Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 503138 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37093 De har jag lagt upp för länge sen...

Husqvarna motorsågar
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37138 länk tack... jag är lat..

våga vägra sök!

peter399  
#39005 Har hört att PS7900 släpper igenom en hel del skit genom filtret jämfört med 372, stämmer det? Har svårt att tro att vi skulle ha så grov skog i Sverige som inte är optimalt att fälla med en 372 ?

Användarvisningsbild
#39009 Inte vad jag har sett.

Det finns olika filter, precis som till 372.

Vanligt nylon släpper inte igenom mer än 372 så vitt jag kan se på min.

Kan hända de som klyver har lite mer, men de har de på 372 med.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#39041 har också läst lite om filterproblem på AS gällande 7900 men jag vet inte riktigt hur stort allvar man skall ta det på ,,,

TS
Användarvisningsbild
#39106 Det finns de som gnäller på HVA's filtrering med.
Det säger inte mycket..

Två dar på ved backen klarar den utan nåt när min käre vän sågade till mig.

Men han har vasst o skär ut spån, inte damm...
De som slipar mer än skär har andra problem än luftfiltrering...

Användarvisningsbild

Jag kör Husqvarna

buster67  
#41002 Jag kör en Husqvarna 346xpg i gallringskog, det fungerar kanon :D Til de störe träden har jag en 357xpg 8)

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42331 Jag kör:
Stihl 200 i klen gallring och trädklättring
Hq 346 i lite grövre skog
Hq 357 vid fällning och kapning

Saknar kanske en lite grövre såg när det är grova träd som skall kapas. Får man en stam på 80 cm i diameter som skall kapas i 30 cm bitar så är det gott att ha lite power i sågen.

Jag har inte sett någon som skrivit om Stihl. Ser gärna synpunkter om dem. Min erfarenhet av dessa är att de börjar gå förbi Hq vad gäller kvalité, driftssäkerhet och nya "uppfinningar" på sågarna. Någon med erfarenhet av Stihl?

Re:

Valmet 941  
Famag skrev:Jag har behov av en motorsåg som är lätt och tillräckligt stark för röjning.
Ska röja bla, björkbestånd. Vill gå rak och röja. Och det är klena diametrar det är frågan om.
Ge mig förslag på minsta såg som duger till uppgiften.

då ska du ha en Husqvarna 250RX eller 252rx dom går bra i röjning å de är starka sågar då slipper du jävlas så mycket

Re:

Valmet 941  
Ekhagas trädfällning skrev:En fråga
Jag har en Hq 254 som sett sina bästa dagar. (Från 1990) Den behöver bytas ut och nu går jag och funderar på vad jag skall köpa istället. De jag funderat på är Hq 357, Hq 575 och Stihl 361 och Stihl 441.

Jag skall ha sågen till vedkapning och fällning av grova träd. Tänker mig 18 - 20" svärd som standard och ev något längre för mycket grova träd.

Jag jobbar proffesionellt med trädfällning, trädklättring och skogsarbete.

Tacksam för synpunkter. Kanske någon annan sågmodell ni rekomenderar?

Mvh Martin

kolla på www.Husqvarna.se så hittar du nog en såg som passar dej jag har bara kört husqvarna å jag tycker dom gör bra sågar bäst tycker jag om Husqvarna 242xp

Re:

jokin  
#43602 [quote="gossebear"]länk tack... jag är lat..

Jo tack vi vet att du är det!

Användarvisningsbild

Re:

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gossebear skrev:länk tack... jag är lat..

våga vägra sök!

Lat är bara förnamnet mer än dubbel lat.
Har du inte haft ut sommarmöblerna på hela sommarn eller fått fram svärdet för fotografering.

Hela Svenska skogsforumet väntar...
Snart sammlas vi för att storma bostaden....

simon  
#43839 Vad jag kan förstå så är det Husqvarna som gäller för dom flesta men var är ni som kör med STIHL. Själv kör jag med STIHL 280CS, 260, 021 och är jätte nöjd. Min farfar å farsa har kört STIHL i alla år ända sen 70-talet skulle jag tro, så det har aldrig varit aktuellt med något annat märke. 280 går mest när det skall apteras och fällas medans 260 och 021 används till kvistning
och gallringsjobb.
Är det någon som har koll på dessa modeller kontra andra fabrikat Jonsered,Husqvarna osv gällande kvalité.

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vad jag kan förstå så är det Husqvarna som gäller för dom flesta men var är ni som kör med STIHL.

Det finnes mange her som kjører Stihl. Men siden dette er et Svensk forum er det naturlig at mange har svensk motorsag.
Dere er jo kjent for helst å kjøpe svenske produkter, HVA, Jonsered og Volvo :grin:

Kvaliteten er nok lik om man snakker om de dyrer modellene (proff sager). Men etter mitt syn har Stihl mange detaljer som gjør dem vesentlig mer bruker venlig en HVA og Jonsered. F.eks tanklokk, invendig kjedebrems, hurtig spenning av kjede.
Å skifte kjede drev er gjort på sekunder på Stihl (med untak av 192 og 200), det burde være unødvendig å trenge vektøy for å åpne tanklokket på en ny motorsag.
Mange klager på ting de ikke liker med sine svenske sager men kjøper jo samme sag merke neste gang.
Frykt for å prøve noe nytt kanskje?

Selv har jeg MS 192 CE, 026 og MS 361.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Rank skrev:
Vad jag kan förstå så är det Husqvarna som gäller för dom flesta men var är ni som kör med STIHL.

Det finnes mange her som kjører Stihl. Men siden dette er et Svensk forum er det naturlig at mange har svensk motorsag.
Dere er jo kjent for helst å kjøpe svenske produkter, HVA, Jonsered og Volvo :grin:

Varför skall man inte köpa lokalproducerade varor? Även om jag bor i södra Sverige är det fortfarande närmare till Huskvarna än till Neustadt, så jag köper röda eller oranga sågar monterade i Huskvarna så länge som de är tillräckligt bra.

Vad gäller bilar däremot så kanske man måste tänka om. Har alltid kört Saab, men numera ser de ut som Peugot (med de uppåtvinklade strålkastarna), låter som Peugot (i alla fall dieselvarianterna) och verkar ha hamnat i samma kvalitetsklass som Peugot (enligt Motormännens nybilsenkät) så man kanske måste tänka om. Eftersom även Volvo verkar hamnat i de lägre kvalitetsklasserna kanske man tvingas att köpa Toyota i framtiden :smile: :smile: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).