Motorsåg och handhållet

Bygga om ljuddämpare

82 inlägg 35982 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Bygga om ljuddämpare

swe#kipp  
#76017garantin borde det inte vara nått problem med så länge du har orginal delar, och visst gör de nytta med den andra (DF) dämparen dels att sågen andas bättre samt att den går lite svalare, men om du gör om dämparen oxh visar det för din handlare så kan han ju bråka om det !!
En viktig sak att komma ihåg med allt detta är att man måste ge sågen lite mer soppa efter ett dämpar bygge/byte eftersom sågen får ett bättre genomflöde av luft så behöver den mer bränsle till det och ger man inte sågen det kan den skära pga för mager luft/bränsle mängd (för lite 2t bensin).

hoppas det är begripligt det som står ovan, annars är det bara att fråga mer ,,,, :P

TS
Husqvarna motorsågar

Robertberg  
#76023Har idag kört från soluppgång till skymning med gnistsläckaren borta, Märkte ingen skillnad i effekt.
Ändrade dock inga förgasarinställningar, det borde man kanske rimligtvis göra?

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76026Inte alla såg som reagerar på om det sitter gnist galler eller inte.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#76043Nope så är det absolut, det är skillnad på olika modeller hur dom reagerar även på en rejält ombyggd ljuddämpare :)

TS

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76067Jag har en 346 med en dämpare av var sort och kan inte märka någon efffektskillnad. En egenhet jag märkt på alla maskiner med e-tech dämpare är att de vill ha en finjustering av förgasaren när de blivit rejält varma.
På röjsågarna spelar det ingen roll,de går varma hela tiden,men på motorsåg är det lite irriterande.

/Nisse

Naders  
#76306Nja, tyckte att effekt-ökningen från en 346XPG -02 till en 346XPG -09 var tillräcklig för tillfället. Får kanske undersöka ett alternativt dämparbyte när den får några år på nacken. Som sagt; skillnaden är ju enorm. Känns som den börjar närma sig 357:an nu. Men då måste väl den (357:an) med höjas ett par snäpp, eller???

Användarvisningsbild

maccall  
Naders skrev:Han tyckte att det var onödigt att inhandla en extra ljuddämpare för den som sitter där är anpassad efter E-Tech motorn och vad ett byte skulle få för konsekvensen var han osäker på.
Visste inte heller om Garantin skulle gälla i detta fallet.

Ehh, han kanske skulle gå en kurs och träffa lite folk i stället för att sitta i verkstan och sura..?

E-Tech sitter inte i motorn utan är katalysatorn i ljuddämparen. Byter man ljuddämparen till en utan kat så kan man lika gärna säga att den nya ljuddämparen är helt anpassad till den därmed E-Techfria motorn!

Sedan är E-techmodeller, åtminstone 357, ställd på lägre maxvarv än de utan E-Tech, men om du byter ljuddämpare och justerar förgasaren korrekt så skall det nog ordna sig.

Huruvida garantin gäller eller ej är nog upp till din handlares bedömning, men eftersom du har kvar den gamla dämparen så byter du ju antagligen tillbaka till den innan du visar upp sågen för handlaren om något skulle hända. Av den anledning köper man inte heller sin kat-fria ljuddämpare av samma handlare som man köpt sågen av...

:mrgreen:

Naders  
maccall skrev:
Naders skrev:Han tyckte att det var onödigt att inhandla en extra ljuddämpare för den som sitter där är anpassad efter E-Tech motorn och vad ett byte skulle få för konsekvensen var han osäker på.
Visste inte heller om Garantin skulle gälla i detta fallet.

Ehh, han kanske skulle gå en kurs och träffa lite folk i stället för att sitta i verkstan och sura..?

E-Tech sitter inte i motorn utan är katalysatorn i ljuddämparen. Byter man ljuddämparen till en utan kat så kan man lika gärna säga att den nya ljuddämparen är helt anpassad till den därmed E-Techfria motorn!

Sedan är E-techmodeller, åtminstone 357, ställd på lägre maxvarv än de utan E-Tech, men om du byter ljuddämpare och justerar förgasaren korrekt så skall det nog ordna sig.

Huruvida garantin gäller eller ej är nog upp till din handlares bedömning, men eftersom du har kvar den gamla dämparen så byter du ju antagligen tillbaka till den innan du visar upp sågen för handlaren om något skulle hända. Av den anledning köper man inte heller sin kat-fria ljuddämpare av samma handlare som man köpt sågen av...

:mrgreen:

Hrrm. Då får jag nog gå till en annan försäljare som du säger.
Men jag har nog tänkt om lite angående ljuddämparbyte.
Körde med den gamla versionen av 346:an innan och skillnaden mot den nya är som natt och dag.

Så jag kommer nog att behålla E-tech dämparen på :P

Nonkan  
#79817Vilken ljuddämpare som sitter ska inte påverka garantin, DF finns ju som standard i andra länder.

Vanligaste orsakerna till haveri inom garantitiden är (hos oss) felblandat bränsle (inte garanti), övervarvning p.g.a. att kunden har skruvat på förgasaren när sågen gått dåligt för att luftfiltret varit igensatt, men sedan gått som ett skott och övervarvat när filtret väl blivit rengjort (inte garanti, handhavandefel, inte så vanligt fel längre iom att tändmodulerna har varvtalsbegränsning) och att man har stått på vedbacken en sommardag och kört på max så länge man själv orkar (inte garanti, handhavandefel).

Min poäng är att man behöver inte vara så orolig för att en 346 ska gå sönder under garantitiden. Är det något är det oftast smågrejer, och det har ändå inget med ljuddämparen att göra.

Phantom  
#134125Ett litet trådlyft :)

Vad använder ni när ni löder fast de nya utblåsrören i dämparen?

Användarvisningsbild

johan eriksson  
#134144Jag använde silverlod, bara för att det var det jag hade på jobbet, mässing funkar lika bra, nästan bättre om man har lite stor spalt då silverlod är mer kapilärverkande och mässing går bra att bygga med.

Edit: stavfel
Senast redigerad av johan eriksson sön 24 jul 2011, 22:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

#134145Att loda i mässingen kan ha konsekvenser.
Inte alltid grannar o damer samtycker...

Användarvisningsbild

johan eriksson  
#134147Kan ju bero på var man hänger lodet...

Användarvisningsbild

#134148Jo det klart!

Hängande lod är att föredra i vissa situationer, helt klart.
Men sen o andra sidan så kan hängande lod vara ett gäkla gissel om man i mässingen står klar att börga jobba!

Säkert lika irriterande om man har nåt konstigt fluss medel som klumpar sig o jävlas.
Inte all sån jävelskap man kan skydda sig mot....

Användarvisningsbild

johan eriksson  
#134149Och det kan vara bra att akta sig för blårök ur utbåsningsröret om man lodar i bara mässingen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).