Motorsåg och handhållet

Ingen som köpt nått skojj på sistonne ???

245 inlägg 94343 visningar 33 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Ingen som köpt nått skojj på sistonne ???

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
swe#kipp skrev:Nån har väl köpt nått ??

Absolut!.

Mera skog, och sådant är alltid skoj.

Husqvarna motorsågar
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
pgo_jim skrev:hur ser jubileums modellen ut? och va kostar stihl jackan som står emot regn å vind?

edit vanliga jonsered och husqvarna hjälmarna kostar ju lika mkt enligt deras egna rek priser?

jubeleums modelen den ser ut som en vanlig balance men har ett guld märke frame som det står husqvarna xxxår på
jag gav 800 för sthil jackan men har för mig att rikt pris på den ligger på 1100kr
http://img153.imageshack.us/my.php?imag ... 003xd8.jpg
http://img217.imageshack.us/img217/7668/pict0004gf4.jpg
http://img217.imageshack.us/img217/3927/pict0005yj9.jpg
http://img217.imageshack.us/my.php?imag ... 006bl8.jpg
http://img217.imageshack.us/img217/2688/pict0007kl1.jpg
fjärde bilden är ett ventilerings hål under armen finns på bägge sidorna det är stängbart axel parti är i något kevlarmatrial
Senast redigerad av knaggen sön 04 mar 2007, 00:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6810billigt, återkomm me rapport om hur den står emot regn osv :P

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6816Tycker det var lite lite färg på den, vill synas när jag jobbar i skogen. Fattar inte varför det ska vara så mkt svart på huggarkläderna

Användarvisningsbild
#6817inte jag heller, fördelen me husqvarnas pro-light är ju att den är nästan helt orange, man syns bra.. (var ute i skogen och la bark på ett motionsspår i skolan och några var ungefär 1 kilometer bort, såg nått oranget mellan träden som rörde sig då

kanske smaksak men ja tycker det borde vara mycket oranget så man syns

nackdelen me husqvarnas pro-light är att den e så tunn och känslig

MasseyFerguson skrev:Tycker det var lite lite färg på den, vill synas när jag jobbar i skogen. Fattar inte varför det ska vara så mkt svart på huggarkläderna

hjälmen är fortfarande i orange/röd singnalfärg det är inte så mycket färg på husqvarnas mellan jacka heller

Användarvisningsbild
#6823mellan jacka?
pro-light jackan eju väldigt orange

#6826om man får en stock över sig så kanske det inte är alltid som huggarhjälmen syns, men man får väl hoppas att man slipper sådan behandling :)

MasseyFerguson skrev:om man får en stock över sig så kanske det inte är alltid som huggarhjälmen syns, men man får väl hoppas att man slipper sådan behandling :)

får man en stock över sig så har man inte i skogen att göra har aldrig fått en stock över mig under dom 26 åren jag har varit verksam har inte ens varit i med sågen i stövlar eller byxor allt handlar om att arbeta rätt och säkert.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6833Jag lyckades ha hål på mina nya huggarbyxor idag :(
en gren gick igenom ovanför knät ,,,,,
trodde att nog att byxan skulle tåla mer än så (husqvarna protech), nästa gång blir det ett par Phanner från Carlsönerna !!

TS
Användarvisningsbild
#6835pfanner(stavning??) byxorna verkar ju vara slitstarka iaf..
endock dyra om man e privat ej verksam huggare

stock kan man få över sig, man ska arbeta rätt och säkert men en olycka kan hända och då äre bra om kläderna syns ordentligt

knaggen skrev:
MasseyFerguson skrev:om man får en stock över sig så kanske det inte är alltid som huggarhjälmen syns, men man får väl hoppas att man slipper sådan behandling :)

får man en stock över sig så har man inte i skogen att göra har aldrig fått en stock över mig under dom 26 åren jag har varit verksam har inte ens varit i med sågen i stövlar eller byxor allt handlar om att arbeta rätt och säkert.

Det finns folk som har jobbat mer än 26 år i skogen och fått en stock över sig

MasseyFerguson skrev:
knaggen skrev:

Det finns folk som har jobbat mer än 26 år i skogen och fått en stock över sig
utryckte mig lite dåligt det skall vara professionelt i 26år

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6853Det är inte rätt o säga så.
Visst finns det oförsiktiga personer, men det finns olyckor med.

Allt kan hända... Även dig!

Användarvisningsbild
#6859håller med mange.. vad som helst kan hända vem som helst, proffs eller inte

därför man har sågskyddsbyxor för att förebygga eventuella sågningar..
min morbror har förvisso jobbat runt 40år amatörmässigt i skogen med enda skyddsutrustning hjälm och klarat sig men det är nog ett under att han har de..

sen som sagt man kan inte säga att bara för att ja e proffs så händer mig inget..

det kan vara en jätteliten grejj man missar på..
som våran lärare som jobbat som proffs sa man glömmer lätt bort och tycker att det inte gör så mkt om man tar tunn brytmån eller så..

som i filmen vi såg "skulle bara"

var en proffshuggare som fällde nå trän och så skulle han in å se nå vasalopp lr va de va å hade bråttom

så trädet ramla omkull å smällde till han mot fotankeln tror ja den heter..

så han har inopererade grejjer där nu..

det hade tagit honom 30sekunder till att göra det helt säkert..
men han tänkte inte så före

samma sak var en annan proffs, en gubbe som såga, hade glömt å tanka fick slut på bensin när han gjorde fällskär tror ja de var..

går och tankar och ser en björk han ska ta före..
"skulle bara ta björken och så small de till"
hans rygg knäcktes av trädet.. men efter 2 timmar när han vakna fick han fram mobilen så han kunde ringa

stod i tidningen om de också

så jag tror knappast att oavsett om man så jobbat 100 år som proffs så kan det hända olyckor och därför är det viktigt med BRA och SYNLIG skyddsutrustning enligt mig

därför föredrar jag husqvarnas pro-light före stihls

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).