Motorsåg och handhållet

En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/tall?

98 inlägg 18980 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Nyborg skrev:
Rotvältaren skrev:En budgetvariant av två sågar kan ju annars vara att skaffa en modell där kedjedrevet sitter utanför kopplingstrumman och ett extra svärd. Kör man fast lossar man helt enkelt svärdet och häktar på det extra man har med sig och kör vidare.

Och det funkar inte om drevet sitter invändigt? Har det gjort här i alla fall. 😀

På mina sågar måste jag ta av kedjan (från toppen av svärdet) innan jag kan ta loss svärdet.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

anersimyra  
JensSkoog skrev:
FarbrorFrej skrev:Ingen Stihlare här då? :) Innan jag ställde frågan här var jag lite inne på en Husqvarna 450 II eller en Stihl 241C-M. Husqvarna 550 spräcker nog min budget lite. Men ska läsa på lite om den.

Visst finns det "Stihlare" här, och efter att jag har läst genom tråden, skulle jag rekommendera en Stihl MS241. Gillar den sågen allt mer och tar den hellre än MS261 eller MS361.
Värd att märka sig vad ett riktigt proffs som "anersimyra" skriver; "En liten stihl 241 med 16” skärutrustning är i stort sett det enda man behöver till sitt skogsbruk. Själv hugger jag för närvarande övergrov gran med den ”lille” vilket går som en dans"

Jo, numera blir det sällan som jag väljer 550:in trots att även den är en ”lillsåg.” Portningen gjorde 241:an till en både stark och rapp såg så nu fungerar den utmärkt till det mesta.. 💪 😀

tallen100  
Mangan skrev:
Nyborg skrev:
Rotvältaren skrev:En budgetvariant av två sågar kan ju annars vara att skaffa en modell där kedjedrevet sitter utanför kopplingstrumman och ett extra svärd. Kör man fast lossar man helt enkelt svärdet och häktar på det extra man har med sig och kör vidare.

Och det funkar inte om drevet sitter invändigt? Har det gjort här i alla fall. 😀

På mina sågar måste jag ta av kedjan (från toppen av svärdet) innan jag kan ta loss svärdet.

🤔 nu blev jag osäker, men visst går det väl vika ut svärdet mot höger och lirka av svärdet med kedjan på över kopplingstrumman.
Såvida inte framdelen av sågen ligger dikt mot stammen 🤔

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
tallen100 skrev: 🤔 nu blev jag osäker, men visst går det väl vika ut svärdet mot höger och lirka av svärdet med kedjan på över kopplingstrumman.

Videobevis! 😎 Jag försökte faktiskt en gång (med sågen mot stammen, såklart) men det gick inte alls. Kanske för långt svärd och för kort kedja?

hfab  
tallen100 skrev: 🤔 nu blev jag osäker, men visst går det väl vika ut svärdet mot höger och lirka av svärdet med kedjan på över kopplingstrumman.

Japp det fungerar, krävs bara lite bestämda tag.
Mangan är välkommen att filma en demonstration när som helst.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:
FarbrorFrej skrev:Ingen Stihlare här då? :) Innan jag ställde frågan här var jag lite inne på en Husqvarna 450 II eller en Stihl 241C-M. Husqvarna 550 spräcker nog min budget lite. Men ska läsa på lite om den.

Visst finns det "Stihlare" här, och efter att jag har läst genom tråden, skulle jag rekommendera en Stihl MS241. Gillar den sågen allt mer och tar den hellre än MS261 eller MS361.
Värd att märka sig vad ett riktigt proffs som "anersimyra" skriver; "En liten stihl 241 med 16” skärutrustning är i stort sett det enda man behöver till sitt skogsbruk. Själv hugger jag för närvarande övergrov gran med den ”lille” vilket går som en dans"

Jo, numera blir det sällan som jag väljer 550:in trots att även den är en ”lillsåg.” Portningen gjorde 241:an till en både stark och rapp såg så nu fungerar den utmärkt till det mesta.. 💪 😀

Kjøre du med 3/8 lp på ho Anders eller .325?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#799017Jag har för närvarande en Sthil 3/8 helmejsel men funderar på att byta till 0.325. Det beror på att borregranen sliter hårt på kedjan och 0.325/1,5 med en halvmejsel är därför ett bättre val..🙂👍

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mangan skrev:

Videobevis! 😎 Jag försökte faktiskt en gång (med sågen mot stammen, såklart) men det gick inte alls. Kanske för långt svärd och för kort kedja?

Man måste kunna skjuta fram sågkroppen mot stammen efter att man lossat kåpan men det krävs ändå ett visst mått av ”våld” för att kränga kedjan över trumman..💪 ligger sågkroppen hårt an mot stammen så nödgas man helt enkelt demontera kopplingen..🪛🔧🔨

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#799025Om alternativet är en sågmodell med kedjedrevet utanför kopplingen så måste ju bryta och vålda vara mycket bättre, så man kommer hem snabbare den dagen...

Användarvisningsbild

JensSkoog  
anersimyra skrev:Jag har för närvarande en Sthil 3/8 helmejsel men funderar på att byta till 0.325. Det beror på att borregranen sliter hårt på kedjan och 0.325/1,5 med en halvmejsel är därför ett bättre val..🙂👍

Jag körde .325 på den sågen en tid, men gick tillbaka till 3/8, eftersom jag kände på mig att sågen gillade bättre det, men min såg är inte portat (och jag är bara en glad amatör i sådant). Körer med Stihlkedjor och växlar mellan hel och halvmejsel.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799037Var ein som nevnte at stihl si picco kjede blei så fort sløv, men eg synes ikkje eg har merka noko til det, dette er picco super men på 201.

tallen100  
anersimyra skrev:
Mangan skrev:

Man måste kunna skjuta fram sågkroppen mot stammen efter att man lossat kåpan men det krävs ändå ett visst mått av ”våld” för att kränga kedjan över trumman..💪 ligger sågkroppen hårt an mot stammen så nödgas man helt enkelt demontera kopplingen..🪛🔧🔨

Då var det som jag trodde, med lirka menade jag bryta 😎 👍

Användarvisningsbild

uppland2  
hfab skrev:

Japp det fungerar, krävs bara lite bestämda tag.
Mangan är välkommen att filma en demonstration när som helst.

Jag har tyvärr haft anledning att tillämpa just den metoden vid några tillfällen med vår MS261 i vinter :oops:

Användarvisningsbild

anersimyra  
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Jag har för närvarande en Sthil 3/8 helmejsel men funderar på att byta till 0.325. Det beror på att borregranen sliter hårt på kedjan och 0.325/1,5 med en halvmejsel är därför ett bättre val..🙂👍

Jag körde .325 på den sågen en tid, men gick tillbaka till 3/8, eftersom jag kände på mig att sågen gillade bättre det, men min såg är inte portat (och jag är bara en glad amatör i sådant). Körer med Stihlkedjor och växlar mellan hel och halvmejsel.

Vilken beteckning är det på stihl halvmejsel i 3/8 picco utan säkerhetslänk?..🙂👍

Användarvisningsbild

Björn T  
#7990503/8 picco heter ps, utan säkerhetslänk.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).