje dag.
Kanske det fungerar med batterier också? 🤪

Batteri maskiner är säkert jättebra många gånger.
Jag blev faktiskt lite imponerad då jag provade grannens husqvarna röjsåg.

Men faktum är att vi som jobbar på riktigt behöver lite bättre grejer

Användarvisningsbild

#828202 Tja, tar du skotern dit och hem, så är det väl heller inga problem att slänga med några batterier. För så motorsvag är väl inte skotern att några få kg lass hit eller dit gör någon markant skillnad?
/Niklas

hfab  
#828232 Jag vet inte om du är dum på riktigt, eller bara vill försöka framstå som överlägsen.

Om det är möjligt att köra ut bensin med skoter på våren i lappland, då är det förmodligen inget bra läge att börja röja.

Däremot finns bensin på plats då röjaren återkommer i juli..

Användarvisningsbild

#828234 Aha!
/Niklas

Användarvisningsbild

Rossignol  
Badger skrev:Har inga erfarenheter av Elröjsåg, men för motorsåg så håller jag med Niklas. Där motsvarar de största batterierna ungefär en tank, men då ska man tillägga att det inte finns elsågar motsvarande de större bensinsågarna.

Hur väljer man en batteridriven såg som motsvarar en bensindriven såg? Räcker det att titta på effekten på motorn?

Frågan är relevant även för jämförelsen mellan olika fabrikat. Vilken Husqvarna matchar en given Stihl eller omvänt?

Finns det någon som har gjort en "översättningstabell"?

Användarvisningsbild

Rossignol skrev:
Badger skrev:Har inga erfarenheter av Elröjsåg, men för motorsåg så håller jag med Niklas. Där motsvarar de största batterierna ungefär en tank, men då ska man tillägga att det inte finns elsågar motsvarande de större bensinsågarna.

Hur väljer man en batteridriven såg som motsvarar en bensindriven såg? Räcker det att titta på effekten på motorn?

Frågan är relevant även för jämförelsen mellan olika fabrikat. Vilken Husqvarna matchar en given Stihl eller omvänt?

Finns det någon som har gjort en "översättningstabell"?

Om vi håller oss till motorsågar, så ska Stihl MSA 200 ungefär motsvara den bensindrivna Stihl 19x.

Motsvarande Husqvarna blir då 535iXP, som ska motsvara ungefär en 439.

Går vi upp ett snäpp i storlek, så har vi Stihl MSA 220, som ska motsvara Stihl MS 201.

Å motsvarande Husqvarna blir då 540iXP och kanske även 542i XP, som ska motsvara 540 XP.

Sedan har vi Stihl MSA 300, som ska motsvara ungefär en MS 261.

På röjsågssidan har vi då Stihl FSA 200 och FSA 135, samt Husqvarna 535 iFR, som ska motsvara en bensindriven 35-kubikare i kapacitet.

Därutöver har vi batterisågar från Cramer och diverse tillverkare av batteridrivna verktyg för bygg och anläggning (Hikoki, Makita, Dewalt etc.), men deras batterisågar har jag dålig koll på.
/Niklas

Användarvisningsbild

Badger  
#829482 Testade Cramers röjsåg på Elmia och den stora var klart starkare än Husqvarnas, men deras återförsäljarnät och service är väldigt svagt så de är ointressanta i praktiken.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).