SKOGSFORUM ARTIKEL
95 inlägg 36308 visningar 17 följer Svara, dela mm... Motorsåg och handhållet
Husqvarna 540XP MKIII - första testet (video)
tis 26 aug 2025, 19:48#892049Dei siste dagane har eg brukt ei 540 xp frå lift, ikkje så veldig mange tankar då men nokre har det blitt. Denne har .325 mini kjede. Er det andre her som har same erfaring som meg, 540 med .325 mini kappar litt fortare og går litt mjukare enn 201 med picco super?

ons 27 aug 2025, 10:21#892135
Jodå, det noterade jag med. Men vänta ska du se när drivlänkarna börjar bli lite slitna, då börjar den där skitkedjan att ”vandra iväg” i virket på egen hand..😖
can skrev:Dei siste dagane har eg brukt ei 540 xp frå lift, ikkje så veldig mange tankar då men nokre har det blitt. Denne har .325 mini kjede. Er det andre her som har same erfaring som meg, 540 med .325 mini kappar litt fortare og går litt mjukare enn 201 med picco super?
Jodå, det noterade jag med. Men vänta ska du se när drivlänkarna börjar bli lite slitna, då börjar den där skitkedjan att ”vandra iväg” i virket på egen hand..😖
ons 27 aug 2025, 17:51#892227
325 mini satt på min första 540 batterisåg med den bytte jag rätt omgående ut mot en 3/8. På min nuvarande 540 batterisåg sitter det en smalskärande 0,325 kedja.
can skrev:Hmm, får testa og sjå kva eg finn ut Anngåande det der. Kjøre du vanlig.325 kjede på saga no då eller?
325 mini satt på min första 540 batterisåg med den bytte jag rätt omgående ut mot en 3/8. På min nuvarande 540 batterisåg sitter det en smalskärande 0,325 kedja.
tor 28 aug 2025, 21:39#892334
Normalt så kan man under kapning göra små justeringar i vilken riktning kedjan ska ta vägen. Varierande hårdhet, eller kvistar i virket kan som bekant göra att kedjan vill gå den lättaste vägen. Detta fenomen är lätt justerat genom att ”tvinga” kedjan att gå den väg man vill. Men den tunna 325 är inte mycket bredare än svärdet så dessa små justeringar får ingen verkan. Fenomenet blev snabbt välkänt och kritiserat bland arborister som ofta kör topphandsågarna med endast en hand, dessa små justeringar blir då ännu svårare att utföra. Kedjan skulle behöva ett något bredare off set så tror jag att den skulle fungera betydligt bättre.
can skrev:Trur du at problemet er at drivlenkene er så smale? Berre 1,1 mm. Eg er mest vane med 1,3. Husqvarna hadde ei liknande sag før. Kjem ikkje på kva ho heiter men den kom med .325 pixel kjeda.
Normalt så kan man under kapning göra små justeringar i vilken riktning kedjan ska ta vägen. Varierande hårdhet, eller kvistar i virket kan som bekant göra att kedjan vill gå den lättaste vägen. Detta fenomen är lätt justerat genom att ”tvinga” kedjan att gå den väg man vill. Men den tunna 325 är inte mycket bredare än svärdet så dessa små justeringar får ingen verkan. Fenomenet blev snabbt välkänt och kritiserat bland arborister som ofta kör topphandsågarna med endast en hand, dessa små justeringar blir då ännu svårare att utföra. Kedjan skulle behöva ett något bredare off set så tror jag att den skulle fungera betydligt bättre.
sön 31 aug 2025, 05:54#892463
Korleis synes du ei smalskjerande .325 kjede skjere i forhold til ei nyare og skarp og god .325 mini kjeda?
anersimyra skrev:can skrev:Hmm, får testa og sjå kva eg finn ut Anngåande det der. Kjøre du vanlig.325 kjede på saga no då eller?
Korleis synes du ei smalskjerande .325 kjede skjere i forhold til ei nyare og skarp og god .325 mini kjeda?
sön 31 aug 2025, 20:44#892492Skärförmågan är visserligen utmärkt på den där minikedjan vilket gör den utmärkt för beskärning av grenverk i lite klenare dimensioner..🙂
mån 01 sep 2025, 19:41#892549
0.325 fungerar utmärkt..🙂👍
can skrev:Eg har brukt .325 minikjede på kvisting sålangt, eindel grov kvist og. Til det har ho fungert veldig bra. Det eg tenkte var korleis ei vanlig .325 kjede fungere på 540 saga.
0.325 fungerar utmärkt..🙂👍
lör 20 sep 2025, 18:06#894174
Jag är inte säker,men jag tror inte att det finns något drivhjul som passar om vi pratar om den äldre 540 batterisågen.
can skrev:@anersimyra skal det mykje til for og bygga ho om til vanleg.325 deling?
Jag är inte säker,men jag tror inte att det finns något drivhjul som passar om vi pratar om den äldre 540 batterisågen.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).